• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension - Oris Divers Date

Dixie

Audemars
2-Faktor
Information som är ren fakta är från Oris hemsida dock så har jag vägt och mätt själv. Är i sådana fall angivet. Beskrivningarna är självklart subjektiva men har försökt måla upp en så rättvis bild som möjligt. Är inte jättehaj på alla benämningar men hoppas alla ska fatta vad som avses. Väl mött, Jeppe

Tillverkare: Oris
Modellnamn: Oris Divers Date
Referens: 01 733 7533 4154-07 8 24 01PEB
Listpris: 13100kr (ref. Magnussons Ur, GBG)
Material: Boett och länk: Stainless Steel, Glas: Sapphire, lite "domed"
Urverk: Oris 733, base SW 200-1, 28´800, 26 jewels, 38h gångreserv
WR: 30 bar (300 m, 984 ft)
Mått: Boett: 44mm (40mm på bezelen), Höjd: 13mm, luggar: 26mm mellan luggarnas ytterkanter och 11mm mellan luggarna (smalt fäste alltså) urtavla: 31mm (mätt själv med rangligt skjutmått)
Vikt: Head only: 88g, på länk: 178g, på gummi: 124g (vägt själv)


Boett: De 44mm bärs mindre. Lätt konformad (bezeldiameter 40mm) med bred bas.
Urtavla: Svart med tryck vågstruktur, minutindikering som är utmärkt vid var femte minut med siffra, index med superluminova
Visare: Väl tilltagna med bred superluminova
Luminova: Lyser stark och lite mer blåaktig ton än på min förra Oris Artellier som var grön i lumen. Skönt ljus...
Boettbaksida: Stainless steel, screwed, mineralglas över verket
Krona: Screw in, "fjädrande" mellanläge. Lite strävare yta vilket underlättar när man måste filliuxa med kronan. Texten ORIS står tvärs över kronan.
Bezel: Moturs enbart, minutindikering som är nedsänkta och svarta markeringar (ligger perfekt i linje med tavlans markeringar). Utformningen (tunn, ~2,5mm) och att den sitter tajt medför att det inte sker någon vådasnurr på ringen. Att den inte är i färg ger ett lite mindre tooligt intryck tycker jag.
Länk: Skruvar istället för vanliga pins vilket medför enkel justering , borstad i mitten/polerad ytter. Gedigen och lagom stram.
Gummi: Mjuk och härlig. Luktar gott J
Bandbyte: Det är inte det vanliga bandstiftet utan sprintar som sitter genom luggarna och bandet/länken. Detta hålls fast med ett "litet rör" i bandet/länken som skapar friktionen som håller sprinten i bandet/länken. De där sprintarna sitter som järnet. Kan just nu inte trycka ut med point utan får knacka lite lätt med hammare för att "få loss" stiftet. Är ohändig som få ska tilläggas men tycker det är ganska mycket bökigare än vanliga stift som man bara gafflar ur.
Lås: Divers extension, "ORIS" är infräst, låset öppnas med två tryckknappar. Gediget och välbyggt. Bra för mig som vid tjänstgöring i vintermiljö ibland bär tröja under klockan för att minska kyleffekten (är officer). Är extension på både länklåset och gummilåset.
Luggar: Oris "speciella" luggar med 11mm i mellan. Härligt böjda som medger bra passform. Man kan inte bära Nato på klockan p.g.a. denna utformning.
Summering: Jäkligt nöjd. Sitter som en smäck, väl avvägd tyngd och känns härligt gedigen. Snygg! Är som två olika klockor om man växlar mellan länk och gummi. Extremt mycket klocka för pengarna.

Bilder: Ganska kassa bilder men det blir fanimig inte bättre... Klockan gör sig inte rättvis på bilder överlag.






På bilden ovan ser man divers extension i utsläppt läge

På bilden ovan ser man skruvarna i länken, stiften i luggarna och inställningsmöjligheterna på låset

 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Hittade några bilder som jag stal lånade från någon annans interwebs. :D

Gummibandet är alltså samma modell som jag har på min...
7JrMDac.jpg



På bilden nedan ser man divers extension i utsläppt läge
 

meo_swe

Audemars
Grymklocka och skön recension:)

Får man fråga vilket regemente? Så vet jag om jag borde kolla ännu närmare på folks armar på jobbet ;-)
 

orismania

Breitling
Fin, älskar hur olika klockan gör sig med gummi och länk, har själv en TT1a i titan sedan några år tillbaka,. härligt mullig!
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tröttnar inte på denna klocka. Har kört den mycket på gummi i sommar iom allt bad och så men måste dock ändå säga att länken är snyggast - riktigt BRUTAL
 

Stefani

Breitling
Köpte också en divers date för något år sedan, stod då mellan Divers date och Aquis. Valde divers date då jag gillade boet mer som är runt och tjockt. Däremot är det lite drygt ifall man vill byta band på klockan, då är det bara custom band som gäller.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Köpte också en divers date för något år sedan, stod då mellan Divers date och Aquis. Valde divers date då jag gillade boet mer som är runt och tjockt. Däremot är det lite drygt ifall man vill byta band på klockan, då är det bara custom band som gäller.

Vad är det som är drygt m custumband? [emoji6]

Äh, jag förstår vad du menar såklart men originalgummit är sjukt skönt, härligt, snyggt etc. Länken är tokbrutal och skön att bära. Detta gör att jag får trixa m band på mina andra klockor.
 

PeterYavuz

Omega
2-Faktor
Fint skrivet. Har själv en PRO Diver och den känns en aning "hög" ibland. Har därför börjat kika lite på dom "mindre". Riktigt sugen, rejäla klockor.
 
Topp