• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Glycine Incursore 3874, SAP 46mm WR200m

Modellnamn: Incursore
Tillverkare: Glycine
Referens: 3874
Årsmodell: 2012
Urverk: ETA 2824-2
WR: 200m
Allmän beskrivning: Dyk-, Sportklocka
Mina intryck: Blam!

Då kör vi pöjkar och flickor!

Hårda Fakta
Tillverkare: Glycine
Modellfamilj: Incursore
Individ: Chrono
Referensnummer: 3874
Urtavla: Matt svart
Visare: Vita med SL
Index: Arabiska
WR: 200m
Listpris: 9.900kr
Köpställe: Privat
Skick: 4/5
Boett: Stål 316 grade
Finish: Borstad
Glas: SAP
Baksida: Saphire see-through
Armband: Länk
Bredd utan krona: 46mm
Bredd ink krona: 51mm
Djup: 11,5mm
Lugs: 24mm
Urverk: Eta 2824-2

bf24e252.jpg


Inledning
Någon frågade om varför jag hade tolv som toppbetyg när jag hade någon recension på TTT. Tja klockan har (oftast) index för tolv timmar. Toppbetyg lika med High Noon.
I övrigt så är detta en uppdaterad version av en av mina äldsta och bästa klockvänner. Det var köpet av en Incursore 46mm som räddade mig från att begå det oförlåtliga misstaget att köpa en Panerai 2001. Då var det den manuella varianten, nu den automatiska. Ett val som känns rätt varannan vecka och fel däremellan. Totalt har jag ägt fyra stycken, men bara denna enda automatiska. Så det var helt enkelt på tiden.

Första intrycket
Ja, eller egentligen fjärde intrycket. Det är ju egentligen inte så nytt och fräscht mer än att den saknar den separata sekundvisningen. Men detta är en klocka som jag bara inte kan släppa. Kommer säkert sälja denna och helt säkert köpa en igen. Den här helt underbar. Det är fan skamligt att inte fler har hittat denna guldklimp. Det är ju inte direkt så den kostar skjortan med lite snirklande på E-bay.

7579131F-A110-40BA-B775-8AC0D89A2ACD-325-00000090241758A5.jpg


Kvalitet
Som jag brukar säga mycket pang för pengarna, men med tilltalande skönhetsfläckar. Glycine kör en balansakt mellan fantastiskt och hoppsan. Nu får vi titta närmare på denna pjäs.
Borstmönstringen har varit en svaghet i mina tidigare erfarenheter från Glycine. Det har märks om Fritz eller Pieter har stått vid maskinen. Vad jag har märkt på senare år verkar det vara mer ordning på torpet. Ytfinishen är mycket bra.
Solitt safirglas på 4mm känns kanon och numera med AR vilket givetvis är på tiden. Kronan känns topp. Skruvad, stadig och med den riktigt feta kronan. Bekant och behagligt att dra ut kronan och ställa och vrida upp verket. Distinkt omslag för datum. Boetten har genomgående hål för sprintar, vilket hänger kvar än idag och gör bytet av band till en fröjd. Allt som förväntat från verk och montering. Sedan väljer jag att gå vidare med länken. Glycines länkar till Lagunare familjen och många Airmans är helt magnifika. Tajta som satan. Stora som as och med extremt belastningståliga lås. Alltid med solida ändbitar. Här är det tyvärr lite snålare variant. Länken känns oroväckande lätt och med (fy skäms) plåtlås och plåtändbitar. Skamligt skramligt. Klockan egentliga enda brist. Denkes lag förbjuder egentligen allt annat än Zulu och läder för denna klocka. Men jag är ju så svag för rasslet.
Tavlan är ren och tydlig. Precis som en klassisk dykare ska vara. God läsbarhet. Klart godkänd. Lumen är riktigt bra. Sedan är det det där med see-through back på en klocka med detta verk? Nja. Känns inte motiverat. På det positiva sidan är detta ett massivt och stadigt bygge som upplevs som en överlevare.
Betyg kvalitet: 10 av 12

Glycinesida.jpg


Ekonomi
Nypris på ca 9 900 kr. Ja, det känns helt klart acceptabelt. Det är inget att snacka om. Jag kan jämföra med Seamaster chrono, Fortis B-42 Cosmonaut, Certina DS-3 chrono(mest prisvärd)osv. Sedan icke att förglömma. Det går att köpa dessa i NIB skick för 5' idag. Det är fan helt fantastiskt. Så baserat på nypris så måste du gilla Glycine för att välja denna klocka. Du motiverar inte köpet genom att jämföra specifikationer mot liknande klockor. MEN på andrahandsmarknaden gör du ett klipp. För oss som gillade Glycine när ingen annan gjorde det har tiderna varit god, tyvärr verkar de verkligt glada prisernas dagar att vara över.
Betyg ekonomi mitt pris: 10 av 12

