• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: En vecka med min allra första Rolex, en 16570 Explorer II Polar

hroges

Omega
Du är nog den första jag hör säga att 16570 är överprisad. Vad tycker du att de borde ligga på?
Särskilt om man kollar svenska marknaden så tycker jag nog att den ibland kan ligga lite i överkant.
Men det gäller nog iofs alla Rolex olika modeller.
Luxury watches säljer en 16570 från 2002 för 78.000:- som exempel.
För att vara en Rolex så ligger Explorer modellerna bra i pris men jag kan som sagt ibland tycka att alla Rolex-klockor är lite högt prissatta.
Syftar nu först och främst på eftermarknadspriser.
Svårt att säga vad de borde ligga på men jämför man med andra klocktillverkare så kan man ju få ganska mycket mer för de pengarna om vi pratar begagnade klockor.
Sen är det ju något speciellt över just Rolex som kanske kan göra det värt att betala det där lilla extra.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Särskilt om man kollar svenska marknaden så tycker jag nog att den ibland kan ligga lite i överkant.
Men det gäller nog iofs alla Rolex olika modeller.
Luxury watches säljer en 16570 från 2002 för 78.000:- som exempel.
För att vara en Rolex så ligger Explorer modellerna bra i pris men jag kan som sagt ibland tycka att alla Rolex-klockor är lite högt prissatta.
Syftar nu först och främst på eftermarknadspriser.
Svårt att säga vad de borde ligga på men jämför man med andra klocktillverkare så kan man ju få ganska mycket mer för de pengarna om vi pratar begagnade klockor.
Sen är det ju något speciellt över just Rolex som kanske kan göra det värt att betala det där lilla extra.
Jag kan iofs hålla med dig till viss del. Men ser man på andra liknande modeller så ligger de betydligt högre, dvs 16610, 16710 mfl. Dessa har ju alltid varit mer hypade men det betyder ju inte att det alltid ska vara så. Se bara på Daytona som knappt någon ville ta emot gratis förr. 😄
 

hroges

Omega
Jag kan iofs hålla med dig till viss del. Men ser man på andra liknande modeller så ligger de betydligt högre, dvs 16610, 16710 mfl. Dessa har ju alltid varit mer hypade men det betyder ju inte att det alltid ska vara så. Se bara på Daytona som knappt någon ville ta emot gratis förr. 😄
Det har du rätt i hehe!
Som sagt, de ligger ju bra i pris för att vara en snygg sportig stålrolex men sen är ju hela varumärket lite väl hype:at!
 

frasse

Cartier
Bra recension. Kul att se någon som inte är helt betagen i märket så man bortser från de faktum du beskrev. Massproduktion helt enkelt.

Fin klocka annars.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Bra recension. Kul att se någon som inte är helt betagen i märket så man bortser från de faktum du beskrev. Massproduktion helt enkelt.

Fin klocka annars.

Tack!

Ja, jag gillar fortfarande modellen skarpt, rent estetiskt. Det är väl också en charm jag inte nämnde med Rolex, de har ofta varit tongivande och lanserat vissa designelement. Eller, man tror att de gjort det iaf 🙂
 

frasse

Cartier
Tack!

Ja, jag gillar fortfarande modellen skarpt, rent estetiskt. Det är väl också en charm jag inte nämnde med Rolex, de har ofta varit tongivande och lanserat vissa designelement. Eller, man tror att de gjort det iaf 🙂
Ja modellen är min favorit av Rolex olika.

Men även om Audi är fin så är den inte värd 4miljoner ny för en standard A4 bara för det är en Audi. Speciellt inte om man kan köpa en VW för 350000kr ny.

Det är hype och trams det är inget magiskt med materialen eller urverket.

Men fina är de.
 
