• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: IWC Mark XVIII

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bakgrund
B9D4B60F-FD4D-45C0-B676-CB9F99CD665C_zpsqhfgwqaf.jpeg


1936: Spezialuhr für Flieger, IWCs första flygarur.

1944: IWC tillverkar militärur utifrån specifikationer fastställda av MoD (ministry of defense) i Storbritannien. Klockorna tilldelas soldater och märks med en pil vilket visar att klockan tillhör staten samt märks med "www" för wrist, watch, waterproof. Modellen kallas senare Mark X.

1948/49
Mark XI tilldelas navigationspersonal i Storbritannien, de utsätts för 44 dagars tester där bland annat gångavvikelse och vattentäthet testas. Efter 12 månader i tjänst testas gångavvikelsen utifrån positioner och temperaturer för att säkerställa att klockorna fortfarande håller tiden bra. Dålig tidhållning medför dålig navigering vilket kan vara ödesdigert vid militär flygning.

1993: Mark XII, 36mm. Nu med datum och urverk baserat på ett urverk från JLC.

F1841B59-4E93-4057-83CE-8498F07EA7A0_zpsplay85dk.jpg

1999: Mark XV, 38mm. Den sista Mark-modellen med batongvisare, nu med verk baserat på ett ETA-urverk.

2006: Mark XVI, 39mm, urverk med ETA-bas. Modellen bytte nu visare från batongvisare till svärdsvisare liknande de från B-uhr under 1930/1940-talen. IWC plockar även bort siffrorna 6 och 9 från tavlan, troligtvis för att skapa symmetri och modellen tar därmed ett steg ifrån tavlorna på tidigare B-uhr som kallas "Typ A".

2012: Mark XVII, 41mm, urverk med ETA-bas, datum i altimeterlayout.

2016: Mark XVIII, 40mm, urverk med ETA-bas.

Källor
https://monochrome-watches.com/an-ode-to-a-timeless-classic-the-iwc-mark-series/
HTTP://IWC.com


IWC Mark XVIII
85F0DA56-3D0C-4D39-B589-34DEA5FEC08D_zpsrufdxst4.jpg


Specifikationer
Referensnummer: IW327001
Diameter: 40mm (exkl krona)
Lug 2 lug (vertikalt mått): 50mm
Tjocklek: 11mm
Bandbredd: 20mm
Vikt: 104g utan band.
Glas: Safirglas med antireflexbehandling på utsida och insida.
Urverk: Caliber 30110
Listpris 2017: 45000kr på läder, 55000kr på länk.


Urverk
ETA-2892-A2-Movement-Designation.jpg

Bild: A blog to watch

Idag börjar vi med urverket då det är en vattendelare. Vissa hävdar att det är ett riktigt dåligt val i en "lyxklocka" medan andra hävdar att det är ett perfekt val. Urverket, cal 30110 är ett modifierat ETA 2892A2, det har 28800bph, hackfunktion, manuellt och automatiskt uppdrag samt datumkomplikation och en kraftreserv på 42 timmar. Modifieringarna sker utifrån IWCs önskemål och urverkens tidhållning justeras av IWC utifrån temperaturer och 5 positioner för att säkerställa att de klarar IWCs interna krav. Jag har kontaktat IWC för att få reda på vad modifieringarna innebär men de har inte svarat.

ETA 2892 är ett beprövat urverk som stegvis fått uppgraderingar under åren, det är uppskattat för två saker, tillförlitlighet och bra tidhållning. En annan fördel med detta ETA-verk är att det är lätt och billigt att serva. Urverket ingår i de flesta urmakarutbildningar och kräver inga märkliga specialverktyg vilket sammantaget medför låga ägandekostnader. För mig personligen är valet lite tråkigt men praktiskt och "billigt", därför bra.
Tidhållning har varit strålande under första veckan på handleden. Klockan snittar konsekvent +1 sekunde/dygn.

Timegraphern ger följande resultat:
Tavla upp: +-0/+1 spd
Tavla ner: +-0 spd
Krona upp: +-0 spd
Krona ner: +-0 spd
Kl 12 upp: -3 spd
På handleden: +-0/+1 sekund/dygn.

Urverket är magnetiskt skyddat av en mjuk metallplatta innanför baklocket och mjuk metall som tavla. Detta är det klassiska sättet att avskärma ett urverk från magnetism, nuförtiden har många tillverkare istället en spiral i kisel vilken har mycket högre resistens mot magnetism än vanliga klassiska spiralmaterial.

Läs gärna mer om in house vara eller inte vara här:
http://www.ablogtowatch.com/point-counterpoint-how-important-in-house-movement-watches/


Boett
92B857B0-7E63-4D69-A7B2-D1BF03ED11FB_zpsauzrax6n.jpg

Boetten mäter 40mm i diameter exklusive krona, är 11mm tjock inklusive glas, 50mm vertikalt och har en bandbredd på 20mm. Det långa vertikala måttet i kombination med den smala glasringen gör att klockan upplevs platt (bokstavligt talat) och tunn.

