• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Heuer 1550 SG aka Bund.

Simpatico

Rolex
Achtung gott folk.

Firar 500 med detta inlägg och tänkte att denna kort fakta och recension till Heuer SG1550 aka Bund skulle bli ett bra bidrag till detta eminenta forum.

Först ut lite om min bakgrund till varför det blev en Heuer Bund.
Kände att det var dags för en kronograf till min samling. Det första naturliga valet föll på en Omega Speedy månklocka, en klassiker. Kan ju inte bli fel. Kollade runt men kunde inte riktigt känna att det var den man skulle ha. Provade en, konstaterade att den skapade bara ett litet ha begär och kände då att det var dags att gå vidare.
Carlsberg-on-moon-1200x3200.jpg


Snubblade över en bild på en skygg kronograf en Lemania sk Viggen.
Ja jösses i min låda en sådan skall man ha. Så var planen och jakten satte igång. Letade och letade men ingen Viggen i sikte då fick det bli plan C.
Lemania viggen.jpg


Hade sett bilder på modellen Bund i samband med jakten på Lemanian och den så ju väldigt trevlig ut.
Så ett omfall och ny jakt. Så efter flera missar, turer och misärer så hittade jag en i Tyskland som föll i smaken.
Så tillslut så landade den in paketöppning https://klocksnack.se/threads/paketöppning-heuer.18271/.

Min Heuer är en första generationens av Bund. Fyrsiffrigt serienr. Med iögonfallande röda 3H symbolen.
IMG_1732.JPG


Som sagt och nu lite knastertorr fakta:
Tillverkare: Heuer.
Beställare: Tyska försvarsmakten aka Bundeswehr.
Kaliber: Valjoux 22/222/230 verk, 17 stenar.
Vikt: 60 g.
Diameter: 42-44mm utan krona.
Höjd: 12 mm
Tillverkningsår: 1968 till 1977. Årtalen kan variera.
Antal tillverkade: okänt för mig. Har inte kunnat hitta några siffror eller sammanställning på serienummer.
Bezel i aluminium utan hack utan kan vridas runt åt båda hållen.
Arbetstemperatur +18 till +60 grader.
Vattentät till 3 Bar. (Vid leverans).

Finns fler olika generationer av just Bund klockan men förenklat så börjar första efter test versionerna med 3H i röd cirkel på urtavlan för att sen tas bort i efterföljande generationer. 3H symbolen är för Tritium och då en varning för att användas i känsliga områden för radioaktivitet.

Gravyren på baksidan står för vid utlämnande i Bundeswehr:
6645-12-146-3774: Endast klockhuvud.
6645-12-146 5081: Huvud samt band.
6645-12-340-9456: Klocka utan radioaktiv lysmassa. (Renoverad på Sinn).

Så vad tycker jag:
Efter att snart haft min Bund i ett år så kan jag väl inledningsvis säja att jag verkligen gillar att plocka fram klocka och använda den.
Gillar estetiken och enkelheten i kronograf tavlan. Utformning av visare och hur dom fungerar med tavlan. Gillar att det röda 3H som ”sticker” ut och bryter av i tavlan. Lättavlästa och tydliga siffror.
IMG_0535_1.jpg


Tycker att klockan sitter bra på handleden utan att den ”halkar” runt eller är topptung. Väl avvägd klocka helt enkelt.
Växlar band mellan läder, Nato samt Tropic. Har ingen direkt favorit, alla har sin charm. Kommer dock inte riktigt överens med Bundstrapet som medföljde vid köpet. Har en liten plan att skaffa ett slitet racingband någon gång framöver.
IMG_1717.JPG

IMG_1669.JPG

IMG_0500_1.jpg



Boettstorleken avskräcker en hel del har jag förstått men med mina 17,5 cm omkrets så tycker jag att det funkar hur bra som helst. Kan bara rekommendera att prova och bilda er en uppfattning.

IMG_1840t.JPG


Denna klocka kommer att få stanna i lådan. Bra köp = grymt nöjd.

Vill man förkovra sig eller är på jakt så rekommenderar jag starkt att kolla in följande guider.
http://brown-snout.com/horology/articles/heuer_bundeswehr_chrono/
http://www.onthedash.com/Guide/_Chronographs/67.Bundeswehr/
http://ninanet.net/watches/others15/Mediums/mheuer.html


Blev väldigt mycket text och några bilder. Två första bilderna oblygt lånade på nätet resterande egna.
Ber om överseende med skakiga, gryniga, oklara bilder och kladdiga klockor allt kan härledas till fotografen.

Har ni mer fakta så är det bara att fylla på i tråden.

Hålltillgodo och tack för utrymmet.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har du någon uppfattning av den aktuella prisnivån på en? Har för mig att den inte var så farligt dyr när jag tittade på en för cirka två år sedan men har inte följt med hur prisutvecklingen vart.
 

Simpatico

Rolex
Skulle säja att priset baserat på med eller utan 3H och skicket klockan är i. Av någon anledning så är oftast renoverade Bund väldigt mkt dyrare än orenoverade. Men skulle väl säga mellan 18k till 27k. Sen finns det ju alltid dom som säljer en bund för 30-40k oxå, frågan är ju om någon köper dessa.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Skulle säja att priset baserat på med eller utan 3H och skicket klockan är i. Av någon anledning så är oftast renoverade Bund väldigt mkt dyrare än orenoverade. Men skulle väl säga mellan 18k till 27k. Sen finns det ju alltid dom som säljer en bund för 30-40k oxå, frågan är ju om någon köper dessa.

Då har den inte ökat så farligt i pris, får se om det blir en kandidat till nästa inköp.

Föresten, glömde tacka för en bra recension.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Trevlig recension du bjuder på. Även om modellen är aningen för stor för min smak så är den grymt snygg! Tycker dock att den gör sig bra på din handled.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Tack för recensionen! Jag är ingen vintage-snubbe egentligen men gamla Heuers är förbaskat fina, hade kunnat tänka mig en själv.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
theargonaut ska se vad jag kan ordna med mina gamla och trötta ixus kamera samt min begränsade fotokunskap.
Vill du ha Macro eller ngt spec vinkel du vill ha/tänker på?
Någon bild lite mer från sidan, så jag kan få en 3D känsla av hur den ser ut med glas, vridring och boett, tillsammans med de andra bilderna som är mer rakt framifrån. Något macro är ju också trevligt! Tack på förhand!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tack för en trevlig informativ recension. Det är definitivt en trevlig kandidat...

Håller med dig om att den enkla kronograf-"lösningen" är tilltalande.
 

Simpatico

Rolex
Har rastat kameran lite och upptäckt att ett macroobjektiv hade varit fint.

Håll tillgodo 7 nya bilder från olika vinklar:
Mytobild.
IMG_0588_2.jpg


På en kork.
IMG_1995_2.jpg


Lite plexi.
IMG_2000_2.jpg


IMG_2003_2.jpg

Pushers samt krona.
IMG_2008_2.jpg


Profil på handled.
IMG_2015_2.jpg


Avslutningsvis en något ofokuserad bild.
IMG_0597_2.jpg
 

Joengse

Breitling
2-Faktor
Gammal tråd men jag börjar söka efter en sådan här klocka för inköp. Vad vet du om klockor utan BW-nummer? Är det civila Heuer eller är det BW-klockor med ny bakboett?
 
Topp