• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Recension - Seiko Prospex Padi Diver Automatic, cal.4R35, Ref nr. SRPC41K1

Hiss eller diss?

• Hiss

Röster: 7 87.5%
  • Diss

Röster: 1 12.5%

• Totala väljare
    8
Recension - Seiko Prospex Padi Diver Automatic, cal.4R35, Ref nr. SRPC41K1

Då var det dags för mig att kasta mig ut i det stora okända och skriva min första recension, både här i forumet och i livet i stort. Då känns det lämpligt att börja med en klocka som, sedan inköpet i juni, skänkt mig mest REN glädje bland medlemmarna i min samling, nämligen; Seiko Prospex Padi Diver Automatic, cal.4R35, Ref nr. SRPC41K1. Även kallad Padi mini turtle. Bara på det smeknamnet hör man hur bedårande söt den här. Och med dom orden inser ni i vilken riktning den här recensionen är påväg. Men ska även göra mitt yttersta för att vara nyanserad och även peka på potentiella förbättringsområden.

Klockan är en i en numera relativt mustig serie av samarbeten med dykarbolaget Padi. Vi talar här alltså om ett varumärke som associeras mer med scuba diving för privatpersoner snarare än dykning för militärt eller industriellt ändamål. För vissa kan det verka lite mellanmjölk men för mig är det tvärtom, kikar man på antalet utövare och antalet årliga dyk så är scuba diving potentiellt det användningsområde där man med störst sannolikhet kan ha nytta av sin Seiko Padi. Och det var den kombinationen av funktion och brand collaboration som lockade mig till klockan från början. Även om jag själv inte dyker. Aningen motsägelsefullt.

RECENSION-1.png

Klockan är 42mm, vilket är hanterbart även på mina smala handleder. Och faktumet att den benämns som mini turtle gör att det totala caset bärs väldigt bra kontra klassiska turtles som är 45mm och med fetare lugs och större boett. Har även en sådan så mitt uttalande bygger på självupplevd skillnad.

Vidare till tjockleken så har vi 13mm, vilket tillsammans med den tandade ringen som sticker ut en bit över övriga caset/boetten ger ett mulligt och dykigt intryck när man ser på den i profil.
Inuti arbetar ett verk med 23 juveler. Gångavvikelsen har varit någon/några sekunder per dygn, tillräckligt lite för att jag som dessutom växlar klocka frekvent inte ska ha märkt av det. Gångreserven är på 44 timmar och den håller det löftet.

RECENSION-2.png

Förutom en pepsi bezel (vridbar motsols, aningen trög tyvärr), som man känner igen från flera Seikomodeller, så är det urtavlan jag tycker sticker ut i denna modell. Den är vågig i mörkt grått och spelar väldigt fint i olika sorters ljus. Den är verkligen en fröjd att se sommardagar, speciellt när man kommit upp ur ett bad då även vattnet på crystalglaset som spelar in. Eftersom det är en dykare är den vattentät till upp till 200 meter och med sitt silikonband, som kommer som standard, känns den väldigt gjort för vattenaktiviteter.

RECENSION-5.png

Vad gäller gummit har jag insett att jag föredrar det på alla mina tre Seiko Padi dykare. Förhoppningsvis kommer det recensioner även på dem och kanske än fler i framtiden.

Vidare vad gäller utseendet gillar jag tonen i det borstade stålet i boetten och kronan är varken bu eller bä. Den gör jobbet. Dock krävs det ganska många varvs vridande för att hamna i uppskruvningsläge. Även här tycker jag att klockan kunde spunnit mer när man vrider upp den. Känslan är för subtil. Att byta datum eller tid fungerar precis som man förväntar sig.

Vidare till index och lumine. Tjocka, extra tydliga som lyser upp ordentligt och i och med djupet i caset så blir reflektionseffekten från tavlan upp på väggarna väldigt trevlig. Med andra ord härligt att smyga in från solen på en mörk toalett utan att tända lyset. Försökte fånga det på bild, med några glas vin i kroppen på en toalett någonstans på västkusten. Resultatet är, som ni kan se nedan, därefter..

RECENSION-3.png

Om vi slutligen går över till det rent emotionella, som kanske är det viktigaste med en klocka, så måste jag säga att jag är drabbad. Har använt den mer än de flesta andra av mina klockor den här sommaren och när man suttit i badrocken på cykeln påväg till stranden har jag verkligen beundrat den. Samma sak vid bad och andra vattenaktiviteter har den bara känts helt rätt. Dessutom har det var roligt att få många frågor och komplimanger kring klockan då man fått tillfället att beretta för oupplysta kring Seiko och den specifika modellen.
Slutligen så kan jag konstatera att jag älskar mini turtle konceptet, det är ett sätt för oss med mindre handleder att få uppleva turtlekänslan utan rucka på estetiken. Den bärs verkligen mer som en 40mm snarare än en 42mm. Så för de som drar sin gräns vid 40mm kan jag ändå bara uppmana till test.

Prislappen ligger runt 5,000kr och för de pengarna har jag fått mycket glädje.
All feedback och eventuella rättelser är välkomna!

Cheers,
RECENSION-4.png

Tillbaka
Topp