• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Pequignet Manuelle Royal

Eleganten

Basic
Hej alla KS:are,
Har svängt ihop en recension på Pequignet Royale Manuelle , som först publicerades på Klockrent.org, där vi regelbundet publicerar recensioner, nyheter och guider: https://klockrent.org/2018/10/29/recension-pequignet-manuelle-royal/

Vi gör en djupdykning i årets nyhet från Pequignet.


Det var inte längesedan ni fick en introduktion av Pequignet och en inblick i deras utsökta Paris Royal här på Klockrent. Och ni vet hur det är. Ibland får man blodad tand och efter den underbara erfarenheten vill jag förstås bara ha mer. Ni också, hoppas jag.

Därför är det nu dags att ta en titt på årets nyhet i manufakturdelen av Pequignet, Royale Manuelle. Precis som namnet antyder, och det har du listat ut även med noll kunskap i franska språket, så är detta en modell med manuell uppdragning.

Design och materialval
DSC_0166.jpeg


Det här är en betydligt mer avskalad pjäs än Paris Royal och då blir detaljerna nästan än viktigare. Och trots att jag numer har skyhöga förväntningar på Pequignet, så blir jag inte det minsta besviken.

Boetten har härligt kurviga former. Poleringen är helt felfri och tavlan, den tavlan! En mer silvrig sunbursttavla får man leta länge efter.

DSC_0298.jpeg


Tim- och minutvisarna är knivskarpa och bryter av de mjuka linjerna på ett alldeles utsökt sätt. Lägg därtil avfasningen runt subsekunden vid klockan 6, mumma! Nu blir jag så petig att jag kanske hade velat se en lite mer vågad sekundvisare. Då hade man gjort precis alla rätt.

DSC_0219.jpeg

Bildtext: Det finns något underbart värdigt över en subsekund. Men texten ovanför den hade man kunnat avvara för en ännu mer stilfull tavla.

Safirglaset har fått en antireflexbehandling och även om detta vid första ögonkastet må ser ut som en skörare dressklocka, så tål den ett tryck som motsvarar 100 meter.

Under huven
Här sitter en manuell variant av Calibre Royal och här har man lyckats uppgradera gångreserven, som efter åtta månaders arbete nu uppgår till 100 timmar. Det efter att man lyckats minska energiåtgången mellan fjädern och fjäderhuset. Noterbart är dock att det finns de som pressat gångreserven en bra bit över 110 timmar. Kom ihåg att Pequignet är, med historien i åtanke, försiktiga med vad de lovar.

DSC_0193.jpeg


Calibre Royal är inte bara en alldeles fantastisk liten skapelse rent tekniskt, det är också helt underbart att titta på. Självklart presterar det helt prickfritt även här. Gångavvikelsen landar på, håll i er nu: +0,5 sekunder per dag!

På handleden
DSC_0354.jpeg

Bildtext: En tuff klocka i lyxförpackning.

Ni som följer oss regelbundet vet att jag lite fördomsfullt snabbt ryggar tillbaka så fort något mäter över 39 mm i diameter. Fram tills att jag blir motbevisad vill säga. Faktum är att Royale Manuelle inte alls bärs som sina 42 mm, utan mer som 39-40. Den må pressa sig ända ut till min handleds gränser, men de smäckra, böjda luggarna gör att den sitter riktigt klädsamt.

Det gyllenbruna läderarmbandet är väl ungefär vad jag förväntar mig ska sitta på ett ur av den här kalibern. Det är lite tjockare och andas god kvalitet, samt gör sitt jobb väl. Dock utan att riktigt glänsa.

DSC_0325.jpeg


Medan Paris Royal kändes som en klocka för speciella tillfällen, så blev Royale Manuelle till min glädje en klocka jag hela tiden ville plocka upp och sätta på handleden. Och det händer nästan aldrig att ett testobjekt brädar pjäserna i min egna samling.

Summering
Jag tänker här och nu utropa Pequignet till ett av de absolut bästa fristående klockhusen där ute. Och här kommer en rad jag aldrig trodde att jag skulle skriva: De är snudd på surrealistiskt i underkant vad gäller prissättning.

DSC_0210.jpeg


Här har vi en alldeles fantastiskt vacker skapelse i all sin enkelhet, en manufakturklocka av högsta kvalitet och med en prislapp på blott 28 500 kronor. Jo, du läste rätt.

DSC_0292.jpeg

Bildtext: Visarna har begåvats med lysmassa, som lyckligtvis matchar tavlan. Personligen hade jag dock föredragit om den avvarats helt då den ändå är så sparsmakad.

Finisheringen är toppklass, urverket likaså och den bärs stilfullt. Lägg därtill kontrasterna i formgivningen som är pricken över i:et. Detta är ett stort hantverk och ett litet stycke konst i all sin enkelhet. Den är nästan allt jag vill ha i en riktigt bra klocka.

Den är inte lika ”rolig”, inte lika överväldigande eller överraskande som Paris Royal. Men det ska den heller inte vara. Jag är lika förtjust även i denna nedtonade sida av Pequignet.

DSC_0217-2.jpeg

Bildtext: Ge den franska liljan en chans, om du vill ha en riktigt bra klocka.
Jag är mäkta imponerad av detta numer lilla franska märke med sin minst sagt brokiga historia. Deras manufakturdel är som en bal på slottet: alldeles, alldeles underbar. Deras manufakturdel går head-to-head med de förväntningar jag har på storheter som Jaeger-LeCoultre och Vacheron Constantin. Och de närmaste franska konkurrenterna, Frederique Constant är inte ens i närheten av att spela i samma liga, samt kostar betydligt mer.

