• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: SEIKO Transocean Chronograph SBEC003

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Introduktion
SEIKO-PROSPEX-GMT-divers-logo_zpsibz1fia7.jpg

983F0126-152B-49ED-999A-6C177BA190CC_zpslfaj1cb1.png
SEIKO Transocean Chronograph (SBEC003) lanserades i smyg i samband med Baselmässan 2016 som en modell för den japanska marknaden tillhörande Prospexlinjen. Den lanserades i tre färger: 001 (svart tavla), 002 (svart boett & länk) samt 003 (blå sunbursttavla). Det finns även en version utan kronograf som recenserats här.

Prospex har länge varit en linje hos SEIKO främst för dykarklockor vilka samtliga är ISO-certifierade för dykning. Priserna har varierat från klockor i 3000kr-klassen med 4R-urverk till klockor för runt 20000kr med spring drive urverk. SBEC003 däremot har ett listpris på 320 000 yen + japansk skatt, alltså runt 27000kr i dagsläget.

Runt 2014 fick Prospexlinjen en uppdatering vad gäller marknadsföring och försäljning, linjen lanserades i både USA och Europa till skillnad mot tidigare och SEIKO utvecklade en ny X-logotyp samt breddade modellutbudet.

Vissa modeller är dock fortfarande exklusiva för Japan och Transocean-modellerna är några av dessa. En annan förändring sedan 2014 är att flera av de modeller som lanserats därefter fått safirglas och andra tekniska uppdateringar. Bland de roligare uppdateringarna finns även keramiska vridringsinlägg eller i detta fall en keramisk vridring. SEIKO använder zirkoniumoxid, den vanligaste "high-tech"-keramen vi stöter på. Keramen används t.ex. i knivar och är den keram som i princip alltid används till klockor och vridringsinlägg.

Ytterligare en uppgradering är Diashield-behandling, en ytbehandling vilken ger resistens mot repor. Metoden har tidigare varit exklusiv för de dyrare klockorna tillverkade i titan som exempelvis modeller tillhörande den japanska produktlinjen SEIKO Brightz. Som positiv bieffekt blir klockan bättre ur allergisynpunkt (kallas av SEIKO comfortex).

Transoceanmodellerna har även fått det nya stabilare vikspännet som lanserades med nya kenetictonfisken (SUN019/021) 2014.
Alla dessa uppgraderingar gör givetvis att Prospexmodeller blir ännu mer attraktiva, i alla fall för de köpare som inte har något emot en liten men motiverad prisökning.


SBEC003
685A242A-3513-45DD-98F3-6D8B21D10C1A_zpsetbr4mz4.jpg

Mått: 46,5mm x 53mm (lug lug) x 16mm.

Urverk: Kollumnhjulskronografurverk med tre vertikala kopplingar, 8R49: 28800bph, hackfunktion, manuellt & automatiskt uppdrag, 45 hrs kraftreserv. 12 hrs, 30 min kronograf. I princip ett 8R48 med vridet datum och bättre stöt-tålighet.

Material: Stål med Diashieldbehandling, safirglas, keramisk vridring.
Vikt: 242 gram.
Pris: 320 000 yen+ skatt.
AD: Säljs enbart i Japan.

614D0368-BF8B-49F5-A18B-028F358BB0D0_zps9jkdafp9.png

Transoceanmodellerna marknadsförs som modeller vilka kan användas både till kostymen under arbetstid och till eftermiddagsaktiviteten på båten eller i vattnet. Kronografversionerna är dock 16mm tjocka så under skjortan blir det tight. 003 är en specialversion framtagen i samarbete med det japanska parfym(?)-företaget Rising wave.


Länk och spänne
4E5B3D0F-97FC-4956-AE31-CACF410233F7_zpsovpmpkwd.jpg

Denna gång börjar vi med länken då den är det mest modellspecifika designelementet.
Länken är integrerad och ändlänkarna sticker upp något och skyddar vridringen vilket ger modellen ett tonfiskliknande utseende.

0F4EE570-CD9F-415E-8AB4-C7ED8048412E_zpsxinylrqg.jpg

Länkbitarna är platta och av H-typ vilket verkar vara den typ av länkbitar SEIKO går över till mer och mer. I vanlig ordning är det stift istället för skruvar på SEIKOs dyklänkar vilket jag gillar. Det gör att man slipper oroa sig för att skruvarna ska skruva ut sig själva.

27F6535B-2405-4942-AA0A-A859E51EC1B1_zpsuxpmurh9.jpg

Spännet på Transocean är av den nya typen som introducerades med SUN019/02 2014. En välkommen uppgradering från de tunna stämplade spännena som använts tidigare. Spännet är mer stabilt och mindre rassligt än den äldre typen.

