Laddar...
Nymans Ur 1851

Recension: IWC Mark XVIII

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av yonsson, 30 januari 2017.

  1. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Moderator

    Inlägg:
    33.662
    Från:
    Jymden
    Bakgrund
    [​IMG]

    1936: Spezialuhr für Flieger, IWCs första flygarur.

    1944: IWC tillverkar militärur utifrån specifikationer fastställda av MoD (ministry of defense) i Storbritannien. Klockorna tilldelas soldater och märks med en pil vilket visar att klockan tillhör staten samt märks med "www" för wrist, watch, waterproof. Modellen kallas senare Mark X.

    1948/49
    Mark XI tilldelas navigationspersonal i Storbritannien, de utsätts för 44 dagars tester där bland annat gångavvikelse och vattentäthet testas. Efter 12 månader i tjänst testas gångavvikelsen utifrån positioner och temperaturer för att säkerställa att klockorna fortfarande håller tiden bra. Dålig tidhållning medför dålig navigering vilket kan vara ödesdigert vid militär flygning.

    1993: Mark XII, 36mm. Nu med datum och urverk baserat på ett urverk från JLC.

    [​IMG]
    1999: Mark XV, 38mm. Den sista Mark-modellen med batongvisare, nu med verk baserat på ett ETA-urverk.

    2006: Mark XVI, 39mm, urverk med ETA-bas. Modellen bytte nu visare från batongvisare till svärdsvisare liknande de från B-uhr under 1930/1940-talen. IWC plockar även bort siffrorna 6 och 9 från tavlan, troligtvis för att skapa symmetri och modellen tar därmed ett steg ifrån tavlorna på tidigare B-uhr som kallas "Typ A".

    2012: Mark XVII, 41mm, urverk med ETA-bas, datum i altimeterlayout.

    2016: Mark XVIII, 40mm, urverk med ETA-bas.

    Källor
    https://monochrome-watches.com/an-ode-to-a-timeless-classic-the-iwc-mark-series/
    HTTP://IWC.com


    IWC Mark XVIII
    [​IMG]

    Specifikationer
    Referensnummer: IW327001
    Diameter: 40mm (exkl krona)
    Lug 2 lug (vertikalt mått): 50mm
    Tjocklek: 11mm
    Bandbredd: 20mm
    Vikt: 104g utan band.
    Glas: Safirglas med antireflexbehandling på utsida och insida.
    Urverk: Caliber 30110
    Listpris 2017: 45000kr på läder, 55000kr på länk.


    Urverk
    [​IMG]
    Bild: A blog to watch

    Idag börjar vi med urverket då det är en vattendelare. Vissa hävdar att det är ett riktigt dåligt val i en "lyxklocka" medan andra hävdar att det är ett perfekt val. Urverket, cal 30110 är ett modifierat ETA 2892A2, det har 28800bph, hackfunktion, manuellt och automatiskt uppdrag samt datumkomplikation och en kraftreserv på 42 timmar. Modifieringarna sker utifrån IWCs önskemål och urverkens tidhållning justeras av IWC utifrån temperaturer och 5 positioner för att säkerställa att de klarar IWCs interna krav. Jag har kontaktat IWC för att få reda på vad modifieringarna innebär men de har inte svarat.

    ETA 2892 är ett beprövat urverk som stegvis fått uppgraderingar under åren, det är uppskattat för två saker, tillförlitlighet och bra tidhållning. En annan fördel med detta ETA-verk är att det är lätt och billigt att serva. Urverket ingår i de flesta urmakarutbildningar och kräver inga märkliga specialverktyg vilket sammantaget medför låga ägandekostnader. För mig personligen är valet lite tråkigt men praktiskt och "billigt", därför bra.
    Tidhållning har varit strålande under första veckan på handleden. Klockan snittar konsekvent +1 sekunde/dygn.

    Timegraphern ger följande resultat:
    Tavla upp: +-0/+1 spd
    Tavla ner: +-0 spd
    Krona upp: +-0 spd
    Krona ner: +-0 spd
    Kl 12 upp: -3 spd
    På handleden: +-0/+1 sekund/dygn.

    Urverket är magnetiskt skyddat av en mjuk metallplatta innanför baklocket och mjuk metall som tavla. Detta är det klassiska sättet att avskärma ett urverk från magnetism, nuförtiden har många tillverkare istället en spiral i kisel vilken har mycket högre resistens mot magnetism än vanliga klassiska spiralmaterial.

