• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Zenith El Primero Original 1969

Sten

Cartier
Vacker, en sån vill jag ha. Är dock starkt kritiskt till att köpa ett damur - hur tänkte Zenith riktigt angående den biten?!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vacker, en sån vill jag ha. Är dock starkt kritiskt till att köpa ett damur - hur tänkte Zenith riktigt angående den biten?!
Det kan man ju verkligen fråga sig. :)
Det roliga är att ursprungskronograferna var cirka 38mm. Den nya standardstorleken är 42mm. Det roliga med det är att det ser förjäkligt ut på baksidan av dessa modeller eftersom urverket är avsett för 38mm-boetter. Man ser igenom bakslaget att urverket är för litet för 42mm-boetten. :bored:
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Mycket bra recension av en fantastisk klocka. Och damur? Ja vad tänkte de med där. 38 mm är perfekt.
 

Petta

Omega
En riktig klassiker.
En kompis pappa har en den som är från 1969 men glaset hade gått sönder och det gick ej att få tag på ett nytt!
 
  • Like
Reactions: Ako

BadkarsPiraten

Vacheron
Den är så snygg. Det är helt sjukt!
Suktat efter en Speedmaster som nästa klocka men El Primeron är så magnifik. Detaljerna, lystern, retro känslan!
Om det hade funnits i halvguld på länk då hade Rollen åkt direkt.
 

wotan

Rolex
Zenith El Primero, Original 1969, 38mm
DSC_0793_zpsa9f08e62.jpg


Ref: 03.2150.400/69.C713
Urverk: El Primero 400, 36000VpH
Boett: 38mm x 12,45
WR: 10ATM
Svenskt listpris: 58000kr
Släpptes: 2012 tror jag.

Urverk: El Primero 400, 36000VpH
DSC_0790_zpse9db0237.jpg

Jag börjar med att redovisa urverket, då det är klockans signum. El Primero är en linje av klockor hos Zenith vilka delar urverket El Primero. I denna klocka sitter cal 400, ett kolumnhjulskronografurverk. Det finns även El Primero-urverk utan kronografkomplikation, samt med månfaskomplikation.

Funktioner:
Kronograf (tidtagning)
Datum
Manuell och automatisk uppvridning.
Quick set datum

En lite udda detalj är att datumet ställs i kronans yttersta läge, medan tiden ställs i mellanläget. Fösta kronograftrycket är även hårdare än övriga tryck för att minimera risken att sätta igång kronografen av olyckshändelse. Den lilla subsekundvisaren går inte att "hacka".

86fe2d8e8da58934c76e0ad2c846a30c_zpsa62c5125.jpg

Kronografvisarnas subvisare rör sig stegvis för varje minut (den högra subtavlan), samt för varje halvtimma (den undre subtavlan). Att de rör sig stegvis möjliggör bra avläsning trots att subtavlorna ligger omlott. När visarna korsar varandras positioner ligger de i olika nivåplan för att inte krocka med varandra.

Urverket marknadsförs av Zenith som världens mest exakta kronografurverk. Anledningen till detta är att det är ett 36000VpH-urverk, vilket möjliggör tidtagning av 1/10 sekund. Modellen jag nu recenserar saknar dock 1/10 sekundsgraderingar på urtavlan.

Under 60-talet var exakthet hos automatiska klockor det som tillverkarna satsade mest på, vilket medförde ökade frekvenser. Frekvenshysterin stannade dock av vid 36000VpH.
Idag lyckas dock de flesta tillverkarna tillverka urverk som håller tiden väl även vid 28800VpH vilket anses vara standard i branschen för att nå exakthet utan onödigt ökat slitage. Vissa tillverkare använder sig dock fortfarande av 36000VpH-urverk.
Det bör dock nämnas att det finns kronografklockor med högre frekvenser än 36000VpH från bland annat Tag Heuer och Seiko även om dessa inte tillhör det vanliga sortimentet.

El Primero-urverket har även fått hög status inom klockvärlden för att det är det första automatiska kronografverket som lanserades (1969). Detta har debatterats på i princip samtliga klockforum och jag har dragit min högst individuella slutsats att Seiko var föremed att implementera ett automatiskt kronografurverk även om Zenith var först med att visa upp sitt urverk. Poängteras bör dock att urverket självklart har uppgraderats stegvis även om namnet har behållits.

El Primero-urverket har även suttit i andra märken. Bland annat har det suttit i en tidigare version av Rolex Daytona modifierat till 28800VpH.

