• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension Seiko SRPXXX(XX), "turtle reissue" Uppdaterad

URsinne

Audemars
2-Faktor
Turtles12w.jpg


Efter att haft och använt tre stycken av Seikos SRP 77X "turtle reissue" fattar jag gåspennan och präntar ned några reflektioner och tankar om denna padda då de verkar intressera ganska många och inget tycks finnas i den här avdelningen av det slaget. Det här kan generellt gälla även andra varianter av samma modell SRPXXX och SRPXXXXX.

Vi börjar med några måttuppgifter. Måttuppgifterna varierar en aning beroende på var man läser men följande är vad mitt skjutmått säger:

Bredd exkl krona: 45 mm
Längd: 47,5 mm
Höjd:13 mm

Vikt med länk (Strapcode oyster): 192 gram

Hela 45 mm på bredden låter stort. I verkligheten är det inte säkert att man upplever det så stort tack vare formen på klockan. Längden på den är nämligen bara 47,5 och säger minst lika mycket om hur den bärs som bredden. Har man något platta handleder från 16,5 cm och uppåt kan klockan mycket väl vara passande storleksmässigt. Det är heller ingen dressklocka det är fråga om utan en klocktyp som kan tyckas naturligt vara lite större i dimensionen. Med länk kan den kännas tung för en del medan andra tycker den har en fin "närvaro". Det kan också vara en vanesak och kommer man direkt från en vintagedressare kan man nog bli fundersam till en början och gillar man mest mindre klockor kanske man bör överväga något annat. Tjockleken är måttlig och med en stadig länk eller gummistrap styrs den upp bra utan att kännas topptung. Tunnare NATOband ökar höjden och risken finns att det upplevs som att styrseln på klockan inte blir optimal.

Så här ser min 773a ut på en handled som är mellan 16,5 och 17cm. Det ter sig inte så groteskt om jag får säga det själv.

773-310w.jpg



Verket i dessa är som många redan vet Seikos 4r36, 21600 bph med hackfunktion (stoppfunktion över utdr. krona) och möjlighet till manuellt uppdrag och har 25 stenar samt 41 timmars gångreserv.


Det har sagts från något håll, möjligen flera(?), att den balans som introducerades med 7s26c-verket och som används i 4r36 skulle lida av en konstruktion som gör att verken med s.k. c-balanser ofta uppvisar haltning (dvs "beat error" för engelskspråkliga) vilket påverkar gångprecisionen negativt. Hur allmänt accepterat det påståendet är är för mig obekant. Det byts i alla fall balanser av den urmakaren, Spencer Klein, i parti och minut ges det intryck av till den äldre modellen om jag förstått rätt.

De jag haft har inte noterats några större fel på. Två av dem ganska normala i gångavvikelsen och den senaste uppseendeväckande bra. I skrivande stund noterar vi -13 sekunder på 3 veckor och 4 dagar då den alltså ställdes senast. Det är den största avvikelsen som noterats under de tre veckorna och fyra dagarna. Den har inte varit nere och vänt nånstans under den tiden så vitt gått att se med vanlig "manuell" avläsning ett par gånger per dygn. Eventuell haltning är inte kollad i timegraph.
(Om isochronismavvikelser för 4r36, se post nedan)

Det vore intressant att höra här eller i turtletråden om era erfarenheter av gången på era eventuella exemplar.

SRP61w.jpg



Turtle reissuen finns i rätt många färgversioner. För många kan kanske en del tycka. @Krabbeluring gjorde upp en alldeles utmärkt förteckning över de olika utförandena och referenser i klockans hemtråd som kan ses om ni klickar Här.

ture10w.jpg


De originallänkar och originalband de levererats nya med är en länk och en silikonstrap. Jag hör till de som tycker båda är ok. Silikonbandet har olägenheten att dra åt sig damm men tyckte det avtog efter en tids användning. Kanske behöver ytan sätta sig och nöta till sig? Den höll klockan på plats, mjuk och komfortabel men ändå stabil och är alldeles förbaskat snygg enligt min mening. Det finns det olika meningar om vet jag. Inte heller länken upplevdes som särskilt dålig vilket en del har tyckt. Inget märkvärdigt men helt ok. Strapcodes länk som sitter på nu är dock ett snäpp upp, den känns något gedignare. Borrade bandstiftshål gör det lätt att byta.

Här det då nya silikonbandet som levererades till bland annat SRP777. Eftersökt av somliga, ogillat av andra:
Ssilstr.jpg


Det finns ett stort utbud av grejer att skaffa till sin sköldpadda. Här en 777 på WJean MM300 som håller klockan på plats och har en behaglig yta och konsistens. Ja konsistens, känns bra att klämma på.

ss100w.jpg


Hur blir det nu om det sätts upp positivt och negativt för den här modellen? Allmänt ska sägas att det är med tanke på priserna, både ny och begagnad, en i mitt tycke prisvärd och rasande trevlig klocka som har en intressant design och ger ett till stora delar i alla fall, robust intryck. En klocka att trivas med och som kan om man så vill hänga med i många år. Om den uppnår samma i det närmaste kultstatus som 6309-704x och 6306-700x återstår att se men inget säger väl att den inte kommer att bli lika efterfrågad som exempelvis SKX-modellerna.