    Läs gärna mer om in house vara eller inte vara här:
    http://www.ablogtowatch.com/point-counterpoint-how-important-in-house-movement-watches/


    Boett
    [​IMG]
    Boetten mäter 40mm i diameter exklusive krona, är 11mm tjock inklusive glas, 50mm vertikalt och har en bandbredd på 20mm. Det långa vertikala måttet i kombination med den smala glasringen gör att klockan upplevs platt (bokstavligt talat) och tunn.

    [​IMG]
    [​IMG]
    I princip hela boetten är finkornigt borstad, undantaget den högglanspolerade fasning mellan ovansidan och sidorna på boetten samt den vertikala delen av glasringen. Ovansidan av boetten är cirkulärt borstad och sidorna är vågrätt borstade. Bandhornen är lätt böjda nedåt och boettlocket är näst intill platt trots att infästningen är skruvad.

    [​IMG]
    Den blankpolerade kronan är skruvad och lätt att greppa. Tidsinställning, uppdrag och inskruvning känns kvalitativ och det är ingenting glappar i utdraget läge. Den graverade fisken som funnits på tidiga modeller och som indikerat vattenskydd är utbytt mot en väldigt liten text som jag inte kan utläsa med blotta ögat trots fullgod syn, "Probus Scafusia, IWC". Min gissning är att det är för att försvåra för de som tillverkar kopior men snyggt är det inte.


    Baksida
    [​IMG]
    Baklocket är graverat i vanlig ordning och fastslår att detta är en pilotklocka, utifall att det skulle råda några tveksamheter. Tyvärr har IWC även slängt in en fin men onödig gravyr på ett flygplan vilket medför att det inte finns så mycket plats kvar för mig att gravera in mina initialer och mitt personnummer. Tack och lov slipper vi i alla fall glasbaksida vilket verkar vara mer standard än undantag nu för tiden. Detta kan vi troligtvis tacka ETA-verket för i och med att det behövs mjuk metall innanför locket för att avskärma urverket från magnetism.


    Band och spänne
    [​IMG]
    Originallädret är snyggt och ger ett högt kvalitetsintryck men knakar och är väldigt stelt.
    Det avsmalnar från 20mm till 18mm och är charmigt orange på insidan, en rolig detalj som inte syns när klockan är på handleden.

    [​IMG]
    Spännet är snyggt finisherat, borstat blandas med polerat. Konstigt nog är samtliga kanter på spännets undersida så vassa att de ibland skär in i handleden och faktiskt gett mig rispor i huden, slarvigt!

    Efter några veckors bärande blir bandet säkert kanon men det orkar inte jag vänta på, dessutom är jag motsträvig vad gäller att klä upp en toolklocka. Även om flyg/fält-klockor historiskt sett burits på läder tycker jag att de passar bättre på tygband eller nato. IWC har nyligen lanserat ett eget natoband vilket blir ditt för 2700kr inklusive spänne.


    En närmare titt
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tavla och visare är mattsvarta och samtliga detaljer på tavlan är vita vilket ger bra kontraster och en väldigt lättläst klocka. Det lätt kupade safirglaset med dubbelsidig antireflexbehandling gör sitt jobb bra och ger sköna skiftningar i tavlan. Personligen hade jag däremot gärna sett aningens mer struktur i tavlan eller ett litet färgstick men tavlan är absolut trevlig och läsbarheten är som sagt väldigt bra.

    [​IMG]
    Vi måste våga prata om datumets placering trots att det gör lite ont. På mark XVI som är 39mm sitter datumet perfekt placerat men på XVIII som är 40mm hamnar datumet aningens mot centrum i förhållande till siffrorna "2" och "4". Personligen tycker jag inte det stör det minsta när klockan är på handleden men på bild ser det riktigt knas ut.

    Jag har helt ärligt svårt att förstå hur IWC kan släppa igenom detta, det hade ju kunnat lösas med exempelvis en 0,5mm bredare glasring i kombination med en aningens mindre tavla om man nu nödvändigtvis känner att man vill ändra boetten från 41mm som hos XVII till just 40mm istället för 39mm.


    Lyspasta
    [​IMG]
    Superluminova som för det mesta ser kritvit ut. Lyser genom hela natten efter laddning men inte superimponerande, givetvis borde samtliga siffror också haft lyspasta på sig.


    På handleden
    [​IMG]
    [​IMG]
    Cordura från Hadley Roma. Mark XVIII sitter riktigt bra på handleden. Den låga vikten på 104g och den smidiga storleken gör att man snabbt glömmer av att klockan sitter på. Boettens långa vertikala mått gör gissningsvis att boetten sitter bättre på stora handleder än på små handleder trots att diametern enbart är 40mm. Spännet kan som sagt skava mot handleden men utöver det finns det ingenting att anmärka på vad gäller bärbarhet.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Natoband, eller bagageband som vissa kallar det är mitt förstahandsval för XVIII. Eftersom klockan enbart är 11mm tjock så sitter den väldigt smidigt även på nato.


