• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Orient 40th Anniversary LE

seikoswede

Panerai
Då var det dags för mig att försöka bidra till KS referensbibliotek, med en recension av min Orient som jag ägt och använt under drygt ett och ett halvt år. Bilder har jag ohemult lånat från nätet och jag har dessutom slängt in några egna.

Modell: Orient 40th Anniversary LE, kallas ibland också för King Diver
Tillverkare: Orient
Referens: SEM7F002B
Kaliber: In-House Cal. 469 21 juveler Selfwinding Automatic, No Hack/Handwind
WR: 200 meter
Komplikationer: Inre vridring, Dag/Datum
Introduktionsår: 2011
Bredd: 45mm utan kronor
Lug to lug: 51mm
Höjd: 13,6mm
Lug width: 24mm
Material: Borstat rostfritt stål med polerade detaljer
Kronor: 2 stk, skruvade och signerade
Pusher: Skruvad, för quick set av datum, osignerad
Gångreserv: 40 timmar
Glas: Mineralglas

Modellen är en limiterad utgåva i 2000 exemplar och min har 1884 av 2000.

orient.jpg


Den finns också i svart utförande med referens SEM7F001B som är limiterad till 1000 exemplar.

orient svart.jpg

Jag köpte min från Island Watch i November 2012 och fick den skeppad till Texas där jag hämtade den en månad senare. Jag har sedan dess använt den som daglig beater men har alternerat med min Seiko SPORK. Vill också passa på att rekommendera säljaren, longislandwatch.com som är helt suveräna att ha att göra med!
Här följer mina högst egna och subjektiva åsikter om klockan.

När jag öppnat emballaget på paketet så möttes jag av en enkel men välarbetad låda.

orient låda.jpeg


Inuti låg givetvis mitt nyinköp och jag slogs genast av det retroinspirerade utseendet och det är inte svårt att se varifrån man hämtat inspirationen, nämligen den klassiska Orient King Diver från tidigt 70-tal.

OrientKingDiver1.jpg

orientkingdiver2.jpeg


Modellen är ju en hyllning till Orients in-house verk 469 som fyllde 40 år 2011. Urverket finns för övrigt också att finna i Orient Mako och flera andra av Orients modeller.

Kaliber 469 marknadsförs ofta som ett in-house verk men jag har sett uppgifter om att man ursprungligen tog Seikos 7005 verk och gjorde om detta till sitt eget men jag har inte lyckats få detta bekräftat. Bifogar i alla fall en jämförelsebild på en Seiko 7005-8020 från 1969.


Verket finns med både 17 och 21 juveler och är ett enkelt verk utan särskilda krusiduller, men det anses också som ett mycket slitstarkt och väl fungerande verk. Det måste väl också vara sant om man fortfarande använder det efter så lång tid?

Klockan är stor som som synes på på bild men bär inte riktigt så stort som man skulle kunna tro. Nu är ju jag partisk som är en stor man och som dessutom gillar stora klockor. Storleken förstärks också av det faktum att glaset är stort och att den yttre ringen är tunn.

orient vänster.jpg


Urtavlan är svart med en metallisk slät finish och har Orients logga överst. Många gillar inte loggan utan anser den som "tacky" men den växer efter hand och själv tycker jag den passar bra in på en så stor klocka som den här. Tavlan pryds också av texten Cal. 469 40th Anniversary.

Kl 3 finns dag och datum fönster med svarta markeringar på vit botten. Daghjulet har på mitt exemplar markeringar på Engelska och Franska. Det finns också andra varianter med bland annat Kanji.

Index för timmar är applicerade medan övriga markeringar är målade.

Tim- och minuttvisare är högblanka med infälld lysmassa. Har inte lyckats utröna vad man använt och i ärlighetens namn måste jag väl säga att lumen inte är den bästa. Helt okej men inte mer.
Det finns heller ingen lysmassa i timmarkeringarna utan bara i "plupparna" som sitter innanför dessa.
Man också ha kostat på sig lite mera lysmassa på fler index.

SEM7F002B-5.jpg


Boetten har tre kronor, alla skruvade.

Den översta, kl 2, är en pusher för quick set av datum.
Den signerade kronan kl 3 ställer tid och datum.
Kl 4 finns ytterligare en signerad krona för justering av den inre vridringen.

orient kronor.jpg


Alla kronor fungerar väl men på mitt exemplar är det lite "tricky" att skruva in den igen. Man måste ta det riktigt försiktigt men med lite övning går det bra. Jag vet inte om det är jag som åstadkommit problemet eller om det var en liten grad i gängorna redan från fabrik men jag ser det inte som något oöverstigligt problem.

Klockan levererades med en snygg 24mm länk i borstat stål som ger ett skönt 70-tals utseende.

orient länk 1.jpeg


Fortsättning i nästa post!
 

seikoswede

Panerai
Men, låset med Orient logga, är väldigt enkelt och man borde ha satsat några yen till på ett bättre och mer robust lås.

lorient änk lås.jpg


Jag har aldrig haft problem med det men länken hade känts bättre med ett riktigt lås.
Sedan tycker jag att länken är något för tunn till en så stor och rejäl klocka. Den blir lite för nätt, om än snygg, så jag har kört på Nato under en längre tid istället. Skall också testa med ett Zulu för att se vad jag tycker. Kanske också ett mesh vad det lider?

orient mesh.jpeg


Trots att klockans mineralglas sticker ut en del ovanför den yttre ringen och är så stort har jag inte haft några problem med större repor eller slitage, trots att jag använder den i alla sorts situationer.

orient glass.jpeg


Jag som är född på mitten av 60-talet gillar verkligen Orients retro-look och jag älskar min Orient! Har varit på väg att sälja men tror den får bli kvar länge, länge till då den har allt jag begär av en daglig beater. Snygg, vattentät och relativt ovanlig.

Jag är inte särskilt anal vad det gäller tidhållning på mina klockor och jag har aldrig upplevt att den inte håller tiden. Exakt hur den går har jag ingen aning om och jag tänker inte mäta heller. Den täcker in mina krav och jag ställer den då och då och det fungerar bra för mig.

Kommer idag inte ihåg exakt vad jag gav för den men dryga 2000 kronor tror jag det var, och för den blygsamma pengen kan man inte begära mer. Särskilt inte för en limiterad utgåva!

För de som är intresserade kan man hitta mer info på följande länkar:

http://orient-watch.com/feature/cal469/
http://www.orient-watch.com/feature/cal469/feature.html
http://yeomanseiko.com/tag/orient-cal-469-40th-anniversary/
http://forums.watchuseek.com/f410/orient-40th-anniversary-cal-469-watches-available-632860.html
För mer information om Orient kan jag också nämna:
http://www.watchmandan.com/

Avslutningsvis ett handledsskott! Och den jämförande bilden med en Seiko 7005-8020.

image.jpg


image.jpg



Tack för titten!

Jim
 
Topp