• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

rm83

Panerai
2-Faktor

IWC Pilot's Watch Chronograph Top Gun IW389101 - Recension


IWC Pilot's Watch Chronograph Top Gun IW389101


För några år sedan, efter åratal med diverse quartzur (många av dem svarta och tuffa) hade jag bestämt mig för att mogna och köpa något som barnen kunde ärva och alla de där andra ursäkterna ni hört förut. Med en uppväxt i princip lika mycket i vatten som på land, med vattenaktiviteter fortfarande toppande intresselistan, marinhistoria genomsyrandes uppväxten och ett blod med betydligt högre salthalt än gemene svensk var det en självklarhet att jag skulle ha en dykare. Så blev det också, och jag köpte den Omega Seamaster Planet Ocean jag länge sneglat på. Men ändå fanns, redan då, ett ur som störde min koncentration gång på gång, trots att det var väsensskilt från dykarna: IWC Pilot’s Watch Chronograph Top Gun.

Efter detta har åren gått och OWG-illusionen om den enda fina klockan grusats. Uren som passerat min låda har förmodligen blivit ungefär lika många som antalet Top Gun-referenser som passerat handlarnas hyllor. Ändå har bestående kärlek bara uppstått några få gånger. Tittar man i backspegeln växer bilden fram att de var substitut för något annat - det jag egentligen ville ha. Det har blivit en atomvinter-preppad flygarkronograf, en helsvart dykare, flygare med boett i lättviktsmaterial, hög läsbarhet, hög kontraster, ännu högre läsbarhet, osv... Om någon skulle få för sig att stoppa ner alla uren i en gryta så kan den måttligt klockbevandrade inse vad som skulle koka fram till sist. Så även jag tvingades inse vad som skavde: Jag måste äga en Top Gun-kronograf!

Efter insikten att jag ägnat flera år åt att köpa skavsårsplåster kom nästa utmaning; att köpa riktiga skor istället. IW389101 är kanske inte dyr i jämförelse med sina bröder och systrar, men i den regionanställdes plånbok gör den ett väsentligt avtryck - inte minst då andra ur låg i lådan som också kostade en slant. Till sist kom dock läget då insikt och motivation sammanföll med rensning i lådan, budget och ett rimligt erbjudande. Ett par dagar senare landade en minimalt begagnad IW389101 i min brevlåda (ja, DHL-budet droppade den där utan omsvep!), vilket avslutar detta tomgångskörande uppsnack till recensionen och inleder den verkliga tjusningen: Mina erfarenheter av IWC Pilot’s Watch Chronograph Top Gun IW389101. Först ska dock sägas att jag aldrig har skrivit en klockrecension förut och i många avseenden saknar detaljkunskaper på viktiga områden. Men jag tänkte ändå försöka presentera lite bakgrund, fakta och intryck som också matchar ungefär den kunskapsresa jag själv gjort inför köpet av klockan. Av denna anledning lägger jag med lite länkar också, med saker jag läst och där mer fakta (ibland) finns. Om något blir snett, ser jag gärna att det kommenteras så jag kan rätta till! :)

Vad döljer sig där inuti? Alltid lika härligt att öppna en ny klockbox! Följ med nedan för mer…

Vad döljer sig där inuti? Alltid lika härligt att öppna en ny klockbox! Följ med nedan för mer…

Bakgrund och historia: International Watch Company och flygarur​

International Watch Company (IWC) grundades 1868 av amerikanen Florentino Ariosto Jones, vars ambition var att kombinera amerikanskt entreprenörsskap och produktionsteknik med de schweiziska urmakarnas hantverk. Detta skulle göras i Schaffhausen, där produktionen kunde drivas av Rhens mäktiga vattenkraft. Märkets flygarhistoria skulle dock börja många år senare, 1936, då ”Special Pilot’s Watch” lanserades med roterbar vridring, antimagnetiska egenskaper och tydliga siffror som med mycket god vilja kan ge paralleller till dagens IWC-flygare. Fyra år senare började dragen mejslas ut mer på allvar när Big Pilot’s Watch lanserades med stor krona, svärdvisare, tydliga siffror i rundad Sans-Serif skrift och den karaktäristiska orienteringstriangeln med två punkter klockan 12 - ämnad att hjälpa en pilot att snabbt veta vilken riktning på urtavlan som är upp. Under kriget var IWC med och levererade klockor till Luftwaffe, de legendariska Beobachtungsuhren. När andra världskriget var slut krävdes anpassningar till Europas nya karta, och så småningom år 1946 lanseras Caliber 89, vilken år 1948 stoppades i det nya flygaruret Pilot’s Watch Mark 11. Denna klocka har i många avseenden lagt grunden för dagens moderna IWC-flygare.

IWC Pilot's Watch Mark 11 från 1948. Foto: IWC

IWC Pilot's Watch Mark 11 från 1948. Foto: IWC (www.iwc.com).

Decennierna gick och Caliber 89 hängde med ända in på 90-talet. Till sist år 2002 hände det flygargrejer på allvar hos IWC som, nu ägda av Richemont, återlanserade Big Pilot’s Watch. I sitt nya utförande hade den sju dagars gångreserv, automatiskt urverk samt visning av såväl datum som gångreserv och IWC:s moderna flygarhistoria var igångkickad. Fyra år senare, 2006, lanserade IWC flera nya pilotmodeller, däribland kronografmodellen Pilot’s Watch Chronograph. Redan året efter, 2007, kom Top Gun-linjen, frontad av en dubbelkronograf med den karaktäristiska helsvarta keramiska boetten, sekundvisare med den röda flygplanssymbolen i motvikten, det älskade-och-hatade Top Gun-märket på sidan samt det omtvistade trippelvisande datumfönstret. Otaliga uppdateringar och varianter har sedan kommit under åren, med designvariationer som Miramar, Mojave och de nyligen släppta Blue Angels, Royal Maces och Tophatters samt det nya materialvalet ceratanium i den kontrastmässigt nedtonade dubbelkronograf som liksom IW389101 lanserades 2019.

Här finns några bra filmer om Top Gun-serien: https://www.iwc.com/en/articles/journal/top-gun-family.htm

Top Gun-referensen​

Den påläste vet att Breitling har en historik med Top Gun-varumärket (googla exempelvis NaviTimer Top Gun), men sedan 2005 säger sig IWC ha exklusiv licens från US Navy på att tillverka klockor under Top Gun-varumärket. Förutom att vara en legendarisk film från 1986 med Tom Cruise i huvudrollen så är det benämningen på vad som i flottan kallas US Navy Strike Fighter Tactics Instructor Programme (SFTI - en modell under denna beteckning har också nyligen lanserats!). IWC:s intention tycks också hela tiden ha varit att skapa klockor anpassade för de utmaningar dessa stridspiloter möter i sin vardag. Nyss nämnda SFTI-modell är för övrigt den kommersiellt tillgängliga versionen av en utgåva som IWC enbart erbjuder Top Gun-piloter att köpa. För att uppnå den kvalitet i produkten som bolaget strävat efter har IWC:s ingenjörer bland annat varit inbjudna till hangarfartyget USS Ronald Reagan och gjort efterforskningar som legat till grund för Top Gun-linjen, exempelvis det tåliga keramiska materialet, motståndet mot G-krafter och den mörka matta tonen som minimerar störande reflektioner. Summa summarum har Top Gun-linjen blivit IWC:s sätt att kombinera klassiska designelement stammande från 40-talets flygarur med de moderna teknologier och materialval som både präglar 2000-talets flyg- och klockindustri.

Top Gun - legendarisk flygarrulle med Tom Cruise från 1986. Dock inte med någon IWC Top Gun tyvärr... Men vem vet vad nästa års uppföljare, Maverick, bjuder på?

Top Gun - legendarisk flygarrulle med Tom Cruise från 1986. Dock inte med någon IWC Top Gun tyvärr... Men vem vet vad nästa års uppföljare, Maverick, bjuder på? Foto: Internet.

IW389101 med box, dokumentation och garantikort.

IW389101 med box, dokumentation och garantikort.

Boxar, emballage och dokument​

Klockan levererades till mig i vit IWC-ytterbox. Innanför gömmer sig ett mörkt läderetui med tryckknappsöppning både fram och bak (av någon anledning) där klockan är sedvanligt monterad. I nedre delen av boxen finns en utdragbar låda, där garantihandlingar inklusive traditionellt plastkort, manual och en torkduk förvaras. Hela emballaget är, i förhållande till exempelvis Omegas påkostade lådor, ganska litet och spartanskt. Pilotklockor tycker jag dock ska präglas av enkelhet och stilrenhet, så jag tycker det är lagom avvägt. Läder-materialvalet känns mycket rimligt och boxen känns ändå lyxig i sin enkelhet tycker jag.

Liten men kvalitativ läderbox

Liten men kvalitativ läderbox.

Boett, boettlock och motstånd mot yttre krafter​

Det första som slår mig när jag kollar på klockan är den svarta keramiska boetten. Min tidigare erfarenhet av keramiska boetter är noll, men enligt uppgift ska det vara mycket repbeständigt, däremot aningens känsligare för att helt enkelt spricka sönder ex.vis vid fall. Som tur är har jag inte provat någon av dessa egenskaper i praktiken, och har därför svårt att recensera dem närmare.

Det klassiska Top Gun-märket som satt på vänster sida av boetten på de tidiga refenserna av Top Gun-kronografen är sedan några år borttaget. Istället återfinns Top Gun-logotypen på boettlocket i titan, ackompanjerat av uppgifter om vattentålighet och annat. Detta lock är i sig en snygg detalj av klockan, och den skäms verkligen inte för sig om någon skulle råka se den liggande på sidan vid en paus från handleden.

Top Gun-märket finns numera ingraverat i boettlocket.

Top Gun-märket finns numera ingraverat i boettlocket. (På bilden är klockans serienummer suddat)

Boettens vänstra sida är numera alltså tom, medan en medelstor krona samt två tryckknappar för kronografen sitter på höger sida. Samtliga dessa är gjorda i titan, och har därmed den klassiska beigegrå-aktiga titanfärgen. Känslan i tryckknapparna är väldigt distinkt med en tydlig ”knäppande” känsla (och ljud) när de trycks ner samt tydlig återfjädring. Vad gäller kronan så är den mycket tydligt räfflad och med sin storlek lätt att hantera - även om den inte når upp till den handsk-användarvänlighet som Big Pilot-klockornas ”onion-crowns” ger. När kronan skruvats ut finns inre steg för uppdrag, som har en skön spinnande känsla som både hörs och känns i handen. I de yttre stegen justeras som vanligt av datum och veckodag samt tiden i helt vanlig ordning. Stegen är tydliga och den tvekan som ibland kan råda om man är på inre eller yttre läget finns i mitt tycke inte här.

Noterbart är att klockan enligt IWC är motståndskraftig mot de snabba tryckförändringar som kan uppstå vid avancerad flygning så att inte glaset poppar ut, som sig bör med en pilotklocka värd namnet naturligtvis. Inte heller denna funktion har jag av förståeliga skäl fått tillfälle att testa, men jag väntar ivrigt på att få en köplats i närmaste centrifug :) Vattentåligheten anges till 6 bar, vilket för mig betyder att den få hänga med i regn, disk och när barnen badar badkar - och så långt har den hållit måttet. Inte mycket att säga mer om de sakerna.

Alltid redo för en flygtur!

Alltid redo för en flygtur!

Urtavla och lume​

Klockans tavla presenteras bakom ett glas med en av de bättre AR-behandlingar jag sett. Tavlan är mattsvart och vad jag kan bedöma helt reflektionsfri, vilket ju också matchar mot ett av de krav IWC ställde upp utifrån stridspiloternas use case. Den huvudsakliga tidsvisningen sker med hjälp av två svärdvisare, en för timmar och en för minuter, samt en rödmålad sekundvisare i sub-tavla klockan 6 (läs mer nedan). Svärdvisarnas storlek är enligt mig perfekt avvägda mot varandra och mot tavlans siffror samt index för att ge maximal tydlighet. Runt visarnas vita färg ligger också en svart kontur, som både ger detaljkänsla och ytterligare tydlighet om visaren just för stunden skulle kontrastera mot någon vit detalj i bakgrunden.

Grym antireflexbehandling med ger glaset den klassiska blåtonen i vissa vinklar

Grym antireflexbehandling ger glaset den klassiska blåtonen i vissa vinklar.