En ytlig, kort och subjektiv listad utvärdering kan se ut ungefär så här:

Positivt:
  • Formen, snygg och samtidigt bekväm för storleken. Bärs mindre än man kanske tror, mycket pga av kort längd
  • Priset, sammantaget mycket klocka för pengarna
  • Bitvis fin kvalitet. Vridringen som exempel är ett nöje att hantera för en klocka i den prisklassen på de tre st jag använt även om det verkar finnas vissa variationer mellan olika ex.
  • Borrade bandstiftshål.
Tveksamheter:
  • Kvalitetskontrollen som emellanåt brustit; passning minutskala och vridring samt lysmasseplacering (etc?)
  • Lysmassa (eller "lume":) lyser visserligen väldans bra ett tag men slocknar relativt fort.
  • Påstådd mindre lyckad balans med haltningsproblem. Hur vanliga problemen är ska dock vara osagt än så länge.
  • För riktigt runda och smala handleder kan den förstås kännas klumpig och stor, men mindre så än andra med annan form och likartade mått på bredden.
  • Krongängorna. Känns och är klena och "rappliga". Försiktighet anbefalles.

Slutligen:

Mycket hur man känner inför en klocka har naturligtvis med personlig preferens att göra. För att ta en detalj som exempel vilken en del stört sig på men som jag gillar kan nämnas sekundvisaren där "lollipopen" sitter på bakänden av sekundvisaren. Själv tycker jag det balanserar sekundvisaren visuellt och blir som en motvikt mot längden på visarens främre del. Satt den nära spetsen blev den ju nostung och riskerade att nesligen stå på näsan...

Den har inte safirglas. Det hade väl varit bra, men är det att begära utan ett högre pris? Upp till var och en att bedöma. Själv hade jag gärna sett ett kupat safirglas istället för Hardlexglaset, vilket i alla fall inte splittras, men det går att köpa aftermarket safirglas med AR såväl som en hel del annat. Det finns grejer att modda den rejält med om man är lagd åt det hållet.

Gillar du stilen, KÖP!

SRPB10w.jpg
 
Senast ändrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
Bra recensionen :) Jag tycker turtle kontra exempelvis skx är en bra mkt bättre klocka. Dock dras de som du säger med en del kvalitetskontrollproblem som för egen del gjort att jag aldrig köpt en ny. Framförallt första släppet, inte då minst den med guld, var ofta rent bedrövligt att se med felplacerade chapter ring, dålig lumeapplicering och skador på bezelinsert. Dock verkar de senaste hålla mkt högre standard, vilket ska till om den ska vara värd sin peng tycker jag (kontra ex. mikrotillverkare, Citizen).

Rent estetiskt är de fina men jag tycker att det vore snyggare, likt 7040, med en mindre framträdande chapter ring och automatic under seikologgan. Huruvida den blir en klassiker vet i tusan, 7040 är för mig bättre men börjar dra iväg i pris, och turtle en bra kompromiss om du gillar moderna dykare med retrodesign.

Överlag om du hittar ett bra ex för ~ 2.5k är det mycket pang för pengen, precis som du skriver :)
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för en bra recension. Har haft min 775 i lite över ett halvår. Den får absolut mest handledstid och kommer få stanna länge. Min ligger stadigt på - 8 sek.
 

johnz

Rolex
Tack för ytterligare några pusselbitar information om min absoluta favoritdykare. Håller helt med dig om sekundvisaren.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack för en bra recension. Har haft min 775 i lite över ett halvår. Den får absolut mest handledstid och kommer få stanna länge. Min ligger stadigt på - 8 sek.
Nån har sagt att avvikelsen oftast verkar vara åt minushållet på det verket. Kanske ligger det nåt i det. Det har stämt på mina.
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tack för en fin recension. Visste inte att modellen drogs (dras?) med urverksproblem.
Annars tycker jag att klockan är mycket snygg, härligt vintage.

Lume appliceringen ser fin ut på bilden du laddat upp?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack för en fin recension. Visste inte att modellen drogs (dras?) med urverksproblem.
Annars tycker jag att klockan är mycket snygg, härligt vintage.

Lume appliceringen ser fin ut på bilden du laddat upp?
Vet som sagt inte hur förekommande det är med det där c-balans"problemet". Det verkar mest komma från en person, Spencer Klein, som upprepar det och sedan har det spridits diskussioner om det. Hade det varit stora problem och vanligt borde väl Seiko reagerat och gjort nåt åt det kan tyckas. Har också sagts det var på väg en modifierad typ av balans till verket, om det har kommit nån sån vet jag inte.
Det finns en person här på forumet som hade några konstiga symptom på sin men vet ej exakt vilka. Kanske han fyller på här och berättar själv.