Förra tisdagen så blev det så äntligen dags att köpa min allra första Rolex. En Explorer II från 2009 med 3186-verket, SEL och graverad rehaut. Nu har den då suttit på armen i en vecka, ganska precis och jag vågar mig på en liten recension! Jag har kikat på modellen ett längre tag, eftersom den rent estetiskt tilltalar mig. Jag kan egentligen ingenting om Rolex och de olika urverken eller någon historik, så jag är ganska ofärgad och kan bara jämföra med andra märken.

Någon historia kommer jag inte gå igenom, det finns mer än lovligt mycket att läsa på temat och det skulle bara kännas märkligt om jag, som inte är någon Rolex-fanboy alls, skulle försöka ge mig på att återge de olika iterationer och versioner som kommit och gått under åren.

Kort teknisk info:
Explorer II 16570, Polar har antingen ett 3185 eller ett 3186-verk. Det senare ska vara lite robustare och ex. bjuda på lite mjukare hopp av 12h-timvisaren än äldre versionen. Det är egentligen inga större skillnader förutom små förändringar på datummekanismen, om jag förstått allt rätt (rätta mig gärna). GMT-funktionen är en s.k. "true GMT" där man hoppar 12h istället för GMT visaren, som är den mer vanligt förekommande funktionen i ex. ETA 2893-2.

IMG_20201122_140704.jpg


Den initiala blixtförälskelsen uteblev, till min stora förvåning. Kanske beror det på att det är en äldre klocka och dess små märken är någon annans, men jag har för varje dag gillat den mer och mer. En stor anledning till att jag valde den äldre modellen var utöver den snyggare GMT-visaren storleken. Det mindre caset på 40mm passar min handled mycket bra, och den är precis lagom tunn för att vara funktionell till de flesta kläder, även om jag kanske inte hade burit den på bröllop. Armbandet är mycket bekvämt och snäppet är lagom trögt och inger förtroende. Just min har grön lume och den fungerar mycket bra ännu, trots min första oro – jag ska inte säga att jag blev besviken när jag laddade den första gången och den falnade snabbt, men det var en positiv överraskning jag hoppats på. Nu ändrades min uppfattning efter ett par nätter när jag ofrivilligt fick se att den går att avläsa med lätthet även vid 04.30 på morgonen (hej småbarnsföräldrar!), så lumen lyser bedömt mycket länge, även om den dyker snabbt i början. Jag har en uppmätt gångavvikelse på 0,48spd. Dessa egenskaper är inte dåliga för en 11 år gammal klocka!

IMG_20201125_214303.jpg


Så till vad jag upplever som negativt.

Jag hade som sagt förväntat mig en blixtförälskelse, men den uteblev. Index vid kl 7 tycks ha liiiite mer lysmassa och därför ser den svarta kanten liiiiite tunnare ut. Vidare har GMT-visarens svarta färg flutit ner en liten bit över det röda, vilket inte ser helt rätt ut. Jag upplever att kronan är lite för liten – speciellt om man ska resa och ändra den ofta. Och ännu mer speciellt med tanke på att den saknar quick set av datumet. Baksidan är som bekant en gigantisk ansamling tristess. Även om armbandet är bra, så är det egentligen inte bättre än den betydligt billigare Sinn 103:s s.k. H-länk.

_DSC2649.JPG

Missförstå mig nu rätt. Mycket av de saker jag upplever som negativa är inga överraskningar. Att klaga på att baksidan saknar utsmyckning kan såklart te sig ganska tramsigt, alla vet att det inte finns något där! Men jag gör något jag känner att jag måste göra – sätta klockan i relation till min övriga samling och till dess pris. Finishen är bättre på min Tudor 79220r som kostar en bråkdel. Rolexen är dyrare än min Girard Perregaux Laureato 38 är och de är inte ens i samma liga! Måste jag sätta den någonstans i mina referensramar så skulle jag säga att den är något sämre än en Sinn 103. Man får helt enkelt inte så mycket för pengarna, inte ens en kul baksida. Det är, rent krasst uttryckt, en massproducerad maskintillverkad klocka som inte lever upp till priset.