B41D5871-EE59-4A4F-9662-750345BD5916_zpsszhets4r.jpg

0C53DCE1-B4E0-43BC-861A-CE127FE1B2BF_zpsoeuvy4n8.jpg

I princip hela boetten är finkornigt borstad, undantaget den högglanspolerade fasning mellan ovansidan och sidorna på boetten samt den vertikala delen av glasringen. Ovansidan av boetten är cirkulärt borstad och sidorna är vågrätt borstade. Bandhornen är lätt böjda nedåt och boettlocket är näst intill platt trots att infästningen är skruvad.

37BDF9AE-28B8-4958-8F8A-5B9F1AFB892C_zpsrut5rbgv.jpg

Den blankpolerade kronan är skruvad och lätt att greppa. Tidsinställning, uppdrag och inskruvning känns kvalitativ och det är ingenting glappar i utdraget läge. Den graverade fisken som funnits på tidiga modeller och som indikerat vattenskydd är utbytt mot en väldigt liten text som jag inte kan utläsa med blotta ögat trots fullgod syn, "Probus Scafusia, IWC". Min gissning är att det är för att försvåra för de som tillverkar kopior men snyggt är det inte.


Baksida
E1A6333F-0F36-448F-BB4D-205AECEFFEED_zpsaqs6xdbg.jpg

Baklocket är graverat i vanlig ordning och fastslår att detta är en pilotklocka, utifall att det skulle råda några tveksamheter. Tyvärr har IWC även slängt in en fin men onödig gravyr på ett flygplan vilket medför att det inte finns så mycket plats kvar för mig att gravera in mina initialer och mitt personnummer. Tack och lov slipper vi i alla fall glasbaksida vilket verkar vara mer standard än undantag nu för tiden. Detta kan vi troligtvis tacka ETA-verket för i och med att det behövs mjuk metall innanför locket för att avskärma urverket från magnetism.


Band och spänne
5962014E-0E4E-4A7A-8E9C-C3288D116A38_zpsoafpoije.jpg

Originallädret är snyggt och ger ett högt kvalitetsintryck men knakar och är väldigt stelt.
Det avsmalnar från 20mm till 18mm och är charmigt orange på insidan, en rolig detalj som inte syns när klockan är på handleden.

4710DE46-8189-46DF-97F7-A4D53A05A1DA_zpsmdcq4pli.jpg

Spännet är snyggt finisherat, borstat blandas med polerat. Konstigt nog är samtliga kanter på spännets undersida så vassa att de ibland skär in i handleden och faktiskt gett mig rispor i huden, slarvigt!

Efter några veckors bärande blir bandet säkert kanon men det orkar inte jag vänta på, dessutom är jag motsträvig vad gäller att klä upp en toolklocka. Även om flyg/fält-klockor historiskt sett burits på läder tycker jag att de passar bättre på tygband eller nato. IWC har nyligen lanserat ett eget natoband vilket blir ditt för 2700kr inklusive spänne.


En närmare titt
FB5D2DC4-EDCE-4B3F-938F-5EAB4091BE77_zps34ewm5az.jpg

A46DE752-3C1A-4C54-B2D6-D8F90A6CB7FA_zpsatvuhq9t.jpg

Tavla och visare är mattsvarta och samtliga detaljer på tavlan är vita vilket ger bra kontraster och en väldigt lättläst klocka. Det lätt kupade safirglaset med dubbelsidig antireflexbehandling gör sitt jobb bra och ger sköna skiftningar i tavlan. Personligen hade jag däremot gärna sett aningens mer struktur i tavlan eller ett litet färgstick men tavlan är absolut trevlig och läsbarheten är som sagt väldigt bra.

B5B341A7-039F-494B-A764-4C70935D3A74_zpsxq2hr6qm.jpg

Vi måste våga prata om datumets placering trots att det gör lite ont. På mark XVI som är 39mm sitter datumet perfekt placerat men på XVIII som är 40mm hamnar datumet aningens mot centrum i förhållande till siffrorna "2" och "4". Personligen tycker jag inte det stör det minsta när klockan är på handleden men på bild ser det riktigt knas ut.

Jag har helt ärligt svårt att förstå hur IWC kan släppa igenom detta, det hade ju kunnat lösas med exempelvis en 0,5mm bredare glasring i kombination med en aningens mindre tavla om man nu nödvändigtvis känner att man vill ändra boetten från 41mm som hos XVII till just 40mm istället för 39mm.


Lyspasta
CD1735AB-82DB-4D14-9BD7-A09ACD5EF48D_zpslxvxwn3c.jpg

Superluminova som för det mesta ser kritvit ut. Lyser genom hela natten efter laddning men inte superimponerande, givetvis borde samtliga siffror också haft lyspasta på sig.


På handleden
0B81C20B-0737-4A4D-8A20-71B9E7DA2377_zpswwzbnssg.jpg

B957CBE2-69B3-4BFF-8DA5-1C792E158B76_zpsihqctbnp.jpg

Cordura från Hadley Roma. Mark XVIII sitter riktigt bra på handleden. Den låga vikten på 104g och den smidiga storleken gör att man snabbt glömmer av att klockan sitter på. Boettens långa vertikala mått gör gissningsvis att boetten sitter bättre på stora handleder än på små handleder trots att diametern enbart är 40mm. Spännet kan som sagt skava mot handleden men utöver det finns det ingenting att anmärka på vad gäller bärbarhet.

72CCBDF1-FCC9-427E-ABFC-B6F446137E47_zpsqy6by6jl.jpg

781C88D7-2EDF-450E-ABE8-8037B061B607_zps8twspskq.jpg

Natoband, eller bagageband som vissa kallar det är mitt förstahandsval för XVIII. Eftersom klockan enbart är 11mm tjock så sitter den väldigt smidigt även på nato.


Sammanfattning
44138F97-FDF9-48BA-8A0B-B0A38586D78E_zpskpdspndx.jpg

Folk gnäller på i princip samtliga förändringar som görs mellan generationerna av Markmodeller vilket är underhållande och visar vilken passion och vilket arv dessa klockor förvaltar. Personligen tycker jag Mak XV är den sista modell i serien som jag direkt förknippar med originalet och arvet av Mark-modellerna, resterande modeller drar rent estetiskt åt B-Uhr även om det robusta arvet till stor del lever kvar rent funktionellt.

Ses Mark XVIII som en separat modell så är modellen väldigt trevlig. Klockan är extremt lättavläst och bärbar och den passar på många olika band. Urverket kan tyckas tråkigt men är samtidigt beprövat och tillförlitligt samt bäddar för billigt ägande på lång sikt, mitt exemplar håller dessutom tiden bättre än någon annan mekanisk klocka jag ägt, begrunda detta alla in house-frälsta. Ofta när folk tänker "vardagsklocka" så tänker de safirglas, lättavläst, smidig på armen samt badbar. Mark XVIII lyckas med allt detta samtidigt som priset hålls nere tack vare urverket. Modellen balanserar på gränsen till tråkig men den fina finishen gör att Mark XVIII lyckas med det som många billigare tillverkare misslyckas med, nämligen att förmedla premiumkänsla trots diskret design.
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Du var inte allvarlig med gravyren förstår jag. Annars tycker jag det var ett intressant inspel.
I övrigt; tack för ännu en utmärkt recension!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du var inte allvarlig med gravyren förstår jag. Annars tycker jag det var ett intressant inspel.
I övrigt; tack för ännu en utmärkt recension!
Jag var faktiskt seriös. Gör man en pilot/fält-klocka så borde man lämna utrymme för gravyr.

Exemplarisk recension som allltid, och IWC borde posta natot imorgon bitti för jag misstänker att de kommer sälja ett antal extra Mark XVIII nu :)
Hehe, tack!
IWC; jag tar gärna ett grå/svart nato, tack på förhand! ;)
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Som vanligt en ypperlig recension:)
Din styrka är att du får mig och säkert många andra att se det du ser genom dina recensioner.
Tyvärr inte denna gång, tycker fortfarande pilotklockor är astråkiga:D
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Trevlig läsning om en trevlig klocka! Du är inte fan av att klä upp med ett lite exklusivare band kan man läsa ;) Men personligen tycker jag att det är en av Markens styrkor som är väl värt att lyfta fram istället för att se det som något negativt. Äger personligen inget svart OEM alligator men hade gärna haft ett! Perfekt om man är på resande fot och vill bara ha med sig en klocka bättre och packa några extra band. Jag såg för mig att kunna gå ifrån afterski till kavaj och fördrink utan att byta klocka (men kanske band) så tänkte iaf jag när jag berättigade mitt köp!
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Utmärkt recension som vanligt :)

Kom faktiskt som en chock att en IWC skulle vara din nästa klocka, snygg klocka och bra val ifrån deras sortiment.
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Grymt bra recension! Tar upp alla bra saker som en potentiel köpare funderar över! Funderar på en ny klocka till sommaren och så står det mellan en mark le petit Prince eller speedy, så detta hjälpte!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Trevlig läsning om en trevlig klocka! Du är inte fan av att klä upp med ett lite exklusivare band kan man läsa ;) Men personligen tycker jag att det är en av Markens styrkor som är väl värt att lyfta fram istället för att se det som något negativt. Äger personligen inget svart OEM alligator men hade gärna haft ett! Perfekt om man är på resande fot och vill bara ha med sig en klocka bättre och packa några extra band. Jag såg för mig att kunna gå ifrån afterski till kavaj och fördrink utan att byta klocka (men kanske band) så tänkte iaf jag när jag berättigade mitt köp!
Du har helt rätt MEN... :D
1: Att klä upp en pilotklocka är som att sätta läder på en dykarklocka, det går men det är inte rätt.
2: After ski och kavaj? Hela vitsen med after ski är väl att man slipper ha kavaj? :D
 
Trevlig recension :) Originallädret tyckte jag i ärlighetens namn såg ganska tråkigt ut och gjorde inte alls klockan rättvisa. Det svarta tygbandet däremot, riktigt riktigt bra! :)
 
Topp