• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Orient Symphony ER27006B

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Modellnamn: Symphony
Tillverkare: Orient
Referens: ER27006B
Årsmodell: 2012
Urverk: 21 juvelers automatiskt urverk med 40 timmars reserv. Datumvisning
WR: 50m
Allmän beskrivning: Billig finklocka
Mina intryck: Stilren, billig som få och snygg

Storleken är enligt följande:
41mm utan krona
44mm med krona
Tjocklek 12mm

16c70a33.jpg


Klockan finns i ett antal versioner. Dessa är:

"Guld"version: ER27002B
ER27002B.jpg


PVD-version: ER27001B
ER27001B.jpg


Stålversion med armband: ER27009B
ER27009B.jpg


Stålversion utan armband: ER27006B
ER27006B.jpg


Jag köpte denna för att ge bort den i present (men jag är riktigt sugen på att behålla den själv). Recensionen ges alltså utan att jag har använt klockan, eftersom jag inte vill riskera att repa den, men jag har smygtittat och klämt på den ett antal gånger, nu när den ligger och retas i byrålådan. Jag bestämde mig för att köpa versionen utan armband, eftersom armbandet fått ganska dåliga recensioner av andra personer. Armbandet är i crockoskinn (äkta skinn, men självklart inte äkta krokodil) och passar enligt mig utmärkt till klockan. Armbandet har även ett spänne märkt med "Orient".

Glaset är mineralglas, både på fram och baksidan. Baksidan har ett plastskydd som jag inte vill ta av och skyddet är troligtvis "mörklagt", så titthålet på baksidan är troligtvis genomskinligt. Glaset på framsidan ger en del reflektioner, men i kombination med sunburst-urtavlan som skiftar mellan svart och grått passar det utmärkt. Ljuset leker fint över hela klockan, då sunburst-tavlan och de högglanspolerade delarna på urtavlan kompletterar varandra väldigt fint. Jag gillar verkligen utseendet och visarna passar väldigt bra in i helhetsbilden, medan minutmarkeringarna gör klockan lättavläst. Stålet är högglanspolerat och klockans övergripande intryck är blingigt, utan att kännas billig.

Jag är inte en person som brukar bära finklockor, men denna hade jag verkligen kunnat tänka mig. Orient har även liknande modeller med både datum och dagvisning, men de är lite för plottriga för min smak. Notera att klockan inte är supertunn, eftersom den har ett automatiskt urverk, så vissa skulle säkert tycka att den är för hög för att användas till skjorta. Gillar man automatiska urverk däremot, så är denna modellen relativt tunn med sina (enligt google) 12mm. Klockan ger ett stabilt och genomtänkt intryck och känns verkligen värd mer än sitt pris. Klockan går igång så fort man lyfter upp den, så att urverket inte går att vrida upp manuellt är inget problem.

Nu blir det i vanlig ordning bildfest. Tyvärr från dåliga ljusförhållanden.
symphony1.jpg

symphony2.jpg

symphony3.jpg

symphony4.jpg



Så vad är då priset för denna stilrena, ovanliga modell som måste importeras från Asien? 700kr+eventuell tull och moms inkl frakt via creationwatches. HELT SINNESSJUKT BILLIGT enligt mig!

Sammanfattning: Denna är inte liten och smidig för att vara en kostymklocka, men utseendet i kombination med kvalitetskänslan och det vansinnigt låga priset gör detta helt klart är en klocka som är värd att köpa till festliga tillställningar.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tycker den där ser trevlig ut :) Kollat lite på både den och "bambinon" nedan som är snarlik fast med kupat glas. Du har ingen bild med den på handleden? Skulle vara trevlig se hur den ser ut, hade spontant gärna sett den i 38mm version istället för 40mm men det kan ju upplevas som en mindre skillnad på handleden. Orient förövrigt tycker jag ger mkt pang för pengen, haft "subvarianten" som var extremt trevlig (ångrar jag bytte bort den).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den där bambinon hade jag inte ens sett innan, men den var riktigt fin! Lite mer klassisk i stilen. Den verkar å andra sidan kosta det dubbla.

Jag har inga wrist shots, men den är inte särskilt liten som dressklocka. Kanske inte jättestor heller beroende på smak. Det är en ytterst personlig smaksak och lite svårt att svara på, men jag uppfattar den inte som att den bärs mindre än vad måtten antyder. På en liten handled blir klockan stor. Jag skulle säga att den är bra som vardaglig snyggklocka, men för stor för att bäras under en tight skjorta till kostym.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
yonsson skrev:
Den där bambinon hade jag inte ens sett innan, men den var riktigt fin! Lite mer klassisk i stilen. Den verkar å andra sidan kosta det dubbla.

Jag har inga wrist shots, men den är inte särskilt liten som dressklocka. Kanske inte jättestor heller beroende på smak. Det är en ytterst personlig smaksak och lite svårt att svara på, men jag uppfattar den inte som att den bärs mindre än vad måtten antyder. På en liten handled blir klockan stor. Jag skulle säga att den är bra som vardaglig snyggklocka, men för stor för att bäras under en tight skjorta till kostym.

