• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Tudor Black Bay

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Modellnamn: Black Bay
Tillverkare: Tudor
Referens: 79220R
Årsmodell: 2012
Urverk: ETA 2824
WR: 200m

Allmän beskrivning:
41mm polerat och kallt stål! Självuppdragande historia med runt 38 timmars power reserve.
Inte plexi, vilket det finns delade åsikter om - safirglaset är trevligt kupolformat och ger vackra förvrängningar av tavlan.

Klockan är en hyllning, eller arv om du så vill, till Tudors första Submariner (referens 7922) som kom 1954.
Det är långt ifrån en ny version av klockan, de är väldigt olika …men samtidigt är det lätt att se en samhörighet.

IMG_0023_2.jpg



Mina intryck:
Såg den här första gången då den visades i Basel 2012, tyckte att den såg enormt häftig ut - fast röd bezel? Vad passar till det. Avfärdade relativt snabbt igen, och tog på mig min Sub 16610. Sedan tänkte jag inte mer på Black Bay.

Såg att den dök upp lite här och där på nätet, folk började snacka ganska mycket om klockan. Det var egentligen först när jag såg den på riktigt som det började bli intressant. Hade precis varit inne på Bergströms Ur i Malmö och fått ett äkthetsintyg till min Submariner, gick ut och då såg jag den på display i fönstret. Pekade och berättade för min tjej att "den där är cool", fick ett svalt "mm" ...sedan tog vi en kaffe.

I september bestämde jag mig för att det var dags för något nytt. Min Sub åkte ut för försäljning (eller byte). Fick många trevliga förslag …men väldigt lägligt dök det upp en Black Bay här på forumet.
Jag skickade ett förslag, och vips så var affären gjord (tack för en grymt smidig affär, Pleasureman).

IMG_0016_2.jpg


Första intrycket var riktigt riktigt bra. En rejäl pjäs det här i jämförelse med min Sub 16610 som fick byta ägare. Avsaknaden av lugholes gör faktiskt en stor skillnad för helhetsintrycket - klockan känns mer "built like a tank" (jag gillar dock lugholes också).

Bezeln, den röda …den funkar till allt. På riktigt. En behaglig vinröd färg som i vissa ljusförhållande är snyggt matt, och i andra blänkande och blickfångande.
Trots det är det nog ändå visarna i guld som är bland det jag gillar mest med klockan. Jag förstår guldfebern bland vissa på KS, men jag skulle aldrig kunna bära upp en helguldsklocka med gott samvete. Därför är det diskret och perfekt för mig med lite glänsande visare, och OJ vad de lyser upp i solljuset. Tillsammans med gilt-tavlan blir det helt fantastiskt, jag saknar inte ens datum längre…

IMG_0017_2.jpg


Jag har versionen med länk, så det omtalade "vintage-bandet" kan jag inte uttala mig om. Den ser trevlig ut med läderband, men det är inget för mig. Till båda versioner (länk och läderband) hänger det även med ett natoliknande vävt band - väldigt välgjort sådant. Själv har jag dock beställt ett hederligt svart nato. :)
Bezeln... Den låter helt underbart.

IMG_0020_2.jpg


Har även märkt att fler ger komplimanger för vad man har på handleden. Kan bara minnas att en (för mig) okänd människa gett komplimang för min Submariner. Black Bay är verkligen en eye catcher, har även identifierat andra klocknördar som mer eller mindre stirrat långt på min klocka. Hade uppskattat om någon börjat prata och fråga, är alltid sugen på att samtala med en likasinnad. :)

IMG_0021_2.jpg


Som avslutning vill jag prata om visarna… Snöflingevisarna vill säga.
För vissa är detta antagligen bland det värsta man kan göra - att stjäla snöflingans visare och sätta på en annan klocka.
Min åsikt är att …det fungerar tramsigt bra - de passar verkligen in på klockan. Det är så självklart att det ska vara de här visarna, och inga andra. Att det sedan får plats med mer lume på dem är bara en bonus (den lyser som en fackla i mörkret).

IMG_0019_2.jpg


Klockan är en keeper, och när jag tröttnar på den (om jag gör), så hamnar den i ett bankfack - och där får den ligga till den här lilla tjejen blivit 18.

IMG_0022_2.jpg


+
Snygg, unik och lite vågad.
Built like tank, är du ute efter vintage-rassel har du kommit HELT fel.
Diskret och klassisk design - trots att den sticker ut. Paradoxalt.
Visarna(!)
Kronans design.
Gamla Tudor-loggan, som är så mycket snyggare än nya.

