• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Grand Seiko White Brich SLGA009

Vill du äga en Grand Seiko?


  • Totala väljare
    36

OlleCE

Breitling
Recension: Grand Seiko White Brich SLGA009

1657658616675.jpeg

Efter en månads ägande av denna skönhet känner jag nu att jag har tillräckligt mycket kött på benen för att ge mig på en recension!



Dimensioner/Specifikationer
Diameter: 40mm
Höjd: 11,8mm
”Lug-lug”: 47,6mm
Lug bredd: 22mm
Material: Rostfritt stål
Glas: Safir
Vattentät: 10 ATM (100m) nedskruvad krona
Pris: 105 950kr

Urverk: Spring Drive 9RA2
Gångreserv: 120 timmar
Precision: +-10 sekunder per månad



Funktioner:
Tid, dag, datum och gångreservsindikator


Historia bakom ”White Birch” och Grand Seiko:
Det är svårt att tala om Grand Seiko utan att tala om Seiko. Seiko grundades 1881, utav Kintaro Hattori. Seiko var från början, likt många andra klockmärken en butik som sålde smycken och klockor. År 1920 så började man tillverka egna klockor under märket ”Seiko” på urtavlan.



Efter andra världskriget så gick det sämre för Seiko, men efter några år började man hitta tillbaka och märket hade stora visioner med att göra ”världens bästa klockor”. Man påbörjade ett nytt koncept på 50 talet då Seiko ville utveckla mer kvalitativa klockor, som egentligen la grunden för Grand Seiko som kallades ”Seiko Marvel”.

1657658683456.jpeg

Bild på en Seiko Marvel från 50-talet

Grand Seiko som koncept grundades 1960 i ett väl studerat försök att slå Schweizarna ”i sitt egna spel”. Man hade en tydlig vision av att göra dem mest precisions säkra mekaniska urverken och göra mer utav ”lyx” klockor. I slutet av 60-talet hade Seiko lyckats, man hade vunnit COSC tävlingar och blev utsedd till de bästa mekaniska klockorna och med det, satt skräck på dem schweiziska märkena. Som många av er redan vet så lyckades Seiko med en innovation som förändrade hela marknaden, kvarts klockan, vilket vände upp och ner på hela marknaden. Mekaniska klockor var ute och batteridrivna klockor var det stora!



Det hela ledde även till att Grand Seiko som koncept lades ner 1976.

1988 lanserades Grand Seiko på nytt med deras högt precision säkra kvartsverk, men man märkte även att marknaden för mekaniska klockor började sakta men säkert komma tillbaka så 1998 lanserade man även mekaniska klockor. Ett år efter 1999 var ett mycket speciellt år för Grand Seiko då man lanserade den helt nya urverkstypen ”Spring Drive” efter över 20 års tid av utveckling. För att simplifiera idén hur det fungerar, så att det är en fjäder som ger energin till klockan som en vanlig mekanisk variant, men att tiden regleras av en kvartskristall, med andra ord en mekanisk klocka med precision som om den vore batteridriven. Det typiska med ”Spring Drive” urverk är att sekundvisaren inte tickar överhuvudtaget utan flyter helt friktionslöst.



2017 blev Grand Seiko ett fristående märke från Seiko och har sedan dess växt starkt, speciellt på den amerikanska marknaden.

För att förstå denna klocka helt och hållet så man måste man även förstå japansk kultur. I Japan är naturen något man fascineras över väldigt mycket, dem flesta japanska konstnärerna älskar att måla av naturen och fånga dess känsla. Detta är något som egentligen genomsyrar många utav Grand Seikos klockor inte minst denna som fångar björkkänslan på ett riktigt kreativt sett

1657660340716.jpeg

Typsik japansk konst

Den första White Brich modellen släpptes 2021 (SLGH005) och blev en stor hit för Grand Seiko. Med ett snabbt ögonkast så kan det va svårt att se skillnad på dem olika White birch modellena men om man kollar lite närmare så är det en del skillnader. Den äldre modellen har inget spring drive urverk i sig och har en något annorlunda urtavla, SLGA009 som vi recenserar idag har något mindre ”aggressiv” urtavla i form utav björkmönstret och hjälper därav till att kunna se vad klockan är enklare. Sen har man även gjort lite mindre justeringar (till exempel storlek på kronan, finish på boetten och storlek av datumhjulet) läs mer om Grand Seiko Evolution 9 Series nedan!