Lumeplaceringen är ok tycker jag på de exemplaren på bilderna.
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Vet som sagt inte hur förekommande det är med det där c-balans"problemet". Det verkar mest komma från en person, Spencer Klein, som upprepar det och sedan har det spridits diskussioner om det. Hade det varit stora problem och vanligt borde väl Seiko reagerat och gjort nåt åt det kan tyckas. Har också sagts det var på väg en modifierad typ av balans till verket, om det har kommit nån sån vet jag inte.
Det finns en person här på forumet som hade några konstiga symptom på sin men vet ej exakt vilka. Kanske han fyller på här och berättar själv.

Lumeplaceringen är ok tycker jag på de exemplaren på bilderna.

Jo, hade problemet varit såpass omfattande hade man ju stött på många sådana rapporter i diverse forum.
Angående lumen, menar du att den slocknar så fort? På min skx håller den hela natten. Givetvis inte med någon intensitet att tala om men man ser tydligt och klart vad klockan är i totalt mörker.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Angående lumen, menar du att den slocknar så fort? På min skx håller den hela natten. Givetvis inte med någon intensitet att tala om men man ser tydligt och klart vad klockan är i totalt mörker.
Jag tycker det syns dåligt ganska snabbt. Kanhända rör jag mig i så skumma miljöer så den inte laddas ordentligt;) Eller så kan jag ha dåligt mörkerseende.
 

Krabbeluring

Cartier
Tack för en fin recension. Visste inte att modellen drogs (dras?) med urverksproblem.
Annars tycker jag att klockan är mycket snygg, härligt vintage.

Lume appliceringen ser fin ut på bilden du laddat upp?


Första månaden jag hade min snittade den -22 sekunder. Urmakaren menade att det nog inte var lönt att göra något åt det, då det låg inom garantin för urverket (-35 till +45 om jag minns rätt). Har dock inte mätt sedan dess. Jag ställer om den en gång i veckan ungefär, och är aldrig sen eller tidig :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Första månaden jag hade min snittade den -22 sekunder. Urmakaren menade att det nog inte var lönt att göra något åt det, då det låg inom garantin för urverket (-35 till +45 om jag minns rätt). Har dock inte mätt sedan dess. Jag ställer om den en gång i veckan ungefär, och är aldrig sen eller tidig :)
Det bör inte vara så dyrt att få den ruckad heller om man vill det och den går ganska jämnt i övrigt. Det är ju en enkel operation och borde inte ta lång stund för en urmakare.

Förutom eventuella andra saker som påverkar så är de nog känsliga för när de inte dragits upp på ett tag och fjädern börjar gå ned. Bör nog vara fullt uppdrag så stor del som möjligt av dygnet:
Det anges "+/- 30 seconds day isochronism fault", såg jag för 4r36. Det är ganska mycket.
För 6r15 var det specificerat "+/- 10 seconds day isochronism fault", en tredjedel så mycket. 6r15 har längre uppdragsfjäder så avvikelsen blir inte lika stor då den levererar jämnare tryck på gångverket över tid. Om materialet i uppdragsfjädern också inverkar på skillnaden känner jag inte till.

Lite uppgifter finns i pdf, Seikos technical guide 4r36
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Första månaden jag hade min snittade den -22 sekunder. Urmakaren menade att det nog inte var lönt att göra något åt det, då det låg inom garantin för urverket (-35 till +45 om jag minns rätt). Har dock inte mätt sedan dess. Jag ställer om den en gång i veckan ungefär, och är aldrig sen eller tidig :)

Å andra sidan är ju Seiko inte speciellt kända för att ha bra tidshållning på sina icke certifierade ur. Mer tur att få ett exemplar som håller tiden bra. Min Sumo sackade -15 sekunder /dag. Jag ruckade den till ca + - 0.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Å andra sidan är ju Seiko inte speciellt kända för att ha bra tidshållning på sina icke certifierade ur. Mer tur att få ett exemplar som håller tiden bra. Min Sumo sackade -15 sekunder /dag. Jag ruckade den till ca + - 0.
Det var inte dåligt.
På de här verken har jag inte försökt mig på det själv. Här en ritning över delarna och hur det går till i princip.

4r36reg.jpg


Här en video från en person som vid första försöket lyckades få verket att forta sig ca 5 minuter i timmen, hur det nu är möjligt...

 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det var inte dåligt.
På de här verken har jag inte försökt mig på det själv. Här en ritning över delarna och hur det går till i princip.

4r36reg.jpg


Här en video från en person som vid första försöket lyckades få verket att forta sig ca 5 minuter i timmen, hur det nu är möjligt...


Det tog nästan tio försök typ innan jag blev nöjd.
Ruckningen var extremt pillig - justering med tandpetare, ~0.2-0.3 mm. Använde lupp för att kunna se om regulatorn rörde sig alls. "Stud"en rörde jag inte.
 
Topp