Boett
DSC_0806_zps77aa5fb2.jpg

Klockan finns i två olika storlekar; 42mm med centrerat datum kl 6 och denna 38mm-versionen med datum mellan kl 4 & 5. Zenith kategoriserar denna klocka som dam-modell (vansinnigt). Samtliga ytor förutom ovansidan av bandhornen är högglanspolerade och finishen bedömer jag som mycket hög. De tjocka och breda bandhornen i kombination med deras form gör att klockan bär större än sina 38mm. Bandhornen är även kurvade mot handleden vilket gör att klockan sitter väldigt skönt. Höjden är 12,45mm inkl glaset, men den upplevs lägre. En aggressivt formad, men en i mitt tycke samtidigt elegant boett.

Tavla och glas
DSC_0809_zpsf2d645b1.jpg

DSC_0770_zpse30274cd.jpg

Tavlan är magisk, så den får en egen rubrik. Färgerna och detaljerna blir väldigt utstickande på bild, men är perfekt sobra i verkligheten. Subtavlorna har egna färger och är cirkulärt frästa (nedsänkta) ur den stora tavlan, medan den stora tavlan har en lätt sunbursteffekt. Den röda sekundvisaren med Zenithlogga ger en liten extra färgfläck. Samtliga visare har korrekt längd och når över de indikationer som de tillhör. Visarna är tillverkade i Rhodium, alternativt är rhodierade beroende på hur man tolkar Zeniths beskrivning.
Tachymeterskalan är ljus och diskret (läs mer här).
https://klocksnack.se/threads/tachymeter-så-funkar-det.22217/

Glaset är ett (cirka 2,5mm) högt saffirglas med en riktigt bra AR behandling. Man kan utan problem missta det för att vara plexiglas. På baksidan sitter ett platt AR-behandlat saffirglas. Glaseringen är diskret och högglanspolerad.

Läder & spänne
DSC_0795_zps6bff53c1.jpg

Bandbredden är 19mm. Lädret är ett mörkbrunt alligatorläder med gummi på insidan. Insidans beläggning förlänger livslängden och ökar bekvämligheten. Lädret har böjda bandstift vilket gör att formen följer boettformen. Tyvärr har Zenith fått för sig att 38mm-versionen är en damklocka, så lädret är "väldigt" kort.

F272D6BF-6CA7-401F-8287-FE0AEF2413CD_zpsyaom1quj.jpg

40E10D87-BC08-42CA-8C28-25400D8CDD88_zpspmadozyp.jpg

3BA610D1-43F4-4517-892A-127640161904_zps9aewjjwd.jpg

Klockan säljs oftast på ett vanligt spänne (16mm), men på min sitter det ett vikspänne som viks dubbelt och centreras i mitten av handledens undersida. Sammanfattningsvis är det ett ruggigt bra läder förutom att det är lite kort och ett riktigt bekvämt och snyggt spänne.

Länk finns som tillval. Inköpspris i Sverige för länk är cirka 10000kr

Utlåtande:
Klockan har en enligt mig perfekt storlek. Den upplevs större än sina 38mm, men lägre än sina 12,45mm vilket ger ett väldigt bekvämt användande. Kronografen är distinkt och har bevisat sin pålitlighet sedan 1969. Färgerna på klockan är fantastiska och detaljerna är grymma. Finishen på boetten är utsökt.

Det enda negativa jag upplevt är att lädret är lite kort, samt att man inte kan hacka subsekundvisaren.

Mer info
Ni som vill läsa mer om kolumnhjulskronografer kan gå in här:
http://forums.watchuseek.com/f2/column-wheel-vs-lever-actuated-chronograph-239859.html

Mer om Zenith:
https://klocksnack.se/threads/gamla-kronografer-martel-movado-och-zenith.21200/
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20111005/klockvarldens-25-klassiker-el-primero
Jättefin klocka!

Har svårt för zenith och sinn men just el primeron är fantastisk!
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Tack så mycket för en spännande och intressant recension på en klocka som jag själv gärna skulle vilja utöka med =)
Fick mig utan att tveka att höja blicken för Zenith!
 

Clerkenwell

Omega
2-Faktor
Bara det exotiska namnet får det att vattnas i munnen. Med stjärnan på visaren, färgkontrasterna och utformningen av tavlan är den fulländad.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Tar upp en gammal tråd.
Den klockan har legat högst på min habegär lista ända sedan jag provade för 1,5 år sedan.
Har kvar bilderna i telefonen och påminns med jämna mellanrum att öka sparandet på klockkontot :)
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Bumpar denna tråd med senaste nyförvärvet. Mycket finvintage fick lämna i byte. ”Damuret” jag bytte in är både fullsett och kommer med länk (som fö är gräsligt ful). Zenith El Primero Chronomaster 38 mm fr 2016 på nytt läder
0CDA29DE-52FC-4CE5-83B1-1E99144BFAFD.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp