• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Smiths Everest

frere

Audemars
2-Faktor
Modellnamn: Smiths Everest
Tillverkare: Timefactors
Referens: PRS-25
Årsmodell: 2012
Urverk: Miyota 9015
WR: 100 m

Fråga gemene man vilken klocka som var den första på mount everests topp och du får en axelryckning till svar. Ställ frågan i en tråd här på forumet och möts av ett rungande "rolex!" eftersom Tenzing Norgay hade en explorer. Men vad bar sir Edmund Hillary? Jo, en klocka från den då välrenommerade brittiska tillverkaren Smiths. Man gav senare ut modeller med beteckningen Everest under resten av 50-talet. Även på 60-talet ska märket ha gått bra, men så kraschade det som för så många andra på 70-talet. Idag har Timefactors, ett sheffieldbaserat entusiastdrivet företag med en förkärlek för hommager och re-editions av hygglig kvalitet, köpt rättigheterna till märket. Förra året släpptes den nya modellen av Everest.

Det finns inga större likheter med de förgångnas smiths-klockor. Däremot har man sneglat friskt på den andra klockan på berget, nämligen explorern. Everest liknar i mångt och mycket en uppbiffad 50-talsexplorer med kupat akrylglas, lugholes och ett självsäkert SMITHS i stor stil på urtavlan. Jag har haft min i ungefär en vecka och därmed är det dags för en liten recension.

20121002_114932.jpg

Wristshot värdigt en brittisk klocka: duggregn, industrimark i bostadsområde.

Första intrycket:

Trots att den inte mäter mer än 40 mm ger den ett ganska bastant intryck och den märks på armen. Min fru (som är mycket ljumt klockintresserad) associerade den av någon anledning omedelbart till Panerai! Det kupade akrylglaset är högt och iögonfallande. Det ger dels vintage-karaktär, men är också det första man lägger märke till när man ser klockan.

Urverket:

Miyata är citizenägt och tillverkar sina verk i Japan. 9015 är relativt nyutvecklat och verkar vara ett bra basic-verk för pengarna. Det gör vad det ska utan några konstigheter, mitt ex håller hittills tiden inom några sekunder per dag.

Urtavla och boett:

Boetten är förstås oysterinspirerad och ganska rund i formerna. Glasets kupning gör den relativt tjock, och i synnerhet på nato är det lätt att tjonga in den i dörrkarmar. (Och det är jäkligt lätt att sätta den första repan i akryl!) Glasringen är högblankpolerad, liksom boettens sidor. Bandhornen är snyggt borstade. Urtavlan är matt, med de målade siffrorna 3, 6 och 9 placerade relativt nära centrum. Man har satsat på en stor logo, vilket jag tycker är roligt. Man skäms inte för att inte vara en Rolex, utan verkar vara stolta över att ha ett gammalt anrikt märke på urtavlan istället. Likaså gillar jag texten "Great Britain" nedanför 6:an skarpt. Mina drag av anglofili och det faktum att mina the smiths-plattor är välspelade minskar väl kanske inte denna förtjusning...

Länk:

Klockan kommer på en skruvad länk i oysterstil. Tyvärr tycker jag att bredden på 22 mm vid infästningen är för bred för att vara proportionerlig mot boetten. 20 mm hade nog varit mer lagom. Länken känns, skruvarna till trots, också lite enklare i kvaliteten än resten av klockan. Tack och lov passar den bra på natoband!

Prisvärde och leverans:

Smiths köps direkt från Timefactors över nätet. Jag ryggade instinktivt inför den lite omoderna sidan med en del mindre lyckade hommager i sortimentet, men har faktiskt bara gott att säga. Eddie Platts svarar snabbt och trevligt på mail och verkar gilla det han gör. Beställning på torsdagen och UPS kom på måndagen. Priset tycker jag att det är svårt att klaga på: 235£, som faktiskt kunde ha varit det dubbla utan att någon behövt skämmas.

Sammanfattning:
+ Kul vintageinspirerad sportklocka som syns och tar plats.
- Akrylglas är alltså väldigt repkänsligt (...men också lättpolerat.) Lite oproportionerlig länk.


Tillägg efter ytterligare två månader: Länken är med god marginal den mest svårmonterade och svåravlägsnade länk jag haft att göra med. Detta trots lugholes - eftersom dessa är ojämnt borrade och verktyget bara går att få in på den ena sidan... I övrigt inga skavanker på mitt ex. Tidhållningen är bra, gångreserven möjligen i underkant om man inte drar upp den några varv manuellt.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt trevlig klocka!

Har haft en sådan och kan bara hålla med om att det är en extremt prisvärd sportklocka/beater.

Tack för en schysst recension! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra skrivet! Det finns en hel del modeller från time factors som jag skulle kunna tänka mig att testa vid något tillfälle.
 
C

Crowolf

Guest
Hur upplever du klockan nu när du haft den ett tag? De breda luggarna?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Råkar ha den på mig just idag fatiskt, här är ett snabbt skott från höften mitt i matlagningen:
20130303_123251_zps64abf3a9.jpg

Tycker fortfarande att luggarna är lite för breda, men tänker inte alls på det så länge jag inte har den på länk. Med nato ser det riktigt proportionerligt ut. Däremot har jag på sistone börjat tycka att hela klockan är lite i största laget. Kanske hade den varit bättre kring 38 mm. Som det är nu känns den väldigt casual, jeans och piké typ. Skulle därför tro att den får mer handledstid i takt med vårljuset.

Annars tycker jag att recensionen står sig rätt bra. Efter de första märkena har jag dock inte tänkt ett dugg på att akrylglaset är känsligt. Och så kan jag lägga till att den noteras oväntat frekvent av icke-klockintresserade.

(Den ser enorm ut på bilden. Visserligen har jag 17 cm handleder, men jag kan intyga att det ser bättre ut live.)
 
C

Crowolf

Guest
Ser bra ut. Lite sugen är jag nog allt. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frugan fick en idag! Kan återkomma om några dagar med hennes synpunkter:)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag är lite sugen. Hus står den sig efter ett år frere ? Kan man få ett WS, de gamla bilderna är borta...

Såld som sagt, och dessutom har jag nytt photobucketkonto så jag kan inte ens bjuda på bilder.:( Klockan var riktigt härlig faktiskt, kan sakna den ibland. Såpass mycket större och biffigare än den 1016 den vill likna att hommagekänslan var väldigt liten.
 
Topp