Tbonewatches
Basic
Recension - Rolex Sea-Dweller ref.16600
(Bildbomb i slutet)
Det här är inget uppdrag man tar på sig hur som helst, att skriva en recension på en sådan ikonisk klocka som Rolex Sea-Dweller med referensen 16600. Värt att ha i åtanke när ni läser detta är att den är skriven av en person som kanske väger upp sin korta tid i klockträsket med sin entusiasm. Låt oss hoppas det i alla fall.
With that in mind, let's do this!
Kort historik
Sea-Dwellern kanske inte är så känd som vissa andra ikoniska Rolexmodeller för gemene man, men faktum är att modellen lanserades redan 1967 och tillverkas och säljs än idag även om vissa referenser nu gått ur produktion. Som dykarur är modellen inte lika känd som Submarinern, ingen James Bond har till exempel har burit klockan. Om det nu är en rimlig förväntan på en ikonisk Rolexklocka.
Del av anledningen till detta är troligtvis att klockan länge varit en mer diskret tool watch som till en början intresserat faktiska dykare och klockentusiaster snarare än den breda massan.
Modellen är ett tidigt stjärnskott på dykarurshimlen, men inte den första, både Submarinern år 1954, samt innan dess Blancpain Fifty fathoms och Omega marine, var före.
Utvecklingen och lanseringen av Sea-Dwellern under 1960-talet handlade inte om att rätta till misstag eller brister i Submarinern, utan helt enkelt om utökad djup / tryckresistens.
En detalj dock värd att nämna är att datumförstoringsglaset på Submariners ibland lossnade i tryckkammaren efter ett dyk. Givetvis något man som tillverkare ville undvika i en djupdykande tool watch.
Ytterligare en funktion nödvändig för att lätta på trycket i caset utan att poppa plexiglaset är den heliumventil Sea-Dwellern är utrustad med på vänster sida av boetten. Detta är ett av Rolex skapat Swiss patent vid namn CH492246. En funktion som färdats genom alla referenser från 1967 till idag.
Som nämnt finns ett gäng referenser genom historien, min recension handlar inte om dessa men kan vara värda att ha nämnt;
Referens 1665 'Double Red' (1967-1977)
Referens 1665 'Great White' (1977-1983)
Referens 16660 'Triple Six' (1978-1989)
Referens 16600 (1989-2009) - Denna recensions gullegris
Deepsea Referens 116660 (2008-idag) - Den så kallade ’James Cameron'
Referens 116600 (2014-2017)
Referens 126600 (2017-idag) som faktiskt har datumförstoringsglas som första referens.
Så 16600an vi fokuserar på idag har en vattentålighet till 1,200m/4,000ft, är utrustad med safirglas, ett det klassiska 3135 urverket som vi även finner i 116660 Deapsea och 116600 men även i modeller som t.ex. Yachtmaster 16622 och en rad olika Submarinerreferenser.
I övrigt är 16600 den första referensen som inte enkom gjordes i Tritium utan har även tillverkats i Luminova och superluminova.
För ett dykarur med kapacitet för både industriell och militär standard kan jag tycka att lumet och läsbarheten inte är lika slående och tydlig som många andra moderna dykarur. Men who am I to judge? Jag är trots allt väldigt försiktig med att hamna under vattenytan överhuvudtaget.
Hur bärs klockan då? Med sin diameter om 40mm och hela 15,5mm i tjocklek är det att likna vid en mindre hockeypuck ala Seiko och det är just tjockleken (i kombinationen med en totalvikt om 165 gram) som gör klockan så underbar. Trots mina 16,5mm handleder bärs den otroligt nätt och smälter samman fint med handleden och ligger tack vare formen på case, lugs och länk fin mot handleden.
Personligen föredrar jag att inte ha den allt för tight utan har ställt in länken med en loose fit så jag upplever tyngden i klockan mer när jag rör på mig. Ytterst tillfredsställande.
Kanske är en stor del av charmen med klockan att många, med det otränade ögat, tar 16600an för en svart Submariner eller GMT Master (som det bokstavligt talat kryllar om i Sverige och inte minst i huvudstaden). Här ryms en tillfredsställelse över att veta att dom som vet, dom vet.
Det oförstorade datumfönstret blir en påminnelse om just detta varje gång man lyfter armen för att läsa tiden. En fantastisk känsla.
Min 16600 har blivit min främsta Go-to klocka, den känns lämplig i de flesta sammanhang. Inte för prålig för jobbet, lirar i semi-formella sammanhang, på semestern och inte minst vid aktiviteter som jakt (ja, jag vet att rekylen från ett avfyrat gevär kan påverka klockan) och bad. Men glöm för bövelen inte att trycktesta först innan du badar med din 16600. Med sista tillverkningsår 2009 går inget exemplar med oklar servicehistorik säker.
Det exemplar jag själv bär är från 2003, kom som ett vackert full set och opolerad men precis lagom patina så att den kan få åldras med mig med värdighet.
Och det negativa då? Det blir ingen riktig sådan sektion för den här modellen.
Kan inte annat än starkt rekommendera att testa denna klocka. Kanske redan nu, prisutvecklingen på de här klockorna är svåra att sia i, men det är en populär referens bland inbitna och i och med begränsat antal tillverkade så kan upptäckt av den stora massan göra dom dyrare och knepigare i framtiden.