Finish:
Man kan bara beskriva denna klockans finish på ett sätt, helt ofattbar. Dels har vi ”Zaratsu” polering som är en världsledande poleringsteknik som tar över 3 år att bemästra, den ger en helt spegelblank yta utan några förvrängningar. Bezeln är mest borstad och densamma med sidorna av boetten och hela stållänken.



Urtavla:
Eftersom att jag inte är professionell fotograf så är det otroligt svårt att ge denna urtavla någon rättvisa, det är något man bör uppleva i verkligheten! Den påminner såklart om ”Snowflake” men anser nog att denna urtavla blir något mer elegant och har ett större djup. Urtavlan är handgjord där linjerna dras med diamantverktyg, samt visarna är ”Zaratsu” polerade och sekundvisaren är blånerad. Även fast det inte finns någon lume på den denna klocka så hjälper den skickliga polering som nästan ”sväljer” allt ljus till att kunna se hur mycket klockan är även när det är mörkare.



Prestation:
Tack vare att vikten i boetten sitter nära handleden samt den lite bredare stållänken som hindrar rörelse på handleden så sitter den helt otroligt. Något annat som är helt makalöst är urverket, dels gångreservs indikatorn på baksidan som faktiskt är mer användbar än man kan tro men även den otroligt långa gångreserven. Precisionen har varit perfekt. Inte en sekund har tappats på en månad.



Sammanfattning
Lika svårt att ta bra bilder på denna klocka, är det att skriva om detta, i mina ögon mästerverk, Grand Seiko är ett märke som ligger mig nära (kanske till och med närmast) mitt hjärta. Det är inte världens billigaste klockor direkt men med det sagt så är det fortfarande väldigt mycket klocka för pengarna. Det finns vissa små saker som jag tycker att man kan förbättra, till exempel låset hade varit trevligt om det fanns dels mikrojusteringar samt någon typ utav ”on the go adjustment”, men eftersom att det är så bra viktfördelning på klockan och den bredare stållänken så sitter det fortfarande riktigt bra på handleden. Det hade även varit trevligt att på något snyggt sett inkludera lume så man kan se vad klockan är när det helt helt mörkt. Jag har även hört många klaga på Grand Seikos länkar, men med denna klocka så känns det som att dem har uppgraderat länken och det känns riktigt bra. Med det sagt så är jag djupt imponerad av denna klocka och jag kan med 100% säga att detta inte blir min sista Grand Seiko, har till och med fått en tanke att samla hela björksamlingen i dem olika färgerna (Grön och svart)! Om du är ute efter en klocka runt 100 000kr så är det i min värd, en White Birch bland det bästa man kan köpa. Spring Drive urverk är något jag verkligen uppmanar andra till att äga någon gång i livet!

Tack för mig och hoppas ni hade en trevlig läsning!
1657658792254.jpeg


1657658821009.jpeg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för läsningen, och grattis till en fin klocka! :)
"Urtavlan är handgjord där linjerna dras med diamantverktyg" Var kommer denna information ifrån? Om man tittar på andras bilder av urtavlan är mönstret identiskt, vilket tyder på att den inte har ett handgjort mönster...
"men med denna klocka så känns det som att dem har uppgraderat länken och det känns riktigt bra." Vad är annorlunda mot tidigare?
 

OlleCE

Breitling
Tack för läsningen, och grattis till en fin klocka! :)
"Urtavlan är handgjord där linjerna dras med diamantverktyg" Var kommer denna information ifrån? Om man tittar på andras bilder av urtavlan är mönstret identiskt, vilket tyder på att den inte har ett handgjort mönster...
"men med denna klocka så känns det som att dem har uppgraderat länken och det känns riktigt bra." Vad är annorlunda mot tidigare?
Tack för din feedback, fel av mig i texten då jag blanda ihop urtavlans konstruktion med visarnas konstruktion. Här är en artikel som beskriver hur urtavlan konstrueras (ska dock tilläggas att den beskriver slgh005 då jag antar att det är en ganska liknande process för denna modell) :https://monochrome-watches.com/how-...-the-white-birch-slgh005-recommended-reading/

Skulle säga i från min erfarenhet av andra GS modeller jag hållit i, att låset sitter jämnare med själva länken och att länkarna inte flexar lika mycket horisontellt om man håller klockan åt sidan!
 
Topp