• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Seiko "fathoms" SNZH55K1

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Modellnamn: SNZH55K1
Tillverkare: Seiko
Referens: SNZH55K1, FFF
Årsmodell: 2011
Urverk: 7s26, automatiskt urverk med 40 timmar reserv med datum och dag-visning
WR: 100m, inte nerskruvbar krona
Allmän beskrivning: Dress-dykare
Mina intryck: Snygg klocka som sticker ut

DSC_0186.jpg


Detta är en Seiko 5 and kallas av vissa för "Seiko Fanthoms", eller fifty five fathoms, då den liknar en Blancpains (fathoms) modell till utseendet. Mer om detta senare.

Modellbeskrivningen är lite olika på olika sidor och det finns enligt viss en K-version och en J-version (J=made in Japan), där det även står made in Japan på urtavlan.

Följande versioner finns:
SNZH55: svart urtavla, silver detaljer
SNZH57: svart urtavla, guld detaljer
SNZH51: vit urtavla, silver detaljer
SNZH53: blå urtavla, silver detaljer (blå text på vridringen)
SNZH59: "gunmetal" version
SNZH60: svart urtavla, guld detaljer på guld länk

Klockhusets storlek 42mm
Tjocklek: 13mm
Bandbredd: 22mm
Länk: Vikta länkar.
Glas: domed hardlex
"Genomskinlig" baksida.

SNZH55 tillhör Seiko 5 linjen från Seiko, vilket är en gammal och känd linje från Seiko som erbjuder billiga och bra klockor med 1: Dag, 2: Datum, 3: WR 4: Shocksäkerhet och 5: automatiskt urverk.

Länk:
Länken är i mitt tycke inte bra nog för att användas, men det beror absolut på vad man har för krav. Länkarna är vikta (dold vikning), vilket gör att vikten är låg och att den rasslar.

Själva klockan känns väldigt genomtänkt stilmässigt, med glasbaksida, kåpat glas (hardlex) glasvridring (hardlex) med siffrorna målade underifrån och lite lume på urtavlan i kombination med bra lume på visarna i svärdstil. Detta är helt enkelt en dressig dykarklocka som få kommer att använda till dykning. Designmässigt flirtar klockan med äldre modeller.

Kvaliteten är precis vad man kan förvänta sig av Seiko, nämligen väldigt bra i förhållande till priset. Denna klocka går att hitta för under 1500kr utomlands inkl frakt till Sverige efter lite letande, vilket egentligen är helt sjukt i relation till vad man får. Dessa två faktorer har gjort att andra forum utvecklat flera generationer av urtavlor skräddarsydda till modellen, som då kallas FFF -fifty five fathoms. Fathoms är ett gammalt mått (6 feet, eller 2 yards (famn på gammalsvenska) ). 1 fathom = 183cm. 55 fathoms motsvarar 100 meter.

Detta är helt enkelt en fin klocka som är precis vad den ser ut som, nämligen en fin "skrivbordsdykare" för en billig peng.
Nu blir det bildfest:

DSC_0191.jpg

DSC_0201.jpg

DSC_0076.jpg

DSC_0074.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Seiko "fathoms" SNZH55K1

Tack för en välarbetad recension, nu blir jag sugen på en med svart tavla. Köpte en vittavlad av Ricrob och på den sitter meshband, otroligt snyggt. Funderade ett tag på att skaffa alla varianter, för mig är det en hellyckad modell...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Re: Seiko "fathoms" SNZH55K1

Tror att det är min nästa klocka. Har sneglat länge, men aldrig slagit till.
Det är något med bezeln som får det att suga i klocktarmen.
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Re: Seiko "fathoms" SNZH55K1

Kanonklocka. Ångrar att jag sålde min. Kanske dags för en ny.
BTW. Kanon recension.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bruset skrev:
Finns på "watchhubs.com" för under 1 000-lappen, inkl frakt. Beställde en förra veckan..
Det är samma snubbe som har den hemsidan som säljer Seikos på tradera (Titanesque). Ying heter han och kan svenska bra. Trevlig kille med bra service och kommunikation. Har köpt tre klockor av honom tror jag. Dock via tradera.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Recension: Seiko "fathoms" SNZH55K1

Tack för trevlig recension. Har undrat så smått kring alla FFFs man ser, men inte grävt djupare. Skönt att få en förklaring! Klockan är riktigt snygg och verkar funka bra på de flesta straps och material?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Recension: Seiko

Absolut! Har min (som i och för sig är moddad) på allt möjligt utom originallänken. Gummi, nato och idag Brady strap. Tänkte testa om man kan ha originaländlänkarna till ett super oyster, vilket man säkert kan.

Här är dagens uppsättning;
 

Bruset

Panerai
yonsson skrev:
Bruset skrev:
Finns på "watchhubs.com" för under 1 000-lappen, inkl frakt. Beställde en förra veckan..
Det är samma snubbe som har den hemsidan som säljer Seikos på tradera (Titanesque). Ying heter han och kan svenska bra. Trevlig kille med bra service och kommunikation. Har köpt tre klockor av honom tror jag. Dock via tradera.

stämmer bra det. nån/några hundralappar billigare på tidigare nämnd hemsida.
 

Blackmore

Panerai
Hade en med vit urtavla. Flippade den hyfsat omgående då vi inte riktigt klickade. Men nu börjar jag nog fan ångra mig en smula ...
 

Ebbot

Cartier
Jag köpte den blå varianten för några veckor sedan och är positivt överraskad. Håller inte riktigt med om länken- tycker den är helt ok. Visst inte iwc klass men ändå :) Lägger till en bild

image.jpg
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Har länge haft avtryckarfingret på en sån. Är lite nyfiken, finns det vettiga ersättningslänkar till denna precis som till SKX?
 
Topp