• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension - Klockboxen Friedrich23 *Bildtung med inslag av Rolex*

Winder eller klockbox?

  • Winder

    Röster: 11 47.8%
  • Klockbox

    Röster: 12 52.2%

  • Totala väljare
    23

Lunkan

Cartier
Hej!

Nu var det ett tag sen jag lade ut min recension om Audemars Piguet "Min väg genom AP-träsket" så nu känns det som att det är dags igen.

Jag har aldrig varit en "one watch guy" utan precis som många andra så letar man efter den perfekta kombinationen. Min senaste strategi har varit att försöka matcha mina kavajers snusnäsdukar vilket ni kanske uppmärksammat i fredagstråden av @RicVin senaste tiden ;)

Fördelen (eller nackdelen) med detta är att man motiverar för sig själv att man bara måste ha en till klocka i samlingen...

Hur som helst, istället för att ha klockorna i sina tråkiga boxar har jag länge letat efter en snygg förvaring. Jag googlade en hel del och vips var valet självklart. Jag hade siktet på en Friedrich23, och av en händelse fanns den hos klocksnacks samarbetspartner @Royal Straps så det var bara att beställa :)

Efter tre dagars väntan kom ett paket...
image.jpeg


Försiktigt med kniven skar man bort tejpen...

image.jpeg


Och sen försiktigt ta fram lådan...

image.jpeg


Lådan var precis som jag hade föreställt mig. Rustik, lite vintagekänsla och gott om utrymme för klockorna. Avgör själva.

image.jpeg


image.jpeg

image.jpeg


Materialet är kalvskinn och känslan är verkligen robust och kvalit'e. Att den har nyckel är bra eftersom man har små monster hemma som alltid ska pilla på allt ;)

image.jpeg


Kuddarna som klockan sätts på håller hög kvalit'e med en mjuk sametskänsla.

image.jpeg


Sömmarna ser ut att vara väldigt välsydda både på kuddarna och boxen.

image.jpeg


Lådan mäter 28,5cm på längden och exakt 10cm på bredden.

image.jpeg
image.jpeg


Kuddarna storlek gör att de passar även större klockor.

image.jpeg


Jag gillar också detaljen med att tillverkaren har tänkt till och satt dit en bit av läder så att inte ludden går sönder av spännet.

image.jpeg


image.jpeg


Jag är riktigt nöjd med mitt köp! Kan varmt rekommendera denna klocklåda som ett roligare alternativ till de vanliga fabriksboxarna.

image.jpeg


Spännet på lådan ger ifrån sig ett distinkt ljud som påminner om de klassiska portföljerna från förr. Klick! Och spännet åker upp :)

image.jpeg


Botten består av en ordentlig lädersula med fint tryck.

image.jpeg

Det enda jag egentligen kan anmärka på är att klockorna skulle behövt något mjukt mellan klockans armband och lådans underkant, framförallt om man ska ha med sig den på en resa. På youtube hittade jag dock en recension där de just tog upp fenomenet där han hade lagt mjukt skumgummi i botten i matchande färg. Det ska jag också göra.

Annars är jag mycket nöjd. Problemet blir om jag skaffar fler matchande klockor till mina snusnäsdukar, en vit känns ju som ett måste. då måste jag nog skaffa en klockbox till och då även tre till klockor ;)

image.jpeg


Tack för att ni läste!

Vad föredrar ni? Att ha klockorna i en winder eller i en klockbox?
 

Olaola

Panerai
Tack för en bra recension, Härliga klockor:) har i dagsläget varken winder eller Box, men det lutar åt Box.
 

A.J.

Panerai
Tack för en bra recension! Håller också på och letar efter en bra låda och har kikat lite på denna..ser riktigt bra ut!:)
Hur känns låset och gångjärnen kvalitetsmässigt?? Känns dom solida och robusta?
 
Kul recension! Tycker winder väger tyngre just pga. att klockorna inte stannar, rent estetiskt vinner en box som denna! En drömsamling enligt mig, hade skippat rootbeern mot en yacht master 1 annars perfekt ;)
 

Lunkan

Cartier
Tack för en bra recension! Håller också på och letar efter en bra låda och har kikat lite på denna..ser riktigt bra ut!:)
Hur känns låset och gångjärnen kvalitetsmässigt?? Känns dom solida och robusta?

Försökte förmedla detta i annonsen, gångjärnen och låset känns väldigt bra och ger ett distinkt "klick" när man trycker ner låset.
 

Camo00

Patek
Tack för en bra recension!! Undrar bars hur Du förvarar den lilla nyckeln..? Sidensnöre runt halsen?? :)
 

kay75

Omega
tack för rolig läsning, jäklar va stilig box du fått!
klockorna va väl så där ;)
nää då super snygga klockor.
 

masaba

Breitling
Mycket trevlig recension med bra bilder. Grymt!

Angående klockbox vs winder så är jag kluven. Har kikat lite löst på winders men tycker inte jag hittat någon riktigt snygg (enligt min smak) till vettiga pengar och då är klockbox mer tilltalande. Det gäller nog också när man inte har så många klockar, där man roterar mellan dem och de man använder ofta har vettig gångreserv. Annars skulle jag nog säga klockbox+winder där automatarna man använder hyfsat ofta får sitta i winder.
 

A.J.

Panerai
Är du nöjd? Lägg gärna upp en bild :)
Mycket nöjd!:) Enda minuset tycker jag var att facken för kuddarna var lite för stora för kuddarna vilket gjorde att klockorna kunde "skramla" runt i boxen! Detta fixade jag genom att köpa ett ark med hobbyfilt (ca.2mm tjock) på Panduro och klippte till remsor på ca.2cm höga.. Limmade sedan fast dom med textillim(se bild). Efter det så hålls kuddarna på plats och man kan bära och vända boxen hursomhelst utan att riskera att klockorna skramlar runt;). Jag har även smörjt in den med läderfett för ännu lite goare vintagekänsla.. tyckte lädret kändes så sprött och torrt.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

Lunkan

Cartier
Mycket nöjd!:) Enda minuset tycker jag var att facken för kuddarna var lite för stora för kuddarna vilket gjorde att klockorna kunde "skramla" runt i boxen! Detta fixade jag genom att köpa ett ark med hobbyfilt (ca.2mm tjock) på Panduro och klippte till remsor på ca.2cm höga.. Limmade sedan fast dom med textillim(se bild). Efter det så hålls kuddarna på plats och man kan bära och vända boxen hursomhelst utan att riskera att klockorna skramlar runt;). Jag har även smörjt in den med läderfett för ännu lite goare vintagekänsla.. tyckte lädret kändes så sprött och torrt.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Snyggt, jag kör en copy på både insmörjningen och hobbyfilten, tack för tipset! :)

Snygg samling också!
 

Måberg

Panerai
Trevlig recension och snygg låda! Påminner faktiskt en hel del (om än i mindre storlek) utvändigt om originalväskan till min gamla Yamaha-trumpet från 80talet! :)

Har förövrigt i dagsläget en billigare större låda men börjar bli bra sugen på en winder... :D

/Måberg
 
Topp