_DSC2632.jpg DSC04052.JPG

Så varför lägger jag då ut premiumsumma för en Rolex? Nyfikenhet för världens mest omtalade klockmärke är första svaret. Det andra att det kan vara en av de snyggaste klockor med vit tavla jag vet. Men sen blir det svårt! En inte så spektakulär QC, ingen utsmyckning, ett omodernt urverk som saknar quickset av datum. En basic sportstålis med GMT-funktion.

Får jag frågan om den är värd pengarna så måste jag ändå säga nej. Det är den inte. Inte ens nära, egentligen. Jag är lyckligt lottad och i den angenäma sitsen att jag inte behöver göra mig av med klockor för att lämna plats åt andra klockor om jag inte vill och därför kommer jag behålla den för att se hur förhållandet utvecklas – än så länge har den ju faktiskt vuxit lite undan för undan men som det känns nu så stannar den antagligen inte livet ut, eller ens fem år till. Men det är kanske där Rolex charm kommer in i bilden – när/om jag väl bestämmer mig för att skiljas från den, så är det antagligen en bra affär. En tanke och känsla som är lite skamlig när det kommer till en hobby, men varför börja skräda orden nu?
Har du skrivit någon recension på GPn? Jag är lite sugen på just den storleken och tavlan och färgen. /Annan småbarnsförälder
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Har du skrivit någon recension på GPn? Jag är lite sugen på just den storleken och tavlan och färgen. /Annan småbarnsförälder
Som utav en tillfällighet har jag faktiskt det 🙂

 
Som utav en tillfällighet har jag faktiskt det 🙂

Den poppade upp precis efter att jag skrivit min kommentar här. Du verkar betydligt mer nöjd med GPn än Rolexen. Svärfar har en dressig GP guldklocka som han var mycket nöjd med tills den behövde service. Hur har du uppmevt det? Funkar det med en duktig urmakare eller du har inte lämnat in den ännu?
Du är bra på att skriva recensioner!
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Den poppade upp precis efter att jag skrivit min kommentar här. Du verkar betydligt mer nöjd med GPn än Rolexen. Svärfar har en dressig GP guldklocka som han var mycket nöjd med tills den behövde service. Hur har du uppmevt det? Funkar det med en duktig urmakare eller du har inte lämnat in den ännu?
Du är bra på att skriva recensioner!
Tack för de fina orden!

Jag har inte servat denna, men dock min 9050 och det var inte billigt. Den skickades till auktoriserad verkstad i England.

Jag är lite mer nöjd med GP:n ja, men det betyder inte att jag är missnöjd med Rolexen. Tvärt om! Det är en fantastiskt snygg klocka som jag använder väldigt mycket till vardags och trivs mycket bra i. Den har helt rätt mått för mig.

Jag tycker bara att den rent objektivt kostar alldeles för mycket. Man får inte så mycket mer än en bra design.
 
Bark and Jack på Youtube resencerade en Glashütte Original SeaQ och uttryckte det på följande sätt - I love Rolex, but Rolex is a brand, these guys are watch makers!
Jag är inte helt objektiv, då jag själv har en GO, men jag håller med honom.
 
Bark and Jack på Youtube resencerade en Glashütte Original SeaQ och uttryckte det på följande sätt - I love Rolex, but Rolex is a brand, these guys are watch makers!
Jag är inte helt objektiv, då jag själv har en GO, men jag håller med honom.
Men för bara några dagar sedan var jag nära att köpa en DJ 16013 med blå tavla på C24, men som ofta på C24 var den för dyr. Säljaren gav med sig lite, men inte tillräckligt. Smålänning som jag är gav jag mig inte trots att det dessutom är årsklocka.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Men för bara några dagar sedan var jag nära att köpa en DJ 16013 med blå tavla på C24, men som ofta på C24 var den för dyr. Säljaren gav med sig lite, men inte tillräckligt. Smålänning som jag är gav jag mig inte trots att det dessutom är årsklocka.
Smålänningar unite! 😅

Man får väl trösta sig med att en Rolex oftast är en bra affär bara man tar hand om den.
 
Topp