• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Recension Grand Seiko sbgx261

vikpet

Basic
2-Faktor
1000009714.jpg

I grunden gillar jag iden att anpassa sig efter situation och ha några alternativ att välja mellan. Det blir liksom lite roligare då. Med variationen alltså. Men lika mycket uppskattar jag det som fungerar i alla situationer. Det som är gediget och solitt. Beständigt år efter år.

Jag har krälat runt i dykarträsket hos både Seiko och Omega. Jag har testat fina retroklockor som man kan använda utan att få en panikångesattack om man råkar stöta i den. Jag har trånat efter stilrena Datejusts för jobbet som visserligen skulle spränga plånboken. Men nej, jag har inte riktigt hittat hem.

Jag har länge sökt "klockan" med stort k. En som åtminstone bäras i många, om inte alla sammanhang. Och så för ett år sedan kom jag över den. Grand Seiko sbgx261.

1000009729.jpg

1000009709.jpg

Grand Seiko sbgx261

Den har kallats "Plain Jane" och beskrivs av många som enkel, lite intetsägande och tråkig. Vid första anblick kanske så är fallet. Men den har växt på mig och under huven döljer sig något som är långt ifrån enkelt, Grand Seikos 9F quartzverk.

1000009704.jpg

1000009724.jpg

Jag är inte så brydd i tekniska detaljer och specifikationer. Helt ärligt vill bara att grejer fungerar. Länge och konsekvent. Och det kan man säga 261:an checkar av. Quartzverket håller tiden +-10 sekunder per år. Per år! Det är mindre än en sekund per månad. Det är en felmarginal jag kan leva med. Och det finns en trygghet i det. Oavsett när jag plockar upp klockan är tiden mer eller mindre densamma.

Det där konsekventa återkommer i fler detaljer i klockan. För varje sekund som tickar så låser 9F verket sekundvisaren perfekt över sekundmarkörerna, varje gång. Och efter ett år med klockan väntar jag fortfarande på att den ska missa med någon millimeter, men inte.

Klockan är 37 mm i diameter. För mig med 17,5 cm handled är den perfekt. Trots dess slimma design så bärs den större.

1000009728.jpg

1000009727.jpg

1000009710.jpg

Du som gillar lysmassa kommer bli besviken. Klockan har inte en endaste klick av det. Däremot är alla visare och markörer polerade på japanskt vis, zaratsupolerade. Och mitt i natten, utan särskilt mycket ljus, reflekterar markörerna och visarna ljuset riktigt bra.

1000009702.jpg

Så här på ettårsdagen är nog nästa steg att köpa ett läder. Tror den skulle trivas bra med det. Dela gärna dina erfarenheter om 261:an om du haft en ☺️

Bilagor

• 1000009730.jpg
    1000009730.jpg
    393.8 KB · Visningar: 16
  • 1000009709.jpg
    1000009709.jpg
    409.1 KB · Visningar: 17
  • 1000009717.jpg
    1000009717.jpg
    708.7 KB · Visningar: 18
  • 1000009765.jpg
    1000009765.jpg
    407.9 KB · Visningar: 19
Tack för intressant post! Den är ett av mina alternativ som nästa klocka. Är på jakt efter en att prova i butik men hittar dessvärre inte någon som har den i lager för tillfället 🤔

Tack för intressant post! Den är ett av mina alternativ som nästa klocka. Är på jakt efter en att prova i butik men hittar dessvärre inte någon som har den i lager för tillfället 🤔
Kul! Vet inte var i landet du är men Krons i Stockholm har fått in tror jag. Dom skulle bli återförsäljare senast jag var där (vår 2024).

Kul! Vet inte var i landet du är men Krons i Stockholm har fått in tror jag. Dom skulle bli återförsäljare senast jag var där (vår 2024).
Var inne på Krons igår för jag ville klämma o känna på skillnaden mellan 37/40 mm. Tyvärr hade de ingen med kvartsurverk inne alls, fick nöja mig att testa Heritage med manuell uppvridning, skiljde lite i boett-utseende sa dem, men fick iaf en uppfattning om skillnaden i storlek. Gick vidare mot Nymans på biblioteksgatan som också är AD, dock 6 pers i kö utanför o efter 10 min gav jag upp 😅, får svänga förbi vid annat tillfälle ist.

Var inne på Krons igår för jag ville klämma o känna på skillnaden mellan 37/40 mm. Tyvärr hade de ingen med kvartsurverk inne alls, fick nöja mig att testa Heritage med manuell uppvridning, skiljde lite i boett-utseende sa dem, men fick iaf en uppfattning om skillnaden i storlek. Gick vidare mot Nymans på biblioteksgatan som också är AD, dock 6 pers i kö utanför o efter 10 min gav jag upp 😅, får svänga förbi vid annat tillfälle ist.
Även jag var inne på Krons - fick också svaret att de inte ha kvartsurets. Lät inte som de var så intresserade av de klockorna från Grand Seiko, vilket är lite tråkigt. De på Krons sa att inte Nymans heller hade någon av deras kvartsurverk hemma FYI. Men de kan beställa hem om man vill köpa. 🙂

Även jag var inne på Krons - fick också svaret att de inte ha kvartsurets. Lät inte som de var så intresserade av de klockorna från Grand Seiko, vilket är lite tråkigt. De på Krons sa att inte Nymans heller hade någon av deras kvartsurverk hemma FYI. Men de kan beställa hem om man vill köpa. 🙂
Ok, så inte på Nymans heller alltså, trist att det inte finns att få se live hos ngn AD i Stockholm.