Så om du inte redan har gjort det bör du genast utforska deras kollektioner närmare och verkligen ge dem en chans. Du kommer inte att bli besviken.

Omdöme
Positivt

  • Linjerna och kontrasterna är fabulösa
  • Finisheringen är rakt igenom perfekt
  • Prisvärd deluxe
  • Silvrigaste urtavlan jag sett
  • Tåligare än den ger sken av
  • Calibre Royal presterar på toppnivå
Negativt

  • Någon-ett par milimeter mindre i diameter hade inte skadat
  • Texten ovanför subsekunden är onödig
  • Lysmassan på visarna är sparsmakad och hade kunnat avvaras helt
Kan jag rekommendera den?
Ja! Det hade varje sann klockentusiast gjort. Det här är det i särklass bästa du kan få på marknaden för 28 500 kr. Jag hade då inte protesterat om den så kostat runt det dubbla.

Specifikationer

Boettmaterial: Rostfritt stål
Diameter: 42 mm
Vattenresistens: 100 m
Funktioner:
– Timmar, minuter, sekunder (subsekund)
Urverk: Calibre Royal
– 21 600 svängningar i timmen (3 Hz)
– 100 timmars gångreserv
Pris: 28 500 kr
Tillgänglighet: Görs endast i 50 exemplar i år.

Läs mer:

Pequignet.com
 
Senast ändrad:
Bra recension. Såg den här på c24 och blev lite intresserad.

Är det förresten 50 eller 100m wr? Står olika på olika ställen i recensionen. 100 i texten och 50 i detaljerna

Edit: såg på bakboett att det var 100m
 
Bra recension. Såg den här på c24 och blev lite intresserad.

Är det förresten 50 eller 100m wr? Står olika på olika ställen i recensionen. 100 i texten och 50 i detaljerna

Edit: såg på bakboett att det var 100m

Tack, kul att den uppskattas! Tycker absolut att du ska ge den en chans. En helt suverän manufakturklocka med vad som är långt ifrån en manufakturprislapp, så att säga. Vi trivdes väldigt bra tillsammans. Blir tråkigt att lämna tillbaka den... :(
Och WR är 100 m, det är korrekt.
 
Tack för trevlig recension på ett märke som jag aldrig fått nöjet att få klämma på! :snaphappy:

Det hade inte jag heller innan jag fick chansen att recensera två ex. En liten ögonöppnare blev det allt. Om du själv vill kika närmare på dem så finns de hos tre återförsäljare i Sverige. Showroom W i Sigtuna, Magnussons Ur i Göteborg och HUR i Halmstad.
 
Tack för recensionen, trevlig läsning och tycker klockan verkar grym! Blir Magnussons i veckan tror jag allt så man får klämma lite
 
Tack för recensionen, trevlig läsning och tycker klockan verkar grym! Blir Magnussons i veckan tror jag allt så man får klämma lite

Spännande, uppdatera gärna sen hur du upplevde den! Kan meddela att det finns två exemplar i Sverige. Mitt recensions-ex som jag nu inte kunde låta bli att köpa (oops!). Och så det hos Magnussons Ur.
 
Senast ändrad:
De har gömt klockorna väl på Magnussons Ur i GBG. Hittade inte en enda klocka från märket. Säljarna hade inte tid pga hög belastning i butiken och jag hade inte tid attt vänta så jag frågade bara en av säljarna lite snabbt i farten och hon hade ingen aning. Säker på att de saluför märket @Eleganten ?
 
De har gömt klockorna väl på Magnussons Ur i GBG. Hittade inte en enda klocka från märket. Säljarna hade inte tid pga hög belastning i butiken och jag hade inte tid attt vänta så jag frågade bara en av säljarna lite snabbt i farten och hon hade ingen aning. Säker på att de saluför märket @Eleganten ?

Det låter konstigt! Jag kollar upp det och återkommer så snart jag har svar. Men senast i morgon i alla fall.

Edit: Det har varit en hel del ny personal etc hos Magnussons, därav "strulet". Vill man ha hjälp att klämma på Pequignet i Göteborg är det bara att dra ett PM med mailadress så ser jag till att man får hjälp med detta.
 
Senast ändrad:
Var inne och kollade på denna på Magnussons i GBG. De har inte tagit ut klockan i butik ännu men den går att klämma på. Priset låg på 34800kr så ngt högre än angivet ovan. Mkt snygg klocka men jag tycker själv att den känns som en 42mm. Fyller upp handleden men absolut inte stor
 
Kul att du kikade närmare på den!:) Vi har skrivit ut priset som gäller vid beställning direkt från Pequignets hemsida. Så blir du sugen, så kan den köpas för det pris vi angivit i texten.
 
Trevlig recension av en snygg klocka. Tänk om den kunde vara typ 38mm istället för 42. Suck.

Tack, kul att det uppskattas! Den sitter dock betydligt bättre än man först tror när man hör 42 mm. Jag brukar rygga tillbaka snabbt så fort jag ser att något mäter över 40 mm. Men har blivit motbevisad några gånger nu:(;)
 
Tillbaka
Topp