Bakgrunden är nämligen relativt späckad, med bl.a. tre sub-tavlor lätt nedsänkta med kronografens timmar kl 9, minuter på 30-minuterstavla kl 12 och klockans löpande sekunder som tidigare nämnts kl 18. Kronografens sekunder illustreras, som brukligt, av en central vitmålad sekundvisare. Vitmålade är även visarna för kronografens timmar och minuter medan urets sekundvisare accentuerar klockans framtoning med en klarröd färg som för tankarna till historiens pilotklockor med rödmålad bezelmarkering ställbar mot markeringar på tavlan. I sub-tavlornas bakgrund syns vid noggrann granskning ett cirkulärt mönster utgående från mitten, vet inte vad man ska kalla det men jag tycker ”inverted subburst” låter bra ;) Oavsett namn så är min känsla med klockan på armen att mönstret adderar mycket till instrument- och kvalitetskänslan. Även om det är subtilt så tycker jag verkligen det tillför mitt öga något i princip varje gång jag vänder blicken för att kolla tiden.

Tydlig urtavla med hög kontrast där den röda sekundvisaren poppar rejält och ger liv.

Tydlig urtavla med hög kontrast där den röda sekundvisaren poppar rejält och ger liv.

Lume finns naturligtvis för tillfällen då ljuset är begränsat. IWC har placerat denna på tim- och minutvisare samt i punkter klockan 3, 6, 9 och klockan 12 - där den karaktäristiska orienteringstriangeln med de båda punkterna sitter. Den visuella effekten blir ett hårkors och de snygga svärdvisarna som ger ett mycket avskalat men ändå funktionellt intryck, i viss kontrast med hur man upplever tavlan i ljus då den förvisso är tydlig men ändå ganska späckad. Vad gäller ljusstyrka så upplever jag inte lume:n som särskilt stark i konkurrens med exempelvis de flesta dykarklockor jag ägt. Däremot är den ändå, lite överraskande, relativt beständig över tid. Har flera gånger lagt mig på kvällen och då konstaterat att lume:n är fullt läsbar (utan särskild ”laddning” naturligvis), men ändå inte så stark, för att sedan vakna på morgonsidan och fortfarande utan problem kunna läsa av vad klockan är i fullt mörker. Fullt funktionellt alltså, men om man exempelvis har problem med mörkerseendet och behöver skarpa kontraster kanske det finns bättre lume att välja på andra klockor.

Lumen, här nyss laddad under lampa. I normalfallet lyser den inte så starkt, men skenet hänger ändå kvar och gör klockan läsbar en hel natt

Lumen, här nyss laddad under lampa. I normalfallet lyser den inte så starkt, men skenet hänger ändå kvar och gör klockan läsbar en hel natt.

En baksida vad gäller tavlan blir datum-/veckodagsvisningen. Missförstå mig rätt, som feature tycker jag den är grym och verkligen något jag använder. Den är dessutom trevligt placerad klockan 3, med texten ”IWC” över och ”Schaffhausen” – allt i versaler – under. Placering och innehåll på veckodag/datum är enligt min åsikt den bästa varianten på någon Top Gun-kronograf, där det ju funnits lite olika lösningar. Vad som däremot inte är lika angenämt för en gammal nörd från grafisk verksamhet (som jag), är att typsnittet på datumtavlan inte överensstämmer med övrig text. Ska man vara noga så skiljer det sig även på veckodags-tavlan, men där används en relativt kondenserad Sans-Serif som lirar väl med texten på tavlan i övrigt förutom att den är lite tunnare och ej rundad, som ex.vis klockslagen är skrivna i. För datum-visningen används istället ett betydligt bredare typsnitt där ex.vis ettan skiljer sig åt tydligt från en etta skriven med det raka, enkla och rundade typsnittet på tavlan. För mig blir det lite för mycket variation med tre olika typsnitt (eller fyra, om man ska säkna Sans-Serifen i loggan som ”IWC” är skrivet med). Jag hade lätt köpt om även datumet visades i veckodagens font som skiljer sig ganska diskret från övrig text, men nu blir det lite väl slarvigt för en klocka i nästan hundratusenkronorsklassen. Om man ska trösta sig så är detta nog inget de flesta tänker på förrän de tittar extremt noga, vid vissa datum eller om de är grafiskt söndernördade som mig.

Här ses om man tittar noga cirkeleffekten i de tre sub-tavlorna samt även de mindre angenäma typsnittsvariationerna mellan tavla, veckodags- och datumvisning

Här ses om man tittar noga cirkeleffekten i de tre sub-tavlorna samt även de mindre angenäma typsnittsvariationerna mellan tavla, veckodags- och datumvisning.

Armbandet är svart och sytt med läder mot armen. Oerhört bekvämt!

Armbandet är svart och sytt med läder mot armen. Oerhört bekvämt!

