• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Orient Mako XL EM75004B

Camo00

Patek
Modellnamn: "Mako XL"
Tillverkare: Orient
Referens: EM75004B
Årsmodell: 2013, tror jag, men den kan också vara tagen ur produktion sedan länge!
Urverk: Orient 46943, automatiskt med dag och datum, båda med quickset. 21 juveler.
WR: 200m
Mått: Diameter - 44.5 mm; höjd - 13.3 mm; bandbredd - 22 mm.
Allmän beskrivning: En simpel och billig automatisk dykare(?), med tydlig inspiration från Omegas Planet Ocean.

Mina intryck: Jag impulsköpte den här för några veckor sedan, när jag såg att Creationwatches fick in dem för första gången på mycket länge. Jag trodde att den var tagen ur produktion, och kan så vara. Den är hursomhelst rätt populär, och mycket riktigt försvann den igen rätt snabbt.

Anledningen till att jag köpte den var för att jag köpte ett shark mesh av DrSbaitso för längesen, men eftersom jag inte haft någon klocka med 22mm bandbredd har jag inte kunnat använda meshet, alltså var jag helt enkelt tvungen att slå till... :)

Jag ska inte ljuga, jag gillar att den flirtar med PO:n! Men, jag tycker inte att den är tillräckligt lik för att kännas som en karbonkopia på Omegan! Det är i princip bara diametern och färgkombinationen som är Omegas, om de nu var först? Vissa kanske klassar den som en ful hommage, men jag tycker att den står ut tillräckligt på egen hand...

Negativt: Första intrycket är att det är en gedigen och stabil klocka. Kvaliteten är för pengarna helt ok, men det finns en del att anmärka på:
Bezeln har ingen märkning på 60, vilket inte gör mig nåt personligen.
Vridringen går också alldeles för löst att vrida, den är ofta flyttad när man tar upp handen ur fickan.
Ändlänkarna är inte solida, de är tvärtom RIKTIGT rassliga.
Stålet i viklåset är riktigt tunnt och lätt.
Lumen är kass.
Skruvkronan känns inte helt hundra; den är för liten, är svår att få i gängan på mitt exemplar och känns allmänt undermålig.
Dag-quickset sker genom att trycka på knappen klockan 2, den är dock inte skruvad som på lillebror Mako, vilket känns märkligt med tanke på WR 200m?!
Mineralglas, men vad begär man i lågbudget-segmentet?
Jag tycker personligen att luggarna är för breda också, men det är ju en smaksak...

Positivt:
Prisvärdet är enormt, den kom hem till mig för strax över 1100:- inkl tullavgift. Kvalitetskänslan per krona är helt klart svårslagen!
Urverket, Orients in-housekaliber 46943 gör sitt jobb på ett mycket bra sätt. Det är, som jag förstår det, ett urverk med mycket enkel men funktionell design. Det är apfult ärligt talat, men klockan har INTE glasbaksida som tur är. Rotorn i verket är en fjärdedels cirkel jämfört med den klassiska halvcirkeln; detta tillsammans med uppdragets konstruktion, gör att det behövs extremt lite rörelse för att sätta fart på rotorn och dra upp fjädern. Det räcker att lukta på klockan så börjar den ticka!
Länken är solid, förutom ändbitarna.
Trots frågetecken runt dag-knappen är det skruvad krona vilket är bra för prisklassen.
Ergonomin är bra. Trots storleken sitter den skönt och välbalanserat, överlag en skön klocka att bära, känns nästan något mindre än sina 44.5 mm.
Den passar suveränt till shark mesh?! ;)

Här följer några snabba bilder på min. Ber om ursäkt för smuts på klockan och att länken inte sitter på - eftersom jag bara kör den på mesh vill jag inte använda länken...


IMG_3155_zpsfcc1ccf3.jpg


IMG_3157_zpsc0af5002.jpg


IMG_3159_zps1355f31a.jpg


IMG_3164_zps96f08019.jpg


IMG_3172_zpsf7620af5.jpg


OrientMakoXL2_zps0e682102.jpg



Tack för visat intresse...

Källor:
http://www.orientalwatchsite.com/orient-vs-eta-and-miyota-a-look-at-movements/
http://www.creationwatches.com
http://www.orient-watch.com/
http://forums.watchuseek.com
 

newk15

Cartier
Tack för en bra recension! Jag tycker klockan ser riktigt bra ut, och den passar galet bra på mesh! Nu blev jag sugen på en klocka med mesh också... Tack för det. ;)
 
Topp