• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Orient Ray II AA02005D (blå)

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Detta blir min första recension men sett många som är nyfikna på klockan så tänkte dela mina tankar.
Jag tänkte dela mina tankar angående den här klockan, då det är många som är intresserade av den.

Kort bakgrund:

Orient har två väldigt populära dykarmodeller (Orient-sätt-mätt), Orient ”Ray” och Orient ”Mako”. Skillnaden mellan dessa två är olika inserts i bezeln, olika länkar (Ray har polerade detaljer) samt olika index. I övrigt tror jag det är samma klocka.

Jag har ägt både Ray ”gen 1” och ägt en Mako ”gen 1” två gånger, har kvar en av dom.

Båda modellerna kommer med svart eller blå urtavla. Makon finns även med en Pepsi-ring.

Jag har alltid gillat modellerna då jag tycker det är snygga, robusta klockor. Automatiskt inhouse-verk och 200m WR. Priset brukar(brukade) ligga på runt 1500kr.

Nyligen (nåväl, jag vet inte exakt när) uppdateras klockorna och kallas nu ”Ray II” resp ”Mako II”.

Jag föll pladask och var tvungen att ha en Ray II med blå urtavla! Problemet var bara att jag inte hittade någon nånstans. Skannade alla siter som säljer Orient, Ebay, C24, you name it. Men nyligen dök den upp i lager på orientuhren.de igen!

Uppgraderingarna är; vad jag vet:
- Nytt urverk med bättre tidshållning, hacking seconds och manuell uppvridning
- Den extra kronan för dagsbyte är nu borta
- Boetten har ändrats lite

Mako 1: http://farm6.static.flickr.com/5260/5479776947_d670b21f72_b.jpg
Ray 1: http://i112.photobucket.com/albums/n180/JAS1125/IMG_2849.jpg

Eftersom jag köpte en Ray II i blått är det denna jag tänkte recensera.

Först lite specifikationer:
- Blå sunburst-tavla
- Skruvad krona
- 41mm
- 200m WR
- Orients automatiska inhouseverk cal F6922
- 21 jewels
- dag(eng/spa) + datum
- vikt ca 170gr
- luggar: 22mm
- 120 klicks-bezel
- Pris: Jag betalade ca 2100kr inkl frakt.

Intryck:

Jag vet inte om det är den borttagna extrakronan som gör så mycket, men klockan känns som den bärs mindre än föregångaren, vilket för mig är positivt. Finishen känns riktigt bra med tanke på priset. Tavlan är helt fantastisk. Den blå sunburst-tavlan gör sig grym i alla möjliga ljus – tyvärr svårt att fånga på bild. Men den har ett djup jag inte hade förväntat mig.

Eftersom jag ogillar länkar som inte smalnar av (speciellt om de är 22mm) har jag beställt en ny från Strapcode, borstat superoyster som smalnar av och är helt solid - designad för modellen.. Jag kan uppdatera tråden med nya bilder när länken kommer. Annars känns originallänken som förväntat i prisklassen.

Vridningen (120 klick) är ganska trög att vrida men finns inget spelrum vid klicken vilket jag haft på alla mina tidigare billigare dykare. Men den har ett gött klickljud och har som ni ser små gropar var tionde minut så den blir enklare att greppa.

Den håller tiden helt fantastiskt med nya urverket. Jag har haft den 11 dagar nu och den håller på minuten. Jag har inte mätt sekunder ännu, men mina tidigare Orient skulle ha fortat sig ca 1.5 minut vid det här laget.

Jag har burit klockan varannan dag sedan jag fick den 10 dagar sen, vilket är ett gott tecken då jag har andra klockor, vissa betydligt dyrare.

Lumen är också riktigt bra och laddas fort. Indexen och visarna lyser smått ljusgröna hela tiden vilket är snyggt mot den blå tavlan. I mörker lyser den starkt.

