• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Oris Big Crown Movember Edition 2018

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Inledning

Oris Big Crown (Pointerdate) Movember Edition 2018 är ingen ny modell. Inte heller den nuvarande Big Crown Pointerdate serien är ny utan lanserades på Baselmässan 2018. Men eftersom jag köpte min Big Crown nu 2021 när min lokale urmakare hade en liten rea så följer här en recension. Ja recension förresten, ni vet ju hur objektiv man är under smekmånaden …

Oris har haft Big Crown Pointerdate kontinuerligt i kollektionen sedan 1984 när förtaget beslöt sig för att bara göra mekaniska klockor (ett rätt djärvt beslut vid den tidpunkten). Modellen bygger i sin tur på klockor som Oris tillverkade på sent 30-tal. Orsaken till den stora kronan är som alla vet att det skulle vara lättare för flygarna att dra upp och ställa klockan med handskar på.

Oris historia på den svenska marknaden har jag tyvärr ingen kunskap om men första gången jag fick se märket var tidigt 90-tal. Jag förälskade mig i den dåvarande Big Crown Pointerdateserien som var betydligt mindre, runt 35-36 mm, och ofta rikligt utsmyckade med guilloche-tavlor med applicerade index och guldpläterade glasringar mm. Jag tror också att dessa klockor hade plexiglas men jag kan minnas fel. Någon ny Oris blev det dock inte då men väl en begagnad Oris Executive från sent 80-tal som fick stilla begäret tillfälligt. Denna klocka var dock liten på typiskt 80-talsvis och den blev snart en lådvärmare.

DSC_8258.jpg


Boett

Boetten på Big Crown Movember Edition (liksom de flesta övriga Big Crown:s) är i stål med diametern 40 mm, höjden 47.5 mm och tjockleken 12 mm varav ca 2 mm utgörs av det välvda glaset. Bandbredden är 20 mm. Boetten har skruvat boettlock och skruvad krona. Klockan uppges vattentät till 50 meter. Men med tanke på de skruvade tätningarna skulle det inte förvåna mig om klockan i själva verket klarar 10 bar, dvs samma som vintagedykaren Oris sixty-five. Kronan, mer om den senare, ser för övrigt ut att vara likadan på de bägge modellerna.

Ser man på boetten förutom den räfflade glasringen så är det en rätt enkel och modern form med polerade sidor och plana borstade ytor på bandhornens ovansidor. Här finns i princip inga avfasningar eller liknande. Bandhornen är halvtjocka med en rak, enkel och rättfram design.

Men Oris har med hjälp av ett par detaljer förvandlat boetten till en mycket tydligt vintageinspirerad klocka. Den första är naturligtvis den mynträfflade glasringen. Denna är rätt låg och tunn men räfflingen reflekterar hela tiden ljus och definierar tydligt boettens kant och runda form och skapar en skarp övergång mot bandhornen. Trots att ringen sätter sin prägel på boetten så är den inte så märkbart närvarande som ringarna på t.ex. Hanharts klockor (vilka jag tror är vridbara och därför större?). Den andra subtila detaljen är att boettens sidor sluttar svag inåt samtidigt som sidorna är svagt konvexa. Detta gör att boetten ser både rundare och mjukare ut. Ytterligare en fin detalj är att glasringen är lite ”nersänkt” i boettens ovansida vilket bl.a. syns som en liten vinkel på bandhornens ytter-ovansida. Tillsammans ger delarna en boett som man kan se länge på utan att tröttna och som har en fin förening av klassiskt och modernt.

På de ordinarie modellerna i Big Crown serien har boettlocket glas. På Movember Edition är det ett lock i helstål med Oris emblem samt texten Movember Edition och en liten Movember-mustasch. På lockets ytterkant går dessutom en räfflad ring liknande glasringen på ovansidan. På det hela taget en riktigt trevlig baksida som även den ger vintagekänsla. Generellt sett tycker jag att Oris kunde satsa på att förse hela Big Crown serien med ett lite mera påkostat lock i stål i likhet med vad de gjort på vissa limited edition ur. Snygga boettlock är helt klart underskattat!