Armband, viklås och känsla på armen​

Ur boxen kommer klockan monterad på ett svart textil-/läderarmband på ett viklås i rostfritt stål med IWC-loggan ingraverad. Personligen tycker jag bandet är väldigt snyggt och efter några veckors användning kan jag konstatera att det även är skönt att bära. Den djupt svarta, aningen glansiga, textilen är vänd utåt och lädret är vänt in mot huden, vilket ger ett väldigt bekvämt band. Två loopar i svart läder hjälper till att hålla utsticket på bandet på plats för oss som inte har de grövsta armarna. Här finns dock utrymme för förbättring kopplad till viklåset i mitt tycke. Detta då längdjusteringen görs med sedvanliga hål i bandet och ”pigg” i låset. Det överskottet som blir kvar av bandet lämnas på utsidan, vilket gör att jag när jag tar på klockan måste se till att detta går in i looparna innan låset knäpper igen – det går nämligen inte att göra i efterhand utan att totalt överböja det relativt styva bandet. Det hela gör att på- och avtag av klockan blir lite meckigare, om man jämför med ex.vis mitt Omega-gummi med viklås där överskottet istället går på insidan och därmed aldrig är i vägen eller behöver passas in i något. Det hela kryddas lite extra av att låset är ganska hårt låst (i grunden positivt, såklart!) och handgreppet för att öppna inte helt självklart. Det finns inga låsknappar eller så, utan man får helt enkelt få grepp och snäppa upp det med lite lagom mycket våld. Några gånger har då ”piggen” lossnat ur hålet på bandet, vilket ju i värsta fall skulle innebära att jag tappar klockan i samband med detta moment. Nu har jag vant mig relativt fort och upplever det inte som ett problem, men känslan när jag fick den hänger ändå kvar – att detta inte är optimalt löst. Hade viklåset ex.vis haft tryckknapp för att låsa upp det så hade risken i mitt tycke minskat betydligt.


Viklåset i rostfritt stål lämnar utrymme för viss förbättringspotential. Armbandet däremot är fantastiskt!

Viklåset i rostfritt stål lämnar utrymme för viss förbättringspotential. Armbandet däremot är fantastiskt!

När klockan väl sitter på armen bärs den i alla fall väldigt skönt. Textilbandet får ett rejält fall från bandhornen och trots att min handled ”bara” är runt 17,5 cm i omkrets och klockan relativt stor, 44.5 mm, så känns den inte för stor. Bidragande till denna känslan är sannolikt det lätta keramiska materialet. Hade klockan varit alltför tung med högre tendens att bli topptung och skaka runt på armen, hade kanske känslan varit en annan. Så är dock inte fallet – våga köp även om du inte har jättearm! :)

Klockan bärs bekvämt och bra trots relativt smal handled (17,5 cm).

Klockan bärs bekvämt och bra trots relativt smal handled (17,5 cm).

Urverket​

IW389101 är rustat med inhouseverket 69380 i 69000-familjen. Samma familj används i kronografer i serien Portugieser, Ingenieur och även ett antal av IWC:s andra Pilot-kronografer. Även om jag läst min beskärda del för att förstå processen som verkligen pågår inne i mina klockor så är jag ingen expert på området och tänker inte heller försöka framstå som det i denna recension. Vad jag däremot kan säga är att mekanismen är ”Pellaton-liknande” enligt IWC och att verket snurrar med 4 Hz (28,800 bpm) och har en gångreserv på 46 timmar. Förutom själva tidmätningen finns kronograffunktionen (såklart!) samt både veckodag och datum i verket, som dessutom är inneslutet i den för pilotklockor sedvanliga ”buren” (”soft inner iron case”) som ska skydda mot magnetism. En ”faraday cage” på armen, helt enkelt…

Min upplevelse av verket är att det gör vad som utlovats, med bravur. Gångreserven tycks god. Klockan har varit på armen mycket sedan jag fick den, men med något längre break – och då hann den ändå aldrig stanna. Gången har jag mätt sedan klockan landade hos mig för ca två veckor sedan, och ligger på +0,6 spd i genomsnitt. Ingen notering har varit negativ, utan all gångavvikelse ligger på plus-sidan. Mycket väl godkänt i mina ögon! Datumskiftet sker punktligt mycket nära tolvslaget utan att skivan börjar luta alltför tidigt på kvällen. Uppdraget och känslan i kronografens tryckknapp berörde jag ju redan i stycket om boetten ovan, men där finns inget negativt att säga. Välbyggt, blir sammanfattningen.