Tack för er tid!
(Bildbomb i slutet)
Det här är inget uppdrag man tar på sig hur som helst, att skriva en recension på en sådan ikonisk klocka som Rolex Sea-Dweller med referensen 16600. Värt att ha i åtanke när ni läser detta är att den är skriven av en person som kanske väger upp sin korta tid i klockträsket med sin entusiasm. Låt oss hoppas det i alla fall.
With that in mind, let's do this!
Kort historik
Sea-Dwellern kanske inte är så känd som vissa andra ikoniska Rolexmodeller för gemene man, men faktum är att modellen lanserades redan 1967 och tillverkas och säljs än idag även om vissa referenser nu gått ur produktion. Som dykarur är modellen inte lika känd som Submarinern, ingen James Bond har till exempel har burit klockan. Om det nu är en rimlig förväntan på en ikonisk Rolexklocka.
Del av anledningen till detta är troligtvis att klockan länge varit en mer diskret tool watch som till en början intresserat faktiska dykare och klockentusiaster snarare än den breda massan.
Modellen är ett tidigt stjärnskott på dykarurshimlen, men inte den första, både Submarinern år 1954, samt innan dess Blancpain Fifty fathoms och Omega marine, var före.
Utvecklingen och lanseringen av Sea-Dwellern under 1960-talet handlade inte om att rätta till misstag eller brister i Submarinern, utan helt enkelt om utökad djup / tryckresistens.
En detalj dock värd att nämna är att datumförstoringsglaset på Submariners ibland lossnade i tryckkammaren efter ett dyk. Givetvis något man som tillverkare ville undvika i en djupdykande tool watch.
Ytterligare en funktion nödvändig för att lätta på trycket i caset utan att poppa plexiglaset är den heliumventil Sea-Dwellern är utrustad med på vänster sida av boetten. Detta är ett av Rolex skapat Swiss patent vid namn CH492246. En funktion som färdats genom alla referenser från 1967 till idag.
Som nämnt finns ett gäng referenser genom historien, min recension handlar inte om dessa men kan vara värda att ha nämnt;
Referens 1665 'Double Red' (1967-1977)
Referens 1665 'Great White' (1977-1983)
Referens 16660 'Triple Six' (1978-1989)
Referens 16600 (1989-2009) - Denna recensions gullegris
Deepsea Referens 116660 (2008-idag) - Den så kallade ’James Cameron'
Referens 116600 (2014-2017)
Referens 126600 (2017-idag) som faktiskt har datumförstoringsglas som första referens.
Så 16600an vi fokuserar på idag har en vattentålighet till 1,200m/4,000ft, är utrustad med safirglas, ett det klassiska 3135 urverket som vi även finner i 116660 Deapsea och 116600 men även i modeller som t.ex. Yachtmaster 16622 och en rad olika Submarinerreferenser.
I övrigt är 16600 den första referensen som inte enkom gjordes i Tritium utan har även tillverkats i Luminova och superluminova.
För ett dykarur med kapacitet för både industriell och militär standard kan jag tycka att lumet och läsbarheten inte är lika slående och tydlig som många andra moderna dykarur. Men who am I to judge? Jag är trots allt väldigt försiktig med att hamna under vattenytan överhuvudtaget.
Hur bärs klockan då? Med sin diameter om 40mm och hela 15,5mm i tjocklek är det att likna vid en mindre hockeypuck ala Seiko och det är just tjockleken (i kombinationen med en totalvikt om 165 gram) som gör klockan så underbar. Trots mina 16,5mm handleder bärs den otroligt nätt och smälter samman fint med handleden och ligger tack vare formen på case, lugs och länk fin mot handleden.
Personligen föredrar jag att inte ha den allt för tight utan har ställt in länken med en loose fit så jag upplever tyngden i klockan mer när jag rör på mig. Ytterst tillfredsställande.
Kanske är en stor del av charmen med klockan att många, med det otränade ögat, tar 16600an för en svart Submariner eller GMT Master (som det bokstavligt talat kryllar om i Sverige och inte minst i huvudstaden). Här ryms en tillfredsställelse över att veta att dom som vet, dom vet.
Det oförstorade datumfönstret blir en påminnelse om just detta varje gång man lyfter armen för att läsa tiden. En fantastisk känsla.
Min 16600 har blivit min främsta Go-to klocka, den känns lämplig i de flesta sammanhang. Inte för prålig för jobbet, lirar i semi-formella sammanhang, på semestern och inte minst vid aktiviteter som jakt (ja, jag vet att rekylen från ett avfyrat gevär kan påverka klockan) och bad. Men glöm för bövelen inte att trycktesta först innan du badar med din 16600. Med sista tillverkningsår 2009 går inget exemplar med oklar servicehistorik säker.
Det exemplar jag själv bär är från 2003, kom som ett vackert full set och opolerad men precis lagom patina så att den kan få åldras med mig med värdighet.
Och det negativa då? Det blir ingen riktig sådan sektion för den här modellen.
Kan inte annat än starkt rekommendera att testa denna klocka. Kanske redan nu, prisutvecklingen på de här klockorna är svåra att sia i, men det är en populär referens bland inbitna och i och med begränsat antal tillverkade så kan upptäckt av den stora massan göra dom dyrare och knepigare i framtiden.
Tack för er tid!