Dykförlängningen är samma typ som används på spännet till SEIKO Sumo, alltså en cirka 3cm lång flärp som man kan fälla ut.
För egen del tycker jag man kan skippa den typen av dykförlängning. Så länge förlängningen inte går att dra ut långt och stegvis tycker jag den är meningslös.


Boett
E8AB0FF8-CCFC-4C0C-BAF3-4E9E6756B795_zpskuf0ctvz.jpg

Boetten mäter 46,5mm x 53mm (lug lug) x 16mm, en rejäl bit alltså som är 1,5mm bredare, 8mm längre vertikalt och 2,2mm tjockare än versionerna utan kronograf.

F2ED2E1C-0553-487F-947C-C2CB251E315D_zpsjkskkrke.jpg

Boettens undersida är i vanlig ordning konisk för att underlätta handens rörelser. Boetten är polerad på sidorna och bandhornen är borstade på ovansidan. Det vertikala måttet är inte längre kort vilket det är på den vanliga Transocean. Den integrerade länken medför integrerade bandhorn som är böjda ner mot handleden.

3EBABA52-6EF9-4C54-92BC-3A3482241B7B_zpsb9ndxxdl.jpg

Det kantiga kronskyddet är en ditskruvad modullösning, positivt vid service, negativt för utseendet. På motsatt sida av boetten finns en liknande skyddande del ditskruvad. Kronan har en keramisk yta längst ut vilket är uppfriskande jämfört med nya X-logon som sitter på vissa nya kronor tillhörande Prospexmodeller. Kronan för tidtagning skruvar in betryggande jämfört med många andra SEIKOs tack vare det tjocka kronröret.

79A718DB-ABAE-44E2-B2F7-DF1C83970987_zps1nd29qxr.jpg

7A87477E-AE9E-4F85-82E1-0176B2AA58FC_zpswrm72lps.jpg

Krona och kronografknappar är alla skruvade för att säkerställa att de inte vrids/trycks in under dykning. Kronografknapparnas skruvar skruvas UT när de inte ska användas och skyddar på så sätt knapparna från att kunna bli intryckta. När hylsorna skruvas in framträder "knapparna" och en utfräst svart ring "varnar" att kronografknapparna nu går att trycka in, smart system, helt klart.


Vridring
BF24041A-6A5A-4E42-A057-52023453DAB8_zpsv16f3ft4.jpg

Den keramiska vridringen är något skyddad av länkinfästninhen vilket ger ett tonfiskliknande utseende. Den keramiska vridringen gillar jag givetvis riktigt mycket, både utseendemässigt och funktionsmässigt. Den klickar som SEIKOs vridringar brukar göra vilket är förtroendeingivande och materialvalet gör att man inte behöver vara orolig för att repa vridringen till skillnad mot mindre repmotståndiga material. Vridringen skiftar i svarta nyanser beroende på hur ljuset faller. Vridringen är något upphöjd och skyddar på så sätt safirglaset. De vita siffrorna och pärlan kl 12 är frästa i vridringen.


Baksida
80B2CA27-36FD-4D0C-B9A3-410EE78ED1AA_zps2x57esga.jpg

När man vänder på klockan syns den koniska formen tydligt. Baklocket är nersänkt i boetten och pryds som vanligt av Kanagawa wave. Det är ingen rolig baksida men den fyller sin funktion.


En närmare titt
C6E8F67F-A763-48E6-BD12-ABCADC676BB7_zpsqtlwhcuh.jpg

De nya visarna är nog en vattendelare men jag måste säga att jag redan vant mig och att jag gillar den nya stilen. De tjocka indexmarkeringarna i kombination med tim-markeringarnas urfasning i chapter ringen ger en trevlig känsla av djup. Sekundvisaren är större än kronografvisarna och har lyspasta. Datumfönstret är runt och datumet som är litet med vit text på svart datumskiva är väldigt diskret.

B2306A74-D3F5-4D31-A236-EB4C5FCA9474_zpsdsajsjbs.jpg

Tavlan uppfattas som mörkt blå/svart i skugga medan den blåa färgen slår framstår tydligt när solljuset träffar tavlan, riktigt snyggt och det är roligt att studera och jämföra klockans utseende i olika ljusförhållanden. Minut och timvisare är fasade på mitten vilket ger ytterligare reflektioner.

Tyvärr verkar inte SEIKO använt sig av den nya lyspastan men den gamla lumibrite-formulan är ju även den ruggigt bra.