-
Boetten är väldigt platt på baksidan, det hade inte varit dumt om den kommit upp lite mer från handleden.
Inget datum - jag kan sakna det ibland.
Att alltid få förklara vad Tudor är för märke, och försöka undvika att berätta om Rolex-historiken.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för en trevlig recension! Tudor är framtidens Rolex?! Kanske inte... Men de ska ha mycket kred för djärva, banbrytande, men fortfarande klockrena modeller! För en vintagenörd är denna en av mycket få nya dinkor som skulle kunna vara aktuella.
 

naggge

Panerai
Bra recension. Känner igen mig i att det är först när man ser den i verkligheten som den kommer till sin rätt. Var själv inte jätteintresserad av den förrän jag pillade på den på Bergströms här i Göteborg.
Snart har jag förhoppningsvis också en likadan på armen, jag undrar bara hur jag ska klara mig utan datum.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det "kontroversiella" med denna modell är väl att det inte är en ny version av en gammal klocka, utan att de bästa delarna från olika modeller fått bygga bo i EN ny modell?! Det är dock det som gör den unik och mysig. Visare från en gammal modell, urtavla från en annan och ett rött vridringsinlägg i samma färg som vissa vintage-Tudors utvecklat efter många års slit och släng.

Klockan gör alltså inte anspråk på att vara en ny version av något tidigare. Det är säkerligen även därför det inte är plexiglas. Det enda jag inte gillar är urverket, även om det är ett modifierat 2824 (vilket det är). OCH att den inte har borrade lugghål, vilket alla dykarklockor borde ha imho.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Recension: Tudor Black Bay

Tack för trevlig läsning! Den är verkligen läcker även på bilderna!
Vill Du ha folk som är imponerade och vill klämma avundsjukt på den kan vi ju alltid styra upp en Skåne-GTG?! :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Camo00 skrev:
Tack för trevlig läsning! Den är verkligen läcker även på bilderna!
Vill Du ha folk som är imponerade och vill klämma avundsjukt på den kan vi ju alltid styra upp en Skåne-GTG?! :)
Låter trevligt!
Har inte direkt koll på hur många vi är härifrån dock.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag blev så inspirerad av recensionen att jag gick rätt in i en butik och klämde på en BB, vilket var väldigt trevligt.

Jag fick följande intryck:
Vridringen är helt underbar att manövrera -inget glapp horisontellt eller vertikalt, ett litet cirkulärt glapp i vridriktningen mellan klicken, men inget som stör. Underbar perfekt hårdhet på båda exemplaren jag testade och ett underbart kassavalvsliknande ljud. Inlägget är dock mycket mattare i verkligheten, än vad jag hade uppfattat på bilder. Lumen på urtavlan känns instinktivt bra och ringarna runt timmarkeringarna är väldigt tunna och eleganta. Storleken på klockan upplever jag som är modest. Klockan är även blankare än väntat. Finishen på klockan är bra och länken likaså. Måste dock säga att jag tycker underkanten där baksidan och sidorna på klockan möts är lite i skarpaste/vassaste laget. Upplever länken som lite tunn (inte smal), men det är ju en vanesak och länken ger trots det ett stabilt intryck med sina skruvade länkar. Ändlänkarna möter klockan snyggt. Länken har ingen divers extension!?

Kronan skruvas in i en röd behållare som är fäst i klockhuset, vilket man inte ser på bilder. Innan trodde jag att den delen var en del av kronan, inte klockhuset. Klockan var även billigare än jag trodde 25' på läder och 27 på länk.

Måste säga att det var en positiv upplevelse även om jag personligen tycker den är lite för liten. Det i kombination med att luggarna inte är borrade, den inte har divers extension och att jag upplever den som ganska blank gör att jag tycker den är mer dressig än väntat/önskat. Snygg, men inget för mig just nu.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
yonsson skrev:
Jag blev så inspirerad av recensionen att jag gick rätt in i en butik och klämde på en BB, vilket var väldigt trevligt.
...

Det där med kronan borde jag kanske nämnt - blev också förvånad när jag skulle ställa den. Makes a lot of sense dock. Hellre två stycken än att de skulle suttit ihop på något vis. Känns mer gediget.

Storlek är som bekant alltid väldigt personligt. Jag har min gräns vid 40mm, min Submariner kändes lite liten. Jämfört med Tudorn är det gigantisk skillnad, trots att det rent siffermässigt inte är det.

Är lite ovan med icke-borrade luggar jag också. Har varit sådär tramsigt försiktig när jag tagit av länken. :) Antagligen vanesak - hade dock också hellre sett med lugholes.