När man recenserar en Big Crown så måste man naturligtvis också säga något om själva kronan. Som nämnts ovan är kronan skruvad och med en diameter på hela 7,5 mm. Höjden från boettsidan är dock inte mer än ca 4 mm. Kronan är märkt med ”Oris”. Den låga höjden samt att kronans räffling påminner om glasringens dito gör att kronan trots den stora diametern känns väldigt väldimensionerad och gifter sig fint med boetten. Självklart gör den stora diametern att det är lättare att hantera kronan.

Den sista vintagedetaljen på boetten är naturligtvis det ca 2 mm höga och tydligt välvda och box-formade safirglaset. Glaset har antireflexbehandling på insidan men en viss reflektion finns ändå. Detta tycker jag är helt som sig bör eftersom det välvda glaset naturligtvis ska påminna om ett plexi. På samma sätt är det helt naturligt, och mycket positivt, att glasets rundade kanter bryter ljuset kraftigt och ger lite distorsion när man ser på urtavlans ytterkanter.

DSC_8267.jpg

DSC_8269.jpg

DSC_8282.jpg


Urtavla

Som jag nämnde inledningsvis hade Big Crown serien tidigare ofta guilloche-tavlor med applicerade index och mycket detaljer. Den nuvarande serien är dock lite mera enkel till sin design men inte tråkig för det. Timmarkeringarna har arabiska siffror i en enkel med välavvägd font i art deco stil. Särskilt siffran ”4” och dess rundande bakkant formligen skriker 40-tal samtidigt som den passar så fint med övriga siffrors rundningar och form. Utanför timmarkeringarna löper en ”minuträls” som i vissa vinklar böljar, vrids och får liv av det välvda glaset. Så ytterst löper datumsiffrorna som också blir som en slags dekoration som tillför tavlan flera detaljer att upptäcka.

Tavlan på Movember Edition är mattsvart, dock inte med den extremdjupa svärta som t.ex. Sinn har. I solljus får den snarare en lite mörkgrå ton. Siffrorna är vita (faux patina hade blivit för mycket) och övrig text samt ”minuträls” är guldfärgade. Visarna är alla brons/roseguldfärgade. Tim- och minutvisarna är i ”katedral-stil” med ordentligt med lysmassa medan sekundvisaren är helt enkel med en liten motvikt. Datumvisaren är också enkelt utformad men med en tydlig röd klyka för att markera dagens datum. Den lilla röda klykan är också ett fint ”ögongodis” när man ser lite närmare på tavla och visare. Ja överhuvudtaget bjuder tavlan och de fyra visarna mycket för ögat att vandra runt på. Urtavla och visare bidrar naturligtvis också till klockans vintagestil och de passar väldigt bra till boetten. Alla delar på tavlan och visarna är väl utförda och det går inte se några ojämheter eller liknande med blotta ögat.

Förutom lysmassan på visarna är också timmarkeringarnas siffror gjorda i lysmassa och för var femte minut finns små triangelformade markeringar med lysmassa. Totalt finns det förutsättningar för att i alla fall kunna se vad klockan är i biomörkret även om den i detta avseende kanske inte håller klassisk flygvapenstandard.

DSC_8298.jpg

DSC_8326.jpg


Urverk

Verket är det som Oris själva kallar kaliber 754, vilket är ett Sellita SW200-1 som modifierats för pointerdate komplikationen. Mitt ex tickar efter två veckor på inom spec, ca +6-7 sd om det får vila krona upp. Helt OK siffror men när man läser hur välreglerade t.ex. Stowas Sellitaverk är så hade jag naturligtvis välkomnat att det gick liiite närmare Cosc. De Sellitaverk Oris använder är f.ö. inga särskilt utsmyckade eller märkvärdigt vackra verk och det finns alltså ingen egentlig anledning att sakna glasbaksidorna på de vanliga Big Crown modellerna.

