I grunden gillar jag iden att anpassa sig efter situation och ha några alternativ att välja mellan. Det blir liksom lite roligare då. Med variationen alltså. Men lika mycket uppskattar jag det som fungerar i alla situationer. Det som är gediget och solitt. Beständigt år efter år.
Jag har krälat runt i dykarträsket hos både Seiko och Omega. Jag har testat fina retroklockor som man kan använda utan att få en panikångesattack om man råkar stöta i den. Jag har trånat efter stilrena Datejusts för jobbet som visserligen skulle spränga plånboken. Men nej, jag har inte riktigt hittat hem.
Jag har länge sökt "klockan" med stort k. En som åtminstone bäras i många, om inte alla sammanhang. Och så för ett år sedan kom jag över den. Grand Seiko sbgx261.
Grand Seiko sbgx261
Den har kallats "Plain Jane" och beskrivs av många som enkel, lite intetsägande och tråkig. Vid första anblick kanske så är fallet. Men den har växt på mig och under huven döljer sig något som är långt ifrån enkelt, Grand Seikos 9F quartzverk.
Jag är inte så brydd i tekniska detaljer och specifikationer. Helt ärligt vill bara att grejer fungerar. Länge och konsekvent. Och det kan man säga 261:an checkar av. Quartzverket håller tiden +-10 sekunder per år. Per år! Det är mindre än en sekund per månad. Det är en felmarginal jag kan leva med. Och det finns en trygghet i det. Oavsett när jag plockar upp klockan är tiden mer eller mindre densamma.
Det där konsekventa återkommer i fler detaljer i klockan. För varje sekund som tickar så låser 9F verket sekundvisaren perfekt över sekundmarkörerna, varje gång. Och efter ett år med klockan väntar jag fortfarande på att den ska missa med någon millimeter, men inte.
Klockan är 37 mm i diameter. För mig med 17,5 cm handled är den perfekt. Trots dess slimma design så bärs den större.
Du som gillar lysmassa kommer bli besviken. Klockan har inte en endaste klick av det. Däremot är alla visare och markörer polerade på japanskt vis, zaratsupolerade. Och mitt i natten, utan särskilt mycket ljus, reflekterar markörerna och visarna ljuset riktigt bra.
Så här på ettårsdagen är nog nästa steg att köpa ett läder. Tror den skulle trivas bra med det. Dela gärna dina erfarenheter om 261:an om du haft en