    Sammanfattning
    [​IMG]
    Folk gnäller på i princip samtliga förändringar som görs mellan generationerna av Markmodeller vilket är underhållande och visar vilken passion och vilket arv dessa klockor förvaltar. Personligen tycker jag Mak XV är den sista modell i serien som jag direkt förknippar med originalet och arvet av Mark-modellerna, resterande modeller drar rent estetiskt åt B-Uhr även om det robusta arvet till stor del lever kvar rent funktionellt.

    Ses Mark XVIII som en separat modell så är modellen väldigt trevlig. Klockan är extremt lättavläst och bärbar och den passar på många olika band. Urverket kan tyckas tråkigt men är samtidigt beprövat och tillförlitligt samt bäddar för billigt ägande på lång sikt, mitt exemplar håller dessutom tiden bättre än någon annan mekanisk klocka jag ägt, begrunda detta alla in house-frälsta. Ofta när folk tänker "vardagsklocka" så tänker de safirglas, lättavläst, smidig på armen samt badbar. Mark XVIII lyckas med allt detta samtidigt som priset hålls nere tack vare urverket. Modellen balanserar på gränsen till tråkig men den fina finishen gör att Mark XVIII lyckas med det som många billigare tillverkare misslyckas med, nämligen att förmedla premiumkänsla trots diskret design.
     
    Senast ändrad: 3 februari 2017
    jerckha, Kai, bvb och 68 andra gillar detta.
  2. ironcastle

    ironcastle AT-ST driver

    Inlägg:
    1.221
    Från:
    Söder om Stan
    Du var inte allvarlig med gravyren förstår jag. Annars tycker jag det var ett intressant inspel.
    I övrigt; tack för ännu en utmärkt recension!
     
    yonsson gillar detta.
  3. Molle

    Molle Kambei Moderator

    Inlägg:
    5.060
    Alles gut! Bara datumet som skulle sitta en bit ut (som på XII:an), annars perfekt.
     
    yonsson gillar detta.
  4. Clark Kent

    Clark Kent X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.814
    Exemplarisk recension som allltid, och IWC borde posta natot imorgon bitti för jag misstänker att de kommer sälja ett antal extra Mark XVIII nu :)
     
    TompaC och yonsson gillar detta.
  5. Seikosthlm

    Seikosthlm The Japanese Salesman

    Inlägg:
    3.368
    Från:
    STHLM
    Fenomenal klocka och bra recension. Nu blev jag sugen på en gammal IWC. :)
     
    TompaC och yonsson gillar detta.
  6. Andy7750

    Andy7750 X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.939
    Från:
    Västkusten
    Intressant klocka och en mycket bra recension, tack för det.
     
    yonsson gillar detta.
  7. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Moderator

    Inlägg:
    33.662
    Från:
    Jymden
    Jag var faktiskt seriös. Gör man en pilot/fält-klocka så borde man lämna utrymme för gravyr.

    Hehe, tack!
    IWC; jag tar gärna ett grå/svart nato, tack på förhand! ;)
     
    Anatta och Clark Kent gillar detta.
  8. Spincini

    Spincini Y-Wing pilot

    Som vanligt en ypperlig recension:)
    Din styrka är att du får mig och säkert många andra att se det du ser genom dina recensioner.
    Tyvärr inte denna gång, tycker fortfarande pilotklockor är astråkiga:D
     
    yonsson gillar detta.
  9. Flipsajd

    Flipsajd Ewok

    Inlägg:
    44
    Snyggt! Blir riktigt sugen på en Mark nu...
     
    yonsson gillar detta.
  10. Xalle

    Xalle X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.660
    Från:
    GBG
    Trevlig läsning om en trevlig klocka! Du är inte fan av att klä upp med ett lite exklusivare band kan man läsa ;) Men personligen tycker jag att det är en av Markens styrkor som är väl värt att lyfta fram istället för att se det som något negativt. Äger personligen inget svart OEM alligator men hade gärna haft ett! Perfekt om man är på resande fot och vill bara ha med sig en klocka bättre och packa några extra band. Jag såg för mig att kunna gå ifrån afterski till kavaj och fördrink utan att byta klocka (men kanske band) så tänkte iaf jag när jag berättigade mitt köp!
     
