• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Recension: Hublot Classic Fusion 42mm ref. 1915.1

Daniel S

Basic
Denna gång handlar min recension om Hüblot Classic Fusion 1915.1. Observera att den är den äldre formen på boettet och även det äldre banden. Vårt test exemplar är uttaget 2005 och därmed har den några år på nacken.

Men om man kan bli nykär i en klocka är det precis vad denna gjort med mig. Jag var skeptisk när jag först såg den. Men efter bara några timmar runt armen inser jag vilken kronjuvel det är. Detta är den perfekta klockan. Den passar till nästan allt. Den passar till kavajen, den passar till shorts och T-shirt och den är neutral på ett säljmöte.

Just detta exemplar har sunburst urtavaln som kan vara lite svår att uppfatta på bilerna. Den mörkblå. En kombination som verkligen ger klockan en unik känsla i designen.

IMG_0851.JPG

Inte så bra!
Men som ni nu vet vid det här laget och om ni läst mina tidigare recensioner är jag alltid lite skeptisk. Alla klockor har ett ”men”. Denna har flera. Hur mycket jag än gillar denna klocka har den några saker som inte passar en klocka i denna prisklass. Och allt detta är klockarmbandets fel. På denna modell är det ett gummiband. Första felet är att det inte är justerbart. Du måste byte med de olika delarna som medföljer för att hitta just din länk. Detta kräver att du har en liten plattmejsel och lite tålamod. Är den väl inställd är det ju nemas problemas. Men att låna ut den till en vän eller när du säljer den kan det bli lite struligt om du inte känner dig bekväm med att skruva loss armbandsdelarna. Även Claspen känns i klenaste laget även om den funkar hur bra som helst.

Storleken:
Klockan är 42mm men jag var tvungen att kontrollmäta boettet då dess form verkligen får klockan att kännas mer som 40mm. Men den är 42mm utan krona. Så du som vill ha en fet och stor klocka så är detta helt fel klocka. Men det är just storleken som gör den så bra. Den är inte så tjock, den är inte så stor. Den känns faktiskt helt perfekt. Den passar ett säljmöte och den passar i jäntelagen då den inte sticker ut för mycket, även om en Hublot är en Hublot.

IMG_0852.JPG

Bra att veta
Urverket har 21 juveler och är Automatiskt. Klockan har datumvisning med quickset. Vattenresistent till 100m och den har ett öppenbaksida. Urverket sägs vara ett modifierat ETA som många andra lyxmärken gör. Viktigt att när du köper detta ur bagagnat gäller det att armbandsdelaran följer med så det blir justerbart.
Att det är ETA delar i detta fall skulle ge billig service är nog mer en myt än ett faktum. Hittar dock dåligt med info om urverket så om ni vet mer är det bara lägga till information.

Spec:

Boett: Rostfritt stål 42mm, med öppenbaksida.

Glas: Safir

ATM 100

Ref: 1915.1

årtal: 2005

Nypris: ca. 70-80 000kr

Begangat pris på fullset: ca. 32 – 37 000kr

IMG_0853.JPG

IMG_0850.JPG

Otrolig klocka för det priset. Gillar att den är så clean. På senare modeller har armbandet produktutvecklats och är enklare att justera :)

Tillbaka
Topp