IWC kaliber 69000 / 69380

IWC kaliber 69000 / 69380. Foto: IWC (www.iwc.com)

Helhet och köpincitament​

Helheten kan egentligen sammanfattas med rubrikerna ovan. Vill man ha en klocka från ett märke med gedigen (flygar-)historia som kombineras med Top Gun-linjens modernt högteknologiska approach, då har man hittat rätt klocka. I en lyxig men ändå enkel förpackning får man en tidsmätare som verkligen andas kvalitet och perfektionism, med hög kontrast, läsbarhet och tydlighet men som visuellt påminner om detaljerade instrument på panelen i en cockpit och även med funktionalitet som för tankarna till flygfarten. Mina erfarenheter hittills är att verket och den allmänna kvalitetskänslan väl matchar den ända relativt höga prislapp som klockan betingar, så är man intresserad enl. ovan borde man inte bli besviken. Dessutom lämnar IWC 8 års garanti om man registrerar klockan på deras sajt, vilket ju onekligen ger en utökad trygghet vad gäller kvaliteten. Trots den relativt stora storleken bärs klockan relativt liten och lätt, vilket gör att även vi med mediumstora handleder kan njuta av en Top Gun-kronograf. För mig blir det en keeper länge framöver, som det känns!

Plus/minus​

++ Keramisk boett (reptålig+lätt vikt)
++ Inhouse-verk med hög precision
++ Tydlig look trots späckad kronograftavla
++ Skönt armband
++ 8 års garanti vid onlineregistrering

-- Konstruktionen kring viklåset ej optimal
-- Typsnittsfail på datum-/veckodagsvisning vs. tavlan
-- Kunde varit starkare lume
-- Relativt dyr


IW389101


IW389101


IW389101


Källor och inspiration​

https://monochrome-watches.com/technical-perspective-key-features-of-a-pilots-watch
https://www.iwc.com/gb/en/watch-col...w389101-pilot_s-watch-chronograph-top-gun.htm
https://www.iwc.com/gb/en/company/history.htm
https://www.iwc.com/en/articles/journal/top-gun-family.htm
https://wornandwound.com/review/review-the-iwc-automatic-top-gun
https://en.wikipedia.org/wiki/International_Watch_Company

Avslutande ord​

Kommentera gärna med dina tankar, frågor eller synpunkter på recensionen!
Tack för ordet, Klocksnack. Utan er hade det nog aldrig blivit någon Top Gun-kronograf för min del! :)
 
Senast ändrad:

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
En av de bättre recensioner jag läst, och dessutom på en jäkligt snygg klocka. Bra jobbat! 👍
 

Amund

Omega
Tack för en riktigt bra recension, jag gillar sättet du skriver på!
Fantastiska bilder som matchar det klockan förmedlar också!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Mycket trevlig recension och en mycket trevlig klocka 👍 Men varför kunde dom inte ha hållt den i 43 ? Trots över 18 i handled så känns dom, precis som Omegas keramiska modeller, i största laget. Förutom förstås priserna är det en lite avhållande faktor. Sen skulle jag kanske inte kunna sluta noja och tänka om man tappar den så kan det gå flisor ur boetten eller ett bandhorn gå av.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Trevlig, välskriven och personlig recension, samt finfina bilder. Stort grattis till en fin klocka.

En av de bättre recensioner jag läst, och dessutom på en jäkligt snygg klocka. Bra jobbat! 👍

Tack för en riktigt bra recension, jag gillar sättet du skriver på!
Fantastiska bilder som matchar det klockan förmedlar också!

Grymt recension och finfina bilder - tack för att du delar med dig så generöst!

Tack hörrni (och ni nedan också för den delen), kul med positiv feedback! Min ambition var att ge tillbaka lite till communityn som givit mig mycket och hoppas det lyckades :)

Mycket bra, bokmärkt och sparas till fredagsläsning! 👍

Hoppas du får en trevlig lässtund :)

Trevlig recension och trevlig klocka! Bra bilder! Jag har själv nyligen skaffat en helsvart IWC-kronograf, fast då en gummerad Galapagos dykare (extremt bra lume på den).
Apropå Tom Cruise och TopGun: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-torsdag-v-7.35449/

Haha, mäktigt! Den där storyn hade jag missat - skönt med mer Top Gun-bakgrund, tack! Beklagar tjejen, men man lär väl av sina misstag? ;)

Mycket trevlig recension och en mycket trevlig klocka
👍
Men varför kunde dom inte ha hållt den i 43 ? Trots över 18 i handled så känns dom, precis som Omegas keramiska modeller, i största laget. Förutom förstås priserna är det en lite avhållande faktor. Sen skulle jag kanske inte kunna sluta noja och tänka om man tappar den så kan det gå flisor ur boetten eller ett bandhorn gå av.