Armband mm

Oris Movember Edition kommer på ett ljusbrunt läderarmband utan kantsöm. Bandet har en liten Movember-mustasch mellan sömmarna men det är ingen detalj som sticker ut särskilt mycket. Bandet har quick-release bandstift och är rätt tjock och stabilt. Dock fläckas det lätt av fett och hade nog mått bra av att vara i ett mera oljat läder från början. Till Movember Edition kommer också ett Natoband i tjock väv av bra kvalitet och fina detaljer. Bandet har en härlig färgsättning som ger vintagekänsla även om det knappast var en bandtyp eller färg som satt på några piloters handleder på 40-talet. Slutligen kommer Movember Edition med en liten förvaringsväska i mörkbrunt lite vaxat skinn med insida i kraftig grön canvas. Här finns plats för en eller två klockor eller några band.

Vilka band som kommer med är dock inte så viktigt i längden. Den svarta urtavlan och stålboetten gör att det går att kombinera klockan med många olika typer av band. Själv tänker jag t.ex. pröva med krokodilpräglat svart skinn för att få lite mera elegans men det funkar nog bra med olika färgade och mönstrade Natoband också. Kanske skulle det t.o.m. funka med bund för den modige? Det är ju trots allt en klocka med lite flieger-DNA.

DSC_8167.jpg


Klockan på armen och några funderingar

Rent praktiskt så bärs denna 40 mm klocka som vilken motsvarande vanlig automat som helst. Modern storlek utan att vara överdriven samtidigt som de rundade formerna och glaset låter skjortor och kavajärmar bekymmerslös glida över. Med läder eller Nato är den lätt och bekväm. Till stilen är den egentligen en toolwatch men jag tror att många idag skulle se den som någon slags kostymklocka eller i vart fall en klocka som passar bra till blazern.

Listpriset på Movember Edition var 20.200:- och den vanliga Big Crown på läder har listpris 18.500:-. Priset är acceptabelt men i jämförelse med Longines som ligger rätt nära i pris med sina vintagemodeller tror jag att Oris möjligen skulle legat något snäpp lägre. Jag uppfattar att Longines i vart fall på pappret har lite mer förfinade verk (längre gångreserv och balansfjäder i kisellegering) och deras fina och originaltrogna modeller är väldigt attraktiva för den som vill söka sig så nära det genuina som det går med en nytillverkad klocka.

Vem är då köparen av en Big Crown? Kanske någon som gillar vintagestil men inte står ut med tanken på en klocka som efter service fortfarande går +/- 60 sd … Eller kanske någon som har en del vintage men vill ha en ny klocka i samma stil. Men en Big Crown funkar nog lika bra för den som är OWG och vill ha en klocka som både passar på jobbet och i lite ledigare sammanhang.

Nu under pandemin har jag inte haft någon större möjlighet att vistas bland ”vanligt folk” med klockan men jag tror att det är en klocka som kan väcka uppmärksamhet och beundrande blickar. Den tydliga vintagestilen sticker ut och klockan ger samtidigt ett intryck av kvalitet och kanske något lite exklusivt. Hos entusiaster är modellen naturligtvis känd och i de kretsarna kanske den lilla 36 mm modellen skulle väcka ännu mera respekt?

Sammanfattningsvis kan sägas att Oris Big Crown är en härlig klocka i god kvalitet för den som gillar vintagestil och klockor med ett eget utseende. Oris som märke har också den tradition och historia som behövs för att göra modellen trovärdig. Dessutom är det väl ren självbevarelsedrift för oss män att investera i en Movember Edition och sponsra vår egen hälsa. Det sista är också ett bra argument när hustrun undrar över varför det sitter ännu en ny klocka på armen.

DSC_8343.jpg
 

seppo

Omega
2-Faktor
Fet recension, tycker det är bra att det bara är AR på insidan, har märkt det efter ett tag med min Sinn U1.. En fråga, det var inte du som jobbade igår som man mötte på som nyligen fått tag i en Movember? :)
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Fet recension, tycker det är bra att det bara är AR på insidan, har märkt det efter ett tag med min Sinn U1.. En fråga, det var inte du som jobbade igår som man mötte på som nyligen fått tag i en Movember? :)
Kul att du gillade recensionen! Men det var tyvärr inte mig du träffade, har nyss tillfrisknat från farsoten och håller avstånd från folk.
 
Topp