Sammfattning:

Fördelar:
- Fantastisk blå sunburst-tavla
- Bra storlek. 41mm men jag upplever den något mindre
- Den ligger mycket bra mot handleden och sjunker ner något. Jag upplever den inte som speciellt tjock.
- Bra finish! Borstad på översidan av boetten och polerade kanter.
- Tidshållningen är hittills mycket bättre än jag förväntade mig
- Priset
- Jag gillar den röda detaljen på sekundvisaren

Nackdelar:

- Länken är inte supersnygg och lätt rasslig men ligger skönt runt handleden. Men jag har som sagt beställt en ny från Strapcode. Hade föredragit 20mm-luggar dessutom.
- Lite för trög vridning. Men när man väl börjat snurra går det bra.
- Börjar växla datum redan vid 23.00 men blir klar i tid. Dagen växlar dock direkt.
- Timvisaren kunde varit lite snyggare.

Sammanfattat
Jag är sjukt imponerad över klockan. Jag tycker den är otroligt snygg och jag kommer nog bära den ännu oftare när nya länken kommer. Jag tycker det är ett grymt alternativ till SKX om man letar efter en billig dykare eller sin första automatiska klocka.

Tack för mig och köp en fö’ fa-an!

Sedan några egentagna bilder:


image-jpeg.399854


image-jpeg.399855


image-jpeg.399911


image-jpeg.400102



image-jpeg.404350

image-jpeg.402777



image-jpeg.405841
 
Senast ändrad:

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Satan vad fin den är! Blev ju riktigt bra med nya länken också. Nu blev man sugen på att köpa en Orient igen... :D Tack för bra recension!
 

ivarmax

Breitling
Trevlig recension av en fin klocka! Jag har en blå Ray gen 1 och har letat som en galning efter en solid länk att ersätta orginallänken med. Hittade också till slut fram till Strapcode men blir inte klok på om dessa passar min klocka. Det står ju i beskrivningen att de är för gen 2, men båda generationerna ser ju typ identiska ut över bandhornen. Det är klart möjligt att infästningen av stiften är placerade olika.

Du som har en gen 1 och en gen 2, har du testat om Strapcode-länken funkar på ettan?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Trevlig recension av en fin klocka! Jag har en blå Ray gen 1 och har letat som en galning efter en solid länk att ersätta orginallänken med. Hittade också till slut fram till Strapcode men blir inte klok på om dessa passar min klocka. Det står ju i beskrivningen att de är för gen 2, men båda generationerna ser ju typ identiska ut över bandhornen. Det är klart möjligt att infästningen av stiften är placerade olika.

Du som har en gen 1 och en gen 2, har du testat om Strapcode-länken funkar på ettan?
Tjena. Jag har faktiskt inte testat. Men den bör passa.
Har inte tid just nu så jag tror du får snabbare svar om du mailar Strapcode och frågar.
 

ivarmax

Breitling
Fick precis svar från Strapcode. Tydligen passar länkarna inte till gen I :(
"As we know, the curve is different between the Mako/Ray I and Make/Ray II. So our Orient replacement bracelets do not fit, please kindly note."
 
Ajdå vad synd! Gillar klockan skarpt och den är verkligen värd varenda krona men har alltid tänkt att en länk med SEL hade suttit fint. :/
 

Raddan

Breitling
Informativ läsning! Börjar tröttna lite på SKXen's länkar men vill ändå inte byta ut dem, så får nog klicka hem en sån här och sätta på ny super oyster på den istället:)
 

Granåla

Breitling
Varmt tack för fint inlägg, fick min Ray 2 i fredags. Överväger att beställa från Strapcode också men ska ge originalet nån vecka! // F
 

Granåla

Breitling
En del säger att klockglaset är känsligt för repor stämmer det.


Jag har använt min ganska hårt och upplever inte att glaset är repkänsligt. Dock upplever jag konstruktionen för infästning av länk/armband torde vara något vajsing med då jag lyckats knäcka 3 sprintar sedan oktober -19. Vill inte befläcka en fin recension men... har beställt en annan klocka nu
 
Topp