    Molle och yonsson gillar detta.
  11. sherwan

    sherwan X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.557
    Från:
    Stockholm
    Utmärkt recension som vanligt :)

    Kom faktiskt som en chock att en IWC skulle vara din nästa klocka, snygg klocka och bra val ifrån deras sortiment.
     
    yonsson gillar detta.
  12. theargonaut

    theargonaut Rebel Commander

    Inlägg:
    9.802
    Från:
    Sthlm
    Tack för ännu en grym recension, och stort grattis till klockan!
     
    yonsson gillar detta.
  13. zippan

    zippan Y-Wing pilot

    Inlägg:
    525
    Bra text, foton och riktigt bra klocka!
     
    yonsson gillar detta.
  14. essenceofallthingsgood

    essenceofallthingsgood Stormtrooper

    Inlägg:
    427
    Snyggt jobbat, som alltid!

    Och! Sannolikt internets första lumeshot på en Mark XVIII..
     
    yonsson gillar detta.
  15. TompaC

    TompaC Y-Wing pilot

    Inlägg:
    803
    Från:
    Västkusten
    Grymt bra recension! Tar upp alla bra saker som en potentiel köpare funderar över! Funderar på en ny klocka till sommaren och så står det mellan en mark le petit Prince eller speedy, så detta hjälpte!
     
    yonsson gillar detta.
  16. Nicke L

    Nicke L X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.731
    Exemplarisk recension på en fantastisk klocka! Tack.
     
    yonsson gillar detta.
  17. john b

    john b X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.596
    Bra och nyktert skrivet samt schyssta bilder!
     
    yonsson gillar detta.
  18. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Moderator

    Inlägg:
    33.662
    Från:
    Jymden
    Du har helt rätt MEN... :D
    1: Att klä upp en pilotklocka är som att sätta läder på en dykarklocka, det går men det är inte rätt.
    2: After ski och kavaj? Hela vitsen med after ski är väl att man slipper ha kavaj? :D
     
    Teletomte och Xalle gillar detta.
  19. Fujoor

    Fujoor X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.110
    Mycket bra! Tror alla blev lite mer sugna på en field watch nu.
     
    yonsson gillar detta.
  20. Xalle

    Xalle X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.660
    Från:
    GBG
    Kanske var ett fjantigt exempel jag tog! Men visuellt är piloter stiligare i uniformen! Själv tycker jag IWCs risliknande länk är synonymt med Mark och funkar i alla lägen ;)
     
    yonsson gillar detta.
  21. mega

    mega AT-ST driver

    Inlägg:
    1.215
    Dina recensioner alltså... Visste inte ens att jag gillade den modellen förrän alldelles nyss...
     
    Clark Kent och yonsson gillar detta.
  22. 007

    007 Stormtrooper

    Inlägg:
    497
    Högkvalitativ recension som vanligt! Tack för den:)
     
    yonsson gillar detta.
  23. Harman Kardon

    Harman Kardon Y-Wing pilot

    Inlägg:
    557
    Trevlig recension :) Originallädret tyckte jag i ärlighetens namn såg ganska tråkigt ut och gjorde inte alls klockan rättvisa. Det svarta tygbandet däremot, riktigt riktigt bra! :)
     
    yonsson gillar detta.
  24. lofgreno

    lofgreno Stormtrooper

    Inlägg:
    412
    Från:
    Stockholm
    Riktigt snygg!
     
    yonsson gillar detta.
  25. Maro

    Maro Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.201
    Från:
    Varberg
    Grymt som vanligt! Sätt gravyren på sidan bara, initialer och blodgrupp!
     
    yonsson gillar detta.
  26. Fixoflex

    Fixoflex AT-AT driver

    Inlägg:
    5.758
    Från:
    Småland
    Tackar för posten yonsson!
    En modell som är helt tidlös (på ett bra sätt:))! Snygg!
     
    yonsson gillar detta.
  27. nissehult

    nissehult Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.028
    Som alltid bra skrivet. Tummen upp.
     
    yonsson gillar detta.
  28. Fixfred

    Fixfred Ewok

    Inlägg:
    26
    Tack för en bra läsning !

    Nu blir det att skramla ihop det sista och beställa klockan :)
     
    yonsson gillar detta.
  29. ployyer

    ployyer Ewok

    Inlägg:
    10
    Snygg!
     
    yonsson gillar detta.
  30. Sveparn

    Sveparn Y-Wing pilot

    Inlägg:
    577
    Bra skrivet än en gång Yonsson! Tack för dina tankar.
     
    yonsson gillar detta.