Estetik
Den är så jävla snygg. Det är en boxare i kostym. Ett råskinn. Allt jag älskar med Glycine. Gillar du denna gillar du Glycine. Massiv, maskulin, tung och brutal. Den här klockan är inte beroende av perfekt satinering av boetten. Den är inte beroende av perfektion, den är något annat. Något helt eget. Och det ger också fördelen av en klocka som tål att patineras. Det är perfekt för en dykare. Den kan du utsätta för allt som Panerai byggde klockor för förr i tiden. :lol:
Betyg: 10 av 12

Känsla
Hård och brutal. En klassiker bland dykarur.
Betyg: 12 av 12

Summa kardemumma
För de som gillar tuffa dykare. För dig som hellre stoppar näsan i saltvatten än i en specifikation. För dig som vill använda denna typ av klocka för det den är konstruerad till. Från begynnelsen. Hoppas ni hade kul.
Snittbetyg: 10 av 12

Här en gammal bild på min manuella som visar allt den kommer med och hur den manuella brojjan ser ut
Glycinelda.jpg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tog mig friheten att fixa till lite i början. Man skriver efter de färdiga fälten, då bli're snyggt! :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Trevlig och informativ recension! Har ägt två Glycine, en Lagunare samt en Combat Sub. Tyvärr så måste jag säga att kvalitékänslan lämnar mycket övrigt att önska. Min bror tog över Lagunaren, jag gav honom en Tissot Seastar därefter. Hans kommentar, djäkla vad mycket gedignare Tissot är. Å andra sidan är jag sugen på de nya Combat Subbarna på tygband som jag finner grymma! Fast IOM att jag vurmar för gamla Rolex så vem är jag att uttala mig om racklighet..
Än en gång tack för trevlig review och det är alltid roligt med fanatiker:)
 
Beep, beep, beep. Back the fuck up!
Man måste kunna navigera i Glycines galna värld med viss erfarenhet. Som det står i recensionen de pendlar friskt mellan fantastiskt och hoppsan. De har klockor som smäller det mesta på fingrarna. Dock inte ursprungliga Lagunaren eller Combat serien (vilken är och alltid har varit budget). Lagunaren måste man älska ändå för sin oborstade charm. Vill du känna på det bästa de har att erbjuda så är det vanligtvis Airman som gäller, eller senare versioner av Lagunare (se 3000 cosc) eller recenserade klocka. Fast alla med sina små tilltalande hopsan. Vad säg om det uppfriskande greppet att göra en cosc utan sekund index. Tilltalande Glycine. Och vad din bror anbelangar så gillar han McDonalds helt enkelt. Inget fel med det.
 
Bra review, den är riktigt clean den där...

Har faktiskt aldrig ägt en Glycine men har varit nära att slå till på en Cali dial Glycine som jag tycker är cool (lite mer överkomliga i pris än Panerai varianterna) men att köpa en Panerai 2001 skulle nog ha varit en bättre investering i dagsläget men det är riktigt kul med folk som vurmar för sina egna märken, men förresten vad hände med din Zodiac craze?

/martin
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Egentligen är det synd att ställa Incursoremodellerna mot Panerai. Det finns likheter men för mig som ägt båda så är det två helt olika klockor om man jämför dem. Helt olika stil och attityd. Så är man ute efter en Panerai så är inte Incursoren ett bra alternativ... :cool:
 
masterkiller skrev:
Bra review, den är riktigt clean den där...

Har faktiskt aldrig ägt en Glycine men har varit nära att slå till på en Cali dial Glycine som jag tycker är cool (lite mer överkomliga i pris än Panerai varianterna) men att köpa en Panerai 2001 skulle nog ha varit en bättre investering i dagsläget men det är riktigt kul med folk som vurmar för sina egna märken, men förresten vad hände med din Zodiac craze?

/martin

Zodiac var början på slutet. Köpte ett tjugotal. Krängde ett tjugotal. Och sedan fanns det inget som kittlade mer. Tog lång paus efter det. Kände mig smutsig och konstig. På ett dåligt sätt.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Snyggt Erki.....snyggt komponerat.....visste inte att det gick att skriva så mycket om en Glycine.
Är också lite sugen på nya svarta Combatanten.....helvete vad den skulle va nice i ett riktigt spöat exemplar.....det ska typ dingla delar......gärna lagad med silver täjp......
 
