• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RedSub & Comex - sälja på auktion?

Litto

Breitling
Hej vänner,

En familjevän vill att jag hjälper hen att sälja två riktiga godbitar (bifogar enkel bild nedan):
  • Rolex Red Sub från cirka 1969 (har inte några referensnummer ännu), kvitto, certifikat och box. Servad regelbundet till och mitten på 90-talet.
  • Rolex Comex Sea Dweller från cirka 1985-1990 (har inte några referensnummer ännu, men boettnumret är ****), box och certifikat. Okänd servicehistorik
Enligt familjevännens specifikationer så önskar hen sälja på auktion för att få ut mest värde av klockan. Hen föreslår exempelvis utländska auktioner för att verkligen nå rätt köpare.

Mina frågor är:
  • Vad kan värderingen vara på respektive klocka (även om jag inte har referensnummer ännu)?
  • Några tankar kring att sälja den till privat samlare eller auktionshus? Fördelar, nackdelar?
  • Någon som har erfarenhet att sälja på svensk auktionsfirma, så som Kaplans, eller från utländsk firma? Fördelar, nackdelar?
Tacksam för all återkoppling!

//Litto

20091220008.JPG
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Wow! Kaplans verkar nå ut brett och når höga priser, annars är det väl Christies som är ett bra alternativ internationellt. Kolla båda firmorna är min rekommendation.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fina.

Jag hade gått till Kaplans, och antagligen ger de rekommendationen att invänta höstens klockkvalité (auktion för "finare" ur).
 

Chattras

Cartier
Värt att ta i beaktning är att det försvinner rätt mycket pengar i provisioner när man går via auktionshus. Givetvis kan detta vägas upp emot att klockorna når en större massa samt att vissa känner en större trygghet att köpa via auktionshus. Sedan ska man betala skatt för vinsten vid försäljning utav lösöre. 30% skatt på vinsten efter schablonavdrag på 50.000kr. Om hen har haft klockorna i sin ägo länge kan man anta att större delen utav försäljningspriset kommer vara vinst då dessa ur har haft ett rejält uppsving dom senaste åren. Går man via ett auktionshus blir ju försäljningen offentlig och såldes lättare för skattemyndigheten att se.
 

Mr Chance

Kalmar
OnT: Coola dinkor! Hoppas hen får ut mesta möjliga :)

OffT: Hen är ett ypperligt ord att använda när man inte vill eller behöver specificera kön, alltså istället för att skriva 'han eller hon'. Sparar tecken. Men visst, har man inget annat att bli upprörd över så funkar väl 'hen' utmärkt ;)
 

Litto

Breitling
Tack för info!
Dock lite väl mycket fokus på "hen". Hoppas ni kan bortse från denna fadäs.:)

Har någon erfarenhet från exempelvis Christies i London? Tror ni att det kan bli en bättre affär där med tanke på att det är en större marknad?

vaniljglass Har inte sett klockan själv, men antar säljaren syftar på inskriptionen på