Snygga bilder och trevlig recension @vikpet !
Jag landade en Seiko SNE573 för ett par år sen, och där tog det mer eller mindre stopp på byten, flippande och sökande efter nytt. Tills nu 😄 Behöver en ”Plane Jane” vid sidan av min hittintills bästa dykare någonsin och SBGX sätter troligtvis pusselbiten på plats. GS har jag kört tidigare, med samma urverk, och svinnöjd.

Tack för inspiration!

Edit:
Erbjuder inte Klockmästarn i Fältöversten GS? Ngn som har koll? Jag kanske misstar mig, men klart värt ett besök efter helgerna.

Snygga bilder och trevlig recension @vikpet !
Jag landade en Seiko SNE573 för ett par år sen, och där tog det mer eller mindre stopp på byten, flippande och sökande efter nytt. Tills nu 😄 Behöver en ”Plane Jane” vid sidan av min hittintills bästa dykare någonsin och SBGX sätter troligtvis pusselbiten på plats. GS har jag kört tidigare, med samma urverk, och svinnöjd.

Tack för inspiration!

Edit:
Erbjuder inte Klockmästarn i Fältöversten GS? Ngn som har koll? Jag kanske misstar mig, men klart värt ett besök efter helgerna.
Klockmaster har tyvärr inte kvar Grand Seiko längre. 🙁

Tack för läsningen och fina bilder @vikpet :)
Jag är också ägare av samma modell, men jag brukar kalla den för ”Grab ´n´ Go” istället för ”Plane Jane”

Sparar pengar varje månad mot min första GS. Har samma omkrets på armleden så verkligen kul att se bilderna. Väldigt bra skrivet. Tack! :)

Detta är en klocka helt i min smak. Snyggare än en Explorer. 😀

Jag föredrar varianter med gamla Seiko-loggan dock. Känns som att urtavlan är bättre balanserad på SBGX061.

Adrian Barker har pratat om SBGX261

"Klockan är 37 mm i diameter. För mig med 17,5 cm handled är den perfekt. Trots dess slimma design så bärs den större."
Stilig - trodde dock att en 37 mm var för mindre handleder än så, vi med smala handleder missar mycket...

"Klockan är 37 mm i diameter. För mig med 17,5 cm handled är den perfekt. Trots dess slimma design så bärs den större."
Stilig - trodde dock att en 37 mm var för mindre handleder än så, vi med smala handleder missar mycket...

IMG_0198.jpeg

Jag har ca 18,5cm, tycker storleken är optimal. Bilder kan alltid luras lite beroende på vinkel… Alltid bäst att prova själv :)

IMG_0198.jpeg

Jag har ca 18,5cm, tycker storleken är optimal. Bilder kan alltid luras lite beroende på vinkel… Alltid bäst att prova själv :)
Då får man nästan utgå från att med drygt 15 cm så får man leta vidare... Inbillade mig att 37 mm var för mindre handleder och deras på 40 mm var för större men allt är såklart inte för alla. :)

Då får man nästan utgå från att med drygt 15 cm så får man leta vidare... Inbillade mig att 37 mm var för mindre handleder och deras på 40 mm var för större men allt är såklart inte för alla. :)
Dels tycker jag att man alltid ska prova själv för att avgöra, sedan tycker jag måttet över luggarna är mer avgörande för hur en klocka sitter på handleden. Jag har exempelvis 57mm vid knölen av handleden, ca 55mm bakom där klockan sitter. Idag bärs en 35mm som mäter 42mm över luggarna. Det finns alltså goda marginaler på min handled, man vill inte att det ska hänga över…
IMG_1715.jpeg

*ber om ursäkt för både dålig bild och fel märke för tråden, men för exempel…

Dels tycker jag att man alltid ska prova själv för att avgöra, sedan tycker jag måttet över luggarna är mer avgörande för hur en klocka sitter på handleden. Jag har exempelvis 57mm vid knölen av handleden, ca 55mm bakom där klockan sitter. Idag bärs en 35mm som mäter 42mm över luggarna. Det finns alltså goda marginaler på min handled, man vill inte att det ska hänga över…
IMG_1715.jpeg

*ber om ursäkt för både dålig bild och fel märke för tråden, men för exempel…
Ok, får börja snegla mer på l2l istället för på enbart diametern framgent alltså - man lär sig ngt nytt varje dag - nästan... ;)

Perfekt enligt mitt tycke hehe. Jag gillar lite mindre modeller. Har även en 39 mm och 41 mm. Alla skulle jag säga sitter bra men gillar som sagt den lite mindre modellen. Om du ser på bilderna jag har fotat så räcker inte ens bandhornen över handledens bredd. Så frågar man gemene man tror jag de flesta skulle säga att den är liten för mog. Men det är är ju bara subjektivt. Tycker med andra ord du definitivt ska testa en irl 🤌🏼

Tillbaka
Topp