Tack för svaret :)

Mmm den är dyrare, finns dock för cirka 1200kr skeppat från seriouswatches (Orients EU leverantör) just nu med 30% rabattkupong. Tror dock den är något för stor för min smak, jag tyckte att min föredetta Seiko spirit på 38mm var lagom stor som dressklocka och den verkar ju ha mindre del "tavla" än Orienten också. Hoppas de släpper en något mindre version :geek:
 

watchowner

Cartier
Tack för recensionen av ORIENT Symphony!
Intressant läsning sent i går kväll. Det resulterade i min 3:e ORIENT.
Det blev en Bambino - jag föll fullständigt för det konvexa glaset, Domed Crystal glass.

ER24004B-5.jpg
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Som lågprisklocka är Orient är ett trevligt alternativ. Som ickerökare, så lämmnar ju dock Orients logotype en del att önska... :roll:
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Rossi skrev:
Som lågprisklocka är Orient är ett trevligt alternativ. Som ickerökare, så lämmnar ju dock Orients logotype en del att önska... :roll:

Håller med om att deras logga är rätt ful, den enda anledningen till varför jag inte knep deras subhomage med safirglas när jag hade chansen. Den äldre modellen nedan med bara Orient skrivet är så mkt finare. Rejält mkt ågren över att jag flippa den, var väldigt fin för en tusing.
http://forums.watchuseek.com/attachment ... 00001b.jpg
Men hur menar du med ickerökare inte gillar det? Ser inte riktigt det/kan inga cigarettmärken då jag är starkt emot rökning, men visa mig gärna :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Timinguppdatering: Ställde tiden utifrån fröken ur och klockan har på 7 dygn dragit sig 15 sekunder. Alltså cirka 2sek/dygn. HELT ok!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Recension: Orient Symphony ER27006B

yonsson skrev:
Timinguppdatering: Ställde tiden utifrån fröken ur och klockan har på 7 dygn dragit sig 15 sekunder. Alltså cirka 2sek/dygn. HELT ok!
Det var ju inte illa! Men skulle Du inte ge bort den? :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Recension: Orient Symphony ER27006B

Camo00 skrev:
yonsson skrev:
Timinguppdatering: Ställde tiden utifrån fröken ur och klockan har på 7 dygn dragit sig 15 sekunder. Alltså cirka 2sek/dygn. HELT ok!
Det var ju inte illa! Men skulle Du inte ge bort den? :)

Jo, men jag tvingade honom självklart kolla tiden med mig som kontrollant, så han fattar vilken bra present det är :mrgreen:
 

swingminx

Breitling
Jockinho skrev:
yonsson skrev:
Den där bambinon hade jag inte ens sett innan, men den var riktigt fin! Lite mer klassisk i stilen. Den verkar å andra sidan kosta det dubbla.

Jag har inga wrist shots, men den är inte särskilt liten som dressklocka. Kanske inte jättestor heller beroende på smak. Det är en ytterst personlig smaksak och lite svårt att svara på, men jag uppfattar den inte som att den bärs mindre än vad måtten antyder. På en liten handled blir klockan stor. Jag skulle säga att den är bra som vardaglig snyggklocka, men för stor för att bäras under en tight skjorta till kostym.

Tack för svaret :)

Mmm den är dyrare, finns dock för cirka 1200kr skeppat från seriouswatches (Orients EU leverantör) just nu med 30% rabattkupong. Tror dock den är något för stor för min smak, jag tyckte att min föredetta Seiko spirit på 38mm var lagom stor som dressklocka och den verkar ju ha mindre del "tavla" än Orienten också. Hoppas de släpper en något mindre version :geek:


Vart hittar man rabattkupongen? :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
swingminx skrev:
Vart hittar man rabattkupongen? :)

En vild chansning är att man får det via deras mailutskick. Anmälde mig precis. Tur att google crome kan översätta till svenska.

Edit: Under varje produkt på seriouswatches finns en youtubefilm. Klickar man på den, så får man rabattkoden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Efter 13 dagars tidtagning/tidssynkning går klockan exakt enligt fröken ur som den ställdes efter. Helt sjukt.
 

Bruset

Panerai
det var som fäen! högst imponerande. man ber ju till gudarna när man införskaffar en klocka av billigare sort att man inte får måndagsexemplaret. tillverkningsdatum på din måste vara 25:e (eller när dom nu får sin lön där borta) :D
kul! jag gillar den!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bruset skrev:
det var som fäen! högst imponerande. man ber ju till gudarna när man införskaffar en klocka av billigare sort att man inte får måndagsexemplaret. tillverkningsdatum på din måste vara 25:e (eller när dom nu får sin lön där borta) :D
kul! jag gillar den!

Haha! Ja, den är nog tillverkad en lönefredag i december när julbonus dessutom delades ut. :D
 

Kson

Patek
2-Faktor
Har haft en Orient Marko Xl som jag tyvärr tappade men måste säga att jag gillade den. För det priset va det en mycket bra klocka!
 
Topp