• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension Tudor North Flag

Mr Chance

Kalmar
Recension Tudor North Flag ref nr 91210N

WS.jpg


Utseende
North Flag har ett mixat uteseende kan man säga. Den har drag av Rolex Oysterquartz, Tudor Ranger II och faktiskt något litet drag av IWC Ingenieur, tycker jag. Den integrerade länken sätter liksom tonen för klockan på ett framträdande sätt och det är naturligvis den som skapar likheten med de andra klockor jag räknat upp. Den integrerade länken i kombination med en ganska klossig boett gör att klockan har en påtaglig närvaro på handleden. En närvaro som inte stör, men är påtaglig.

Den svarta matta tavlan är riktigt snygg tycker jag och index plus siffror är tydligt markerade (upphöjda) vilket ger ett stabilt och tryggt intryck. Det finns även tillräcklig med lume i markeringarna för att jag ska se vad klockan är på natten. Tavlan lirar också fint ihop med den matta svarta keramiska glasringen. De gula detaljerna i tavlan livar upp och ger ett sportigt uttryck tycker jag. Det är svårt att fånga på bild men kronan har en annan grå nyans än den borstade boetten, vilket är en kul detalj.

Teknik
I North Flag sitter Tudors första egenproducerade urverk, MT 5621, som är ett automatiskt urverk med 70 timmars gångreserv. Urverket är också certifierat enligt COSC vilket ska garantera en bra gång utan alltför stor gångavvikelse (-4/+6 sek/dygn). Urverket är utrustat med en balansfjäder i kisel vilket gör den icke magnetisk som i sin tur gör klockan mindre utsatt för avvikelser pga magnetisk påverkan på balansfjädern. Urverket har en frekvens på 28800 slag per timme (4Hz), 28 juveler och har hackfunktion, dvs sekundvisaren stannar när kronan dras ut. Det är naturligtvis quickset av datum och datumet slår också om bilxtsnabbt vid midnatt. Klockan är också utrustad med gångreservindikator som inte är en visare utan en snurrande skiva med en målad markering.

Lånad bild från Tudors web
MT 5621.JPG

Glasbaksidan
Glasbaksida.jpg


Gångreservindikator
Gångreserv.jpg

Mina intryck
Jag har haft min Tudor i två veckor och burit den ganska mycket, säkert 7-8 dagar och hittills kan jag säga att jag gillar den skarpt. Lika skarpt som kanterna på klockan, faktiskt. Kanterna och de räta vinklarna är ett ganska starkt kännetecken för klockan tycker jag. De är så skarpa så att jag tyckte att jag nästan skar mig på dem de första dagarna. Länken är trots sin kantighet ganska följsam och gedigen och de blankpolerade detaljerna i den ger en fin kontrast till den borstade finishen, det blir lite liv i den helt enkelt. Att klockan i övrigt är helt mattborstad gör att den verkligen känns som en verktygsklocka, en klocka som tål lite repor och hairlines. Det gillar jag.

Det har snackats lite om att kronan vobblar, det har jag inte märkt. Visst, den är inte lika stabil som på en Submariner men heller inte mer vobblig än min Explorer I. Den känns gedigen, helt enkelt. Den övriga kvalitetskänslan är stor tycker jag, låset, länken, visare, tavla och urverk är alla av den kvalitet jag förväntar mig av Tudor.

Tudor North Flag sitter otroligt bra på handleden, trots sin relativa “klossighet”, den är ju ändå ganska tjock (ca 13,5 mm) och har en diameter på 40 mm. Den känns dock aldrig så stor att den hamnar i vägen och den går med lätthet under manschetten, vilket kan vara bra ibland.

När det gäller North Flags toolighet tycker jag att den är total. Den borstade ytan, matta tavla med extremt lättavlästa index och den matta keramiska glasringen framhäver alla känslan av toolighet. En detalj jag tycker också adderar toolighet är att gångreservindikatorn är en roterande skiva istället för en visare. En roterande skiva uppfattar jag som tåligare än en (känslig) liten visare. Men här går säkert åsikterna isär. Glasbaksidan är det enda som kanske inte är så tooligt. Men jag har både respekt och förståelse för att Tudor vill visa upp sitt första egenproducerade urverk, så det får gå för den här gången.

Jag ska hämta läderband och viklås inom kort och när jag använt det ett tag så kompletterar jag min recension med nya intryck.

Några bilder
Rakt framifrån.jpg

Kronan.jpg

Slätsidan.jpg

Snett uppifrån.jpg

Clasp.jpg


Summa summarum är jag otroligt nöjd och tanken är att jag ska slita in den här klockan och använda den till det den är tänkt, dvs alla möjliga aktiviteter. Sen hoppas jag att något av mina barn vill ta över den.
 
Senast ändrad:

plattfot

Rolex
Kul och lite oväntat val av dig (om man får säga så). Gillar.
Jag hittar även lite av Eterna Kontiki (den stora) - iom den gula indikatorn.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Tack för en trevlig recension! Jag har ju fått klämma på den och kan intyga att den verkligen sitter som en smäck på handleden trots sin storlek och "klossighet".
 

Wemb

Cartier
Kul val av klocka!!

Den tilltalar mig estetiskt och känns sådär härligt robust och toolig.
Hur upplever du att den sitter på armen, för visst är den 40mm...?

Tack för en bra recension!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Top notch!
Kul att fått klämma på forumets första NF, var en klart trevlig klocka, toolig.
Milstolpe när det kommer till verket, bra val helt enkelt:)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tack för en trevlig recension med enkla och väl avvägda bedömningar och beskrivningar. Ska bli kul att se vad du tycker om ett år (samt hur den ser ut då).
 
Topp