• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Omega Speedmaster Mark II Co-axial Chronometer

Pete11

Vacheron
2-Faktor

image-parallaxe-32710435006001-large.jpg


Bakgrund




Som säkert många vet är denna klocka en moderniserad nyutgåva av den ursprungliga Speedmaster Mark II som släpptes 1969. Vissa uppgifter gör gällande Mark II hade sitt ursprung i en annan, mer experimentell klocka, kallad Alaska Project.

Den ursprungliga Mark II delade urverk med Speedmaster Professional (Post-moonwatch), alltså det manuella Lemania 861. Denna nyutgåva har istället ett automatiskt verk vars ursprung går att spåra till det klassiska Valjoux 7750 eller snarare Lagrange, via Longines till nuvarande form. Likt Valjoux 7750 finns det en datumskiva utöver tidsvisning och kronograffunktionen. Verket är också av typen Co-axial med balansfjäder i kisel vilket dels skyddar mot magnetism och dels resulterar i en fabriksgaranti som gäller i 4 år.



Jag har tyvärr aldrig prövat originalet, men jag har flera gånger övervägt att köpa en.. Tricket är att hitta en som inte blivit sönderpolerad. Intressant nog har jag fram till nu utgått från att originalet skulle vara väsentligt tunnare med sitt manuella verk, men tydligen skiljer det bara 0.5mm på höjden.


Beskrivning

IMG_20180116_232702.jpg


IMG_20180116_232802.jpg



IMG_20180116_232909.jpg



Den så kallade Tonneu-boetten som blev väldigt populär på 70-talet är både matt och polerad samt har en s.k. sunburst borstning som går från glaset och utåt men som på sidorna avbryts av en polerad fasning. Dessa detaljer gör att klockan lättare än andra sportklockor drar åt sig synliga smårepor. Måhända att jag är en något oförsiktig ägare, men denna boett är nog något svårare att hålla ”mint” än andra.

IMG_20180116_232718.jpg


Boettlocket är dekorerat med Omegas ”hippocampus” samt texten Speedmaster



Tavlan är enligt mig klockans största behållning. Min Mark II har en s.k. ”Racing dial” som innebär orange indexmarkeringar samt att själva kronografvisarna är färjade i samma orange färg. Mycket smidigt att särskilja kronograf från tidsvisning och tilltalar mig som gillar små färgklickar på urtavlor i allmänhet och orange inslag i synnerhet.

Innanför varje orange indexmarkering finns också en vit indexmarkering av Super Luminova, vidare bär också tim-, och minutvisarna samma lysmassa och även sekundvisaren för kronografen bär en en liten klick lysmassa. Sen kommer vi till en av de häftigaste aspekterna med denna klocka, något som originalet också saknade: Super Luminova i tachymetre-skalan. Förmodligen helt oanvändbart, men ändå så ballt.

IMG_20180116_232840.jpg


Armbandet avviker från Speedy pro och är precis som klockan en nyutgåva av originalet med vissa uppdateringar (precis som klockan) Helborstad länk sånär som på sidorna samt fasningar på vardera sida av spännet vilka också är polerade. Skruvade länkar samt Omegas motsvarighet till ”glide lock” som speedy Pro också saknar (såvitt jag vet). Sammantaget är länken snygg, följsam och smidig att justera när handlederna ändrar tjocklek.



Skillnader mot originalet

Omega_Speedmaster_Mark_II_Racing_Dial_culture2_grande.jpg



IMG_0063.JPG

Jag har inte gjort dundermycket research så experter får gärna rätta mig där jag har fel. Huvudsakliga skillnader mot originalet är naturligtvis urverket som ger datum, Co-axialgång, Column wheel och en gångreserv på 52 timmar mot ca 48. I övrigt skiljer det obetydligt måttmässigt dem emellan. Armbandet får nog anses vara tekniskt överlägset originalet, men det är ju inte allt. Jag skulle väldigt gärna jämföra med en original mark II, helst utan att behöva köpa en. Originalet hade inte heller lysmassa i tachymetre-skalan och en mycket simplare länk.


Varför jag köpte den


Jag trodde jag ville ha en Speedy pro tills jag såg denna. Det var kombinationen av färgerna, tonneu-boetten med sin sunburstborstning och det faktum att det var en modern speedy med bra garanti och datumvisning (som jag nu kan vara utan, men då var det viktigt) som gjorde detta till en drömklocka. Det är svårare att beskriva än jag trodde, men ibland får man den där magkänslan.. Det där suget som bara kan tillfredsställas genom komplett underkastelse (eller avhållsamhet, men då hade det inte blivit någon recension ;) ). I detta fall var det bara att ge efter, och jag har inte ångrat mig en sekund.


Hur är den att äga?


Ja, den drar gärna åt sig småmärken och pga den finish de valt att applicera så känns varje litet märke mer än jag tror det skulle gjort på t.ex en speedy pro. I övrigt så är det en trevlig klocka att äga och bära. Justeringsmöjligheterna i armbandet gör att den alltid passar bra på handleden och det är alltid kul att titta ner på den där tavlan. Urverket håller COSC med ett snitt på +5 sekunder per dygn, ganska konsekvent faktiskt.

De två små klagomål jag har, förutom repkänsligheten, är först det faktum att tidsställning är lite inexakt. Man måste ställa minutvisaren genom att rotera motsols om man vill att den skall landa rätt. Det finns ett visst glapp i verket helt enkelt.

Det andra klagomålet är att kronan är något nedsänkt och därmed lite obekväm att hantera när man vill vrida upp klockan manuellt men ingen jättegrej.

I övrigt är det en väldigt trevlig klocka och med 28800 vibrationer per timme så glider både kronograf-, och ordinarie sekundvisare fram något mjukare än många andra av omegas verk.

Tekniska data & pris

Ref nr 327.10.43.50.06.001
Antireflexbehandlat Safirglas (både insida och utsida)
Urverk Omega 3330, 28800 vph
Gångreserv 52 timmar
Bredd 42.4
Höjd 46.2 mm
Tjocklek ca 15mm
Armband 20mm
Vikt ca 190g
Vattentät till 100M
Listpris 50100 SEK, gråhandlare tar ca 40, bättre begagnad runt 30



Slutligen



Antingen har ni faktiskt läst ända hit eller så har ni otåligt hoppat till slutet för att se om jag skrivit en kort summering :)

I vilket fall vill jag tacka för visat intresse och hoppas att min lilla recension varit av intresse. Jag gillar verkligen denna speedmaster och jag skulle också rekommendera en till de speedyfans som också har en svaghet för sen 60-, och 70-talsdesign. Inget ont om Speedy pro, men det är kul om inte alla har samma klocka. Kombinationen av visuella likheter med originalet och det uppdaterade urverket tycker jag tillsammans utgör en fullträff.

Lite fler bilder:

IMG_0191.JPG


IMG_0252.JPG


IMG_0316.JPG


20170317_175813.jpg


IMG_0722.JPG
 
Senast ändrad:
Topp