Rimlig synpunkt. Jag är benägen att hålla med dig, hade nog inte klagat över 43mm. Men med det sagt så upplever jag, som framgår av recensionen, inte att storleken är ett problem för mig. Den bärs absolut inte större än min PO 43,5mm (som dock iofs är en stor klocka även den!). Vad gäller nojan så ja, det är klart det finns en riskfaktor att typ tappa klockan. Men jag skulle nog va rätt orolig för urverket då också, jag är generellt jäkligt nojig för stötar etc vad gäller mina klockor. Samtidigt så har jag en filosofi att de är till för att användas, så jag biter ihop och försöker tänka bort sån oro. Man kan ju såklart ersätta en trasig boett, men det är ingen drömlösning direkt. Såg faktiskt för övrigt att det låg just en boett (enbart) ute på C24 när jag monitorerade efter fina Top Guns där :)
 

cazorp

Breitling
Kul läsning! Hur är en slik klocka vid väta? Jag tänker svett eller spontanbad sommartid, antar att lädret tar stryk då?
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Kul läsning! Hur är en slik klocka vid väta? Jag tänker svett eller spontanbad sommartid, antar att lädret tar stryk då?
Det lär tiden utvisa för min del. Men 6ATM gör ju att klockan i sig knappast kommer ta skada av svett. Förmodligen klarar den spontanbadet också, men jag tänker inte testa - det håller jag resten av samlingen (bara dykare) till :) Lädret tar såklart stryk av fukt, men det kommer inte synas eftersom utsidan är textil. Däremot lär ju livslängden på bandet förkortas avsevärt.

I korthet kan väl sägas att det känns som att klockan är gjord för landbacken, men oavsiktliga kontakter med väta lär i de flesta fall inte orsaka någon skada.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Tack för asgrym recension och superfina bilder.
Har du någon speciell koppling till Viggenplanet?
Tack! Nej det vore ju coolt att flasha med men kan tyvärr inte göra några sådana anspråk alls. De bilderna är tagna på Flygvapenmuseum i Söderhamn som varmt kan rekommenderas. En av bilderna är från deras Viggen-simulator. En mycket realistisk historia som inryms i en verklig Viggen-cockpit och drivs av entusiaster som jobbat på gamla F15. Den flög jag, så mkt närmre viggen kommer jag inte, och den är väl värd en rekommendation här! :)
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Mycket trevlig recension och en mycket trevlig klocka 👍 Men varför kunde dom inte ha hållt den i 43 ? Trots över 18 i handled så känns dom, precis som Omegas keramiska modeller, i största laget. Förutom förstås priserna är det en lite avhållande faktor. Sen skulle jag kanske inte kunna sluta noja och tänka om man tappar den så kan det gå flisor ur boetten eller ett bandhorn gå av.
Du har inte missat nya Top Gun på 41mm va? :)
 

iko

Panerai
2-Faktor
Riktigt fina bilder!
Sen kan man aldrig tröttna på Viggen så extra pluspoäng för det!

Jag skulle även rekommendera NovelAir i Gävle, där man man flyga bla både Viggen och Draken-simulatorer i riktiga cockpits.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Riktigt fina bilder!
Sen kan man aldrig tröttna på Viggen så extra pluspoäng för det!

Jag skulle även rekommendera NovelAir i Gävle, där man man flyga bla både Viggen och Draken-simulatorer i riktiga cockpits.
Tror det är samma firma som fixar, så upplevelsen bör nog vara densamma. En av bilderna ovan är nämligen från deras simulator i Söderhamn :)
 

iko

Panerai
2-Faktor
Tror det är samma firma som fixar, så upplevelsen bör nog vara densamma. En av bilderna ovan är nämligen från deras simulator i Söderhamn :)
Häftigt!
I så fall används nog min modell även där, det är nämligen jag som gjort den senaste 3D-modellen av Viggen-planet som används i simulatorn. ☺️
 
Topp