Diver-extension ger jag blanka fan i. :p En "komplikation" jag aldrig någonsin använt eller komma använda.
Eller jo, nu kom jag på ett jag använt funktionen en gång. På tjejens Seiko Monster - provade den en dag, och då behövde jag dra ut dykförlängningen för att knäppa den. ;)

David skrev:
Rub it in, bara! (Snälla någon, köp min PAM, jag behöver en sån här.)
Bra! Lämna Panerai-träsket! Kom till Tudor-sidan, känns ensamt med att vara den enda(?) med Black Bay på forumet ...någon mer som har? Gör gärna väsen av er då. :)
 

David

Bödeln
Vågar inte ta ett sånt ansvar riktigt än, det enda jag med säkerhet vet är att jag landar i Köpenhamn på fredagen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kronans infästning är väldigt smart på det sättet att man inte riskerar att dra sönder klockhuset, då jag utgår ifrån att cylindern går att byta ut om man gängar in den fel. Borrade lugholes och dykarförlängning är väl mer en princip-sak kanske. Jag tycker att avsaknaden inte riktigt passar in i dykarkonceptet. Eller ah, borrade luggar underlättar ju väldigt när man byter band såklart.

Trevlig klocka hur som helst och jag förstår att du är väldigt nöjd med den.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
yonsson skrev:
Kronans infästning är väldigt smart på det sättet att man inte riskerar att dra sönder klockhuset, då jag utgår ifrån att cylindern går att byta ut om man gängar in den fel. Borrade lugholes och dykarförlängning är väl mer en princip-sak kanske. Jag tycker att avsaknaden inte riktigt passar in i dykarkonceptet. Eller ah, borrade luggar underlättar ju väldigt när man byter band såklart.

Trevlig klocka hur som helst och jag förstår att du är väldigt nöjd med den.
Var absolut ingen kritik till dina tankar, bara det att jag kan leva med det. :)
Förstår att man vill ha dykförlängning om man ska aktivt använda den till det ändamålet. Att den också säljs med ett för-patinerat läderband avslöjar att klockan är mer dress- än dykur. Även om jag inte tvekar en sekund på att den klarar av att bada. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tog det inte som kritik heller. Min förförståelse var dock att den skulle vara mer åt dykhållet än dresshållet (utifrån hur modellen marknadsförs). Det var därför jag upplevde den som mer dressig än förväntat när jag såg den IRL. Därmed inte sagt att jag upplevde den som sämre än väntat, utan tvärtom, om än annorlunda.
 

DrDre

Patek
tack för en trevlig review. Jag hängde inte med riktigt hur kronan funkade. Jag har alltid trott att den röda inre delen var del av kronan, som på en vanlig klocka, bara att man hade svarvat ned den lite och färgat den röd. Men den röda lilla bitten sitter alltså fast i boetten? Är den en den av kronhalsen?
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
DrDre skrev:
tack för en trevlig review. Jag hängde inte med riktigt hur kronan funkade. Jag har alltid trott att den röda inre delen var del av kronan, som på en vanlig klocka, bara att man hade svarvat ned den lite och färgat den röd. Men den röda lilla bitten sitter alltså fast i boetten? Är den en den av kronhalsen?
Tar en bild :)


Det röda sitter alltså fast i boetten.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1353665509.798999.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1353665509.798999.jpg
    78.3 KB · Visningar: 1,562

RosaCasio

Cartier
Tack för läsningen så här efter lunchen.

Fastande också för den senast jag var hos Bergströms men var i andra köptankar just då.

Malmö GTG - är jag ledig så kommer jag.
 

Josef B

Bestraffaren
Jag tycker BB:n är en riktigt fin klocka, kändes gedigen, finishen var utmärkt, storleken bra, vridringen hade sköna hack. Klart MYCKET bättre än Pelagosen. Avsaknaden av kronskydd och datum är dock viktiga för mig, och det var det som fick mig att "tänka efter" som man säger till säljaren :)

version-567290b6621fbe1ba13ea54faaf845d6.jpg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Josef B skrev:
Jag tycker BB:n är en riktigt fin klocka, kändes gedigen, finishen var utmärkt, storleken bra, vridringen hade sköna hack. Avsaknaden av kronskydd och datum är dock viktiga för mig, och det var det som fick mig att "tänka efter" som man säger till säljaren :)

version-567290b6621fbe1ba13ea54faaf845d6.jpg
Haha "jag får tänka på saken".
 
Topp