• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Rolex Daytona 116500LN svart urtavla

liuro

Omega
Specifikationer
Modell: Rolex Daytona
Ref: 116500LN
Årtal: 2016
Storlek på boett: 40mm
Tjocklek: 12,5mm
Boett: Polerat 904L stål
Glas: Safirglas, såklart...
Vattentäthet: 100m (du kan lugnt bada med denna)

Armband
Klockan har ett klassiskt "Oyster Bracelet" i 904L stål (stålet sägs vara från Sverige) med ett mindre spänne än på t.ex. Submarinern. Det välkomnar jag då spännen för mig snarare är ett nödvändigt ont än något estetiskt tilltalande. Ja, jag är ett stort fan av dolda spännen á la Super Jubilee eller Presidentlänken med dolt spänne.

En STOR bonus enligt mig är att det finns en snabbjustering i länken som gör att man förkorta/förlänga länken på några sekunder. I extrema värme/kyla (som denna sommar i Sverige 2018) är detta väldigt smidigt.

Urtavla och bezel/krans
Här är verkligen kronan på verket, med risk för en förvirrande ordvits. Urtavlan är otroligt snygg, den svarta färgen är glansig utan att glänsa för mycket. Den röda texten "Daytona" ger ett perfekt uns av liv i urtavlan och indexmarkörerna är balanserade i storlek och syns mycket bra i mörker. I belysning uppifrån (tänk spotlights) blir jag nästan tårögd, så fint ljuset reflekteras.

Ringen i keramiskt, nästintill orepbart material är en viktig del likaså. Den smälter in och på samma gång markerar urtavlan på ett sällan skådat sätt. Siffrorna på ringen är lite off-white vilket gör att de inte tar för mycket fokus. Att både safirglaset och ringen är väldigt svåra att repa gör att klockan kommer att se bra ut många år framöver.

Jag valde den svarta urtavlan framför den vita då jag först och främst tycker svart är en snyggare färg på en urtavla. jag anser vidare att klockan blir än mer maskulin (om den nu behöver det?) och tidlös samtidigt som jag antagligen skulle tröttnat på den vita urtavlan snabbare.

Kronogafen
Start- och stoppfunktionen fungerar väl, det känns och låter tydligt när man startar och stoppar kronografen och jag skulle säga att tryckarna är mellanhårda, alltså att det krävs en lagom mängd tryck på knapparna för att kronografen ska starta/stoppa. Jag jämför bland annat med Pateks 5170 kronograf som kräver lite mindre kraft för att aktivera. Tack vare konstruktionen i urverket är det svårt att råka sabba kronografen p.g.a. att man trycker för löst.

Urverket
Rolex in-houseverk 4130 går -+2 sek per dag vilket är bättre än Pateks klockor med "Patek Seal" som går -3 +2 sek per dag. "Vertical clutch" som är en konstruktion för att starta och stoppa kronografen är den överlägset bästa tekniska lösningen vad jag förstått jämfört med den traditionella horisontella anordningen. Framförallt minskar risken för skador som kan uppstå om man trycker för löst och slitaget blir mindre, därav service billigare.
Rolex "Blue Parachrome Hairspring" gör att klockan är väldigt stöttålig och tålig mot magnetism, som vanligt levererar Rolex ett urverk som är menat att användas flitigt och utan oro.

Jämfört med det legendariska urverket Zenith El Primero har Rolex 4130 mycket färre delar och färre variationer på skruvar. Detta gör service enklare och att klockan håller längre innan service.

72 timmars reserv är även det imponerande och smidigt om man har flera klockor man varvar med.

Boetten
Bandhornen (eller "lugsen"/"luggarna") är mer strömlinjeformade och mindre framträdande än på t.ex. en Submariner. Det i samband med att boetten är mer rundad och aningen mindre än en Submariners "Super Case" gör att klockan känns mindre på handleden än t.ex. Submarinen. Totalt sett blir intrycket mycket lyxigare, mer välbalanserat och sofistikerat (jag har ägt flera Submariners, GMT Masters, etc. att jämföra med).

Känsla på handleden
Jag har smala handleder (16,5 cm i omkrets) och detta är den maximala storlek jag skulle bära. Med det sagt är denna klocka inte på gränsen utan sitter enligt mig, perfekt.

Daytonan väger såklart en del men tack vare ett stadigt armband så balanseras vikten av klockan med armbandet och den glider inte omkring på handen något avsevärt.

Betyg och sammanfattning:
Rent tekniskt är denna klocka suberb. Finishen är i sammanhanget (jag jämför inte med Patek, Lange, etc.) väldigt bra och balansen mellan alla komponenter nästintill perfekt. Jag ger denna 9/10 brödröstar.
IMG_2325.jpg
IMG_2326.jpg
IMG_2327.jpg
IMG_2329.jpg
IMG_2331.jpg
IMG_2334.jpg
IMG_2335.jpg
IMG_2340.jpg
IMG_2346.jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Känns som en optimal klocka om man skulle bli OWG!
Hade den inte varit så svåråtkomlig, hade jag nog bytt ut min sub mot en vit Daytona :)
Och det skulle aldrig falla mig in att betala mer än list!
 
Topp