Riktigt fin dinka ! Glycine har en hel del fina grejer, mitt bekymmer är väl mest att varenda modell ska vara så förbaskat stor. Passar inte oss grabbar med smalare handleder helt enkelt.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

vonhall

Rolex
En bra recension på den klart snyggaste modellen från Glycine. Tyvärr så är den lite väl stor annars så hade det varit en intressant klocka!
 
Undersköterskan skrev:
Riktigt fin dinka ! Glycine har en hel del fina grejer, mitt bekymmer är väl mest att varenda modell ska vara så förbaskat stor. Passar inte oss grabbar med smalare handleder helt enkelt.

Vänligen
Forumets undersköterska

Min vän, ge inte upp. Det finns gott om mindre godis också, om man bara vet vart man ska leta. Combat har funnits i allt mellan 36-44mm. Combat sub så pyttigt som 39mm. Du har flera Airmans att välja på. Dessutom är nya Lagunaren blott 44mm och där ligger också flertalet Incursore. Sedan har de Altus som är värd att titta på. Mycket pang för pengarna. Måste hjälpa en broder som också blivit uthängd som fan-boy.
 

F-L-P

Panerai
Eric Jajjamensan P skrev:
Min vän, ge inte upp. Det finns gott om mindre godis också, om man bara vet vart man ska leta. Combat har funnits i allt mellan 36-44mm. Combat sub så pyttigt som 39mm. Du har flera Airmans att välja på. Dessutom är nya Lagunaren blott 44mm och där ligger också flertalet Incursore. Sedan har de Altus som är värd att titta på. Mycket pang för pengarna. Måste hjälpa en broder som också blivit uthängd som fan-boy.

Sorry 'bout that =D

Se bara till att aldrig ändra på er, det krävs mycket kärlek till ett märke för att kunna få fram sånna inlägg som "de uthängda" har gjort här på recension och köpguides delen av forumet.

Har aldrig varit något glycine fan men måste säga att en airman med 24h visning kittlar lite...

/F-L-P
 

Sagan

Breitling
Eric Jajjamensan P skrev:
Beep, beep, beep. Back the fuck up!
Man måste kunna navigera i Glycines galna värld med viss erfarenhet. Som det står i recensionen de pendlar friskt mellan fantastiskt och hoppsan. De har klockor som smäller det mesta på fingrarna. Dock inte ursprungliga Lagunaren eller Combat serien (vilken är och alltid har varit budget). Lagunaren måste man älska ändå för sin oborstade charm. Vill du känna på det bästa de har att erbjuda så är det vanligtvis Airman som gäller, eller senare versioner av Lagunare (se 3000 cosc) eller recenserade klocka. Fast alla med sina små tilltalande hopsan. Vad säg om det uppfriskande greppet att göra en cosc utan sekund index. Tilltalande Glycine. Och vad din bror anbelangar så gillar han McDonalds helt enkelt. Inget fel med det.

Njae, Eric. Jag gillade min Lagunare och håller med dig om att klockan besatt en rejäl portion grovt tillyxad charm. Men jag minns att säljaren beskrev den som en beater, ett riktigt monster som skulle palla vad som helst. Hårda fakta är att den var ett stycke rappligt skit. Dykringen var som korken på en flaska Rosita och det kändes som att resten av pjäsen knappt höll ihop.

Mycket riktigt gick den snabbt sönder också. Ringjäveln gick på lunch och låste sig och kronan tog semester och försvann. Den Tissot Seastar brorsan gav mig är i en helt annan liga när det kommer till kvalitetskänsla. Och klockan har inte ramlat i bitar av vardagligt användande. Men lika ball som Lagunaren är den förstås inte.

Nu har jag en Oris Small Second dykare också, och tycker att hoppet upp i kvalitetskänsla till den från min Seastar är ungefär lika stort som det var från Glycinen till Tissoten. Rejält upplevd klasskillnad mellan fattigklockorna alltså.

Det ska dock sägas att jag ändå gillar Glycine och definitivt skulle kunna köpa en igen. Men inte den gamla Lagunare-modellen jag hade. För klockan signalerade stridsvagn men levde inte upp till sitt tuffa yttre. Ärligt talat var klumpen skräp.
 
Topp