• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension Panerai 111

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
I brist på Panerai recensioner här på KS tänkte jag börja dela med mig av några.
Vi börjar med en recension av min allra första Panerai - Luminor Marina 111.
Innan vi börjar med recensionen vill jag börja visa en bild på hur min handled ser ut, med tanke på den mytbildning som finns därute om att man måste ha handleder som Sylvester Stallone för att kunna bära en Panerai.



Köpte 111an för fyra år sen efter många divideringar, ska det vara sandwich dial eller painted dial, glasbaksida eller ej, stål eller titan, 44mm bettarini eller 1950 boett eller ej osv. Man kan bli lite smågalen efter ett tag, det tar aldrig slut kändes det som på den tiden. Och på den tiden fanns det heller ingen fancy hemsida där man kunde på ett par klick få reda på vilken man skulle ha.
Idag har Panerai en mycket välarbetad hemsida för att kunna förenkla för kunderna, för det är en djungel av refs därute.
111 är i princip en förnyad modell av 001 som kom ut 1997 och las ner 2001 (enbart painted dial och med stålbaksida).
Painted dial är precis som avses - 'målade' index direkt på urtavlan, sandwich har urfasade index. Bilder som visar hur detta illustreras:

Painted dial 111


Sandwich dial 111


82414707-67AA-4A59-A5DF-CF3CA1BDB418_zpsgny1js0y.jpg


De största förändringarna som Panerai genomförde iom nylanseringen av 111 2002 var främst att man uppgraderat ETA-urverket (dock med samma PR), samt ändrat från stålbaksida till en dekorerad safirglasbaksida.

From 2005 (G-serie och framöver) gick man över från painted till sandwich på 111, man passade även i denna veva på att ändra om dekoreringen på urverket.
Det är en smaksak huruvida man föredrar Sandwich eller Painted, personligen tycker jag bägge är trevliga på sina sätt men om jag skulle välja en favorit så är det Sandwich.
Det är en viss 3d-känsla över det hela från vissa vinklar tack vare Sandwich och böjt safirglas som är helt magiskt.

Nu lite fler bilder, så här ser baksidan ut på en H-serie och senare 111


Lume shot


Lite tekniska fakta
Panerai Luminor Marina 111
Referens: PAM00111
Lanserades: 2002 (Painted dial fram tom G-serien dvs 2004, Sandwich dial from H-serien dvs 2005->)
Diameter: 44 mm
Höjd: 6mm
Urverk: Calibre OP XI (ETA 6497/2), Manuellt, Mekaniskt, COSC
Gångreserv: 56 timmar
Vattentäthet: 300m

+ Sandwich på denna modell är ett stort plus
+ Safirglasbaksida
+ Andas Panerai (+själ)
+ Väldigt allround
+ Manuellt, mekaniskt (+själ)

+/- PR på 56h, kunde vara något bättre men det är ok

- Den har lite höjd, med skjorta kan det bli svårt
- Högblankpolerad rakt igenom, blir lätt repig (Cape cod fixar dock dock biffen för ytliga swirls)

Summa summarum, en fantastisk Panerai! Utan tvekan en av mina favoriter, en definitiv keeper. Den har själ och andas Panerai, en tidlös klassiker som alla borde äga någon gång.



Sidenote1: För den som klarar sig utan Sandwich och safirglasbaksida finns ref 005 som i princip är identisk (förutom att det även finns en logga på urtavlan), den är även några tusenlappar billigare.

Sidenote2: Panerai har rätt nyligen släppt en ny version av 111, ref 510 som kommer med det nya 8 day in-house urverket, mer slimmad bezel och platt safirglas.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Snyggt =)
Btw, höjd är 16mm va?

Som du vet är jag riktigt sugen på en 111a, trots att jag har en 005a. Vill ha sandwich-tavla och glas-boettlock..Boettlock i stål känns lite mer beater, men glas passar ändå bättre till panerai
 

Floffen

Panerai
Trevlig recension av en riktigt, riktigt härlig klocka! Hade en i ett knappt år men blev aldrig riktigt vän med storleken, framförallt tjockleken, så den fick gå.
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Snyggt =)
Btw, höjd är 16mm va?

Som du vet är jag riktigt sugen på en 111a, trots att jag har en 005a. Vill ha sandwich-tavla och glas-boettlock..Boettlock i stål känns lite mer beater, men glas passar ändå bättre till panerai

Stämmer bra! 16 mm är det och inget annat
 
  • Like
Reactions: Wi

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Är själv relativt nybliven ägare till en 111:a.Velade mycket om storlek/tjocklek då min handled mäter blygsamma 165 mm. Men när jag vågade ta språnget så visst kändes den stor till att börja med, men man vänjer sig oväntat fort!
Nu bär jag den med lätthet & trivs mycket bra med denna klockan. Underbart att med lätthet kunna byta band utan att repa klockan för mycket, tack vare de gängade bandstiften. Nya band blir dock en betydande kostnadspost när man ägen en Panerai... ;)
Varvar den med vintage Rolex (GMT & DJ) & ett antal gamla kronografer & tycker det känns helt OK! Det är omväxlingen som gör det!

Återkommer med lite bilder på min inom kort (hoppas det är OK med lite fler bilder i din tråd MickeG - säg till annars!)

Kort & gott! Skaffa en PAM 111 gott folk! :D
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Bra recension!
Tack så mycket!

Rock_N_Ron tack för fler bilder och att den passar bra på dina 165mm handleder.
Jag har varit sugen mycket länge på just en PAM111 och ja, nu så får jag väl ta och bestämma mig och se till så att det blir min nästa klocka :)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tack för en bra recension! Sandwich dialen ger ett mer behagligt djup till klockan! Varit sugen på en panna allt för länge nu. Och på gummi är den riktigt salt. :D
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bra recension! Panerai är riktigt ballt, men föredrar deras automatare framför handjagare ;) Lite mer lättskött
 

Dr666

Omega
Halloj ungdomar! Då jag ännu är rena rama novisen vad det gäller Paneraiklockor tänkte jag helt fräckt kladda ner ngt i tråden&där min fråga om 422 som är den enda jag själv änsålä har PROVAT& älskade den inte en art pga av storleken 47mm ledans 111 har alltid till synes sett ut att vara en klassiker som jag torde jag svårt att inte använda dygnet runt ✈️⛵️
 

Dr.Rolex

Omega
Någon som vet vars man köper en ny 111 i Sverige idag? Nymans säljer ju Panerai men listar inte 111 på sin sida... Uret.se har den, men ska man verkligen behöva köpa därifrån (kanske iofs ingen nackdel?)...?
 
Topp