På handleden
05D2DAE7-982B-4C45-A85C-7D9593077EB0_zpsspfgmbx1.jpg

EA2001B3-8079-4ECF-B32C-2EF196207A1E_zpsy0paquta.jpg

DC64A50A-AD9E-40D6-8A90-A984AC99B21F_zpsr8fukknt.jpg

Transoceankronografen sitter väldigt olikt standardversionen på armen. Versionen utan kronograf sitter riktigt bra med en tyngdpunkt nära handleden och den glider inte omkring, kronografen däremot upplevs väldigt topptung och upplevs ha en länk vars tjocklek är något underdimensionerad i förhållande till boetten.

Den 16mm tjocka boetten och klockans vikt på 242 gram tar helt enkelt ut sin rätt. Som vanligt med SEIKO medför boettens form att handleden kan röra sig fritt utan hinder från krona och kronografknappar. Om vanliga Transocean är en positiv överraskning på handleden så är kronografen en överraskande negativ motsvarighet.


Slutsats/Sammanfattning
BF24041A-6A5A-4E42-A057-52023453DAB8_zpsv16f3ft4.jpg

Förväntningarna och förhoppningarna på denna modell var höga från mig, speciellt efter att ha ägt versionen utan kronograf. Modellen har många funktioner och flera olika material jag gillar; keramisk vridring, diashield, integrerad länk, snygg blå sunbursttavla och modellen är även inom min favoritkategori, dykarklocka med kronograffunktion.

Den övergripande finishen är bra, tavlan är magisk och urverket är beprövat och erkänt bra med roliga tekniska lösningar.

I teorin är detta den näst intill perfekta klockan för mig men i praktiken klickar det inte. Problemet är att klockan inte sitter bra på handleden, den är väldigt tung vilket gör den topptung och den upplevs väldigt tjock. Eftersom priset är det tredubbla jämfört med versionen utan kronograf borde denna version varit tillverkad i titan vilket med största sannolikhet hade medfört en helt annan bärbarhet.
 
Senast ändrad:

Chrisse

Patek
2-Faktor
Skitbra (nu skall jag läsa recensionen med :D )

Edit: Nu har jag läst de med, fortf mkt bra. Blir sugen på den utan kronograf, med skulle den nog kännas för stor på mig. Men cool är den ju
 

frere

Audemars
2-Faktor
Det var en minst sagt stadig bit! Tänk hur bra den hade varit på 42 mm, 13 mm tjock och med kupat hardlex... Bra recension dock!
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tack för bra recension! Snygg klocka att titta på, alltid skoj att läsa om de olika klockorna också. Kul att Seiko uppdaterat låset och snyggt med integrerad länk.
 

_jonte

Patek
Jäkla bra recension och bilder, tnx! :)
Synd det inte klickar med klockan, för den är verkligen sjukt snygg. Unik och innovativ design och helkeramisk ring ser riktigt bra ut, men har Seiko misslyckats med viktfördelningen så skjuter de sig själv i foten. Upplevde samma sak med Tudor Pelagos som på pappret, samt estetiskt, i princip är det perfekta klockan för mig. Men även den var för topptung och det klickade inte så den fick lämna.
Vore intressant att se undersidan av den keramiska vridringen. Jag undrar om den kan vara förstärkt med en stålring inuti för att fånga upp kraften vid smällar och minska risken att keramen spricker. Oavsett så är det jäkla ballt med helkeramisk vridring. Hoppas vi får se det på många fler klockor framöver!
Håller med om att stift i länkar borde vara standard. Även om skruvar ser med exklusivt så är det klart sämre då de kan lossna.
 

Olaola

Panerai
Tack för en riktigt fin recension! Grymt snygg klocka,tråkigt att du inte gillar hur den sitter.
Hade den vart 2-3 mm mindre i diameter och på höjden hade jag verkligen velat testa.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jäkla bra recension och bilder, tnx! :)
Synd det inte klickar med klockan, för den är verkligen sjukt snygg. Unik och innovativ design och helkeramisk ring ser riktigt bra ut, men har Seiko misslyckats med viktfördelningen så skjuter de sig själv i foten. Upplevde samma sak med Tudor Pelagos som på pappret, samt estetiskt, i princip är det perfekta klockan för mig. Men även den var för topptung och det klickade inte så den fick lämna.
Vore intressant att se undersidan av den keramiska vridringen. Jag undrar om den kan vara förstärkt med en stålring inuti för att fånga upp kraften vid smällar och minska risken att keramen spricker. Oavsett så är det jäkla ballt med helkeramisk vridring. Hoppas vi får se det på många fler klockor framöver!
Håller med om att stift i länkar borde vara standard. Även om skruvar ser med exklusivt så är det klart sämre då de kan lossna.
SBDB017.png

Detta lär vara "lösningen", spring drive och titan. Tycker den vanliga stålisen (utan kronograf) sitter bra också men i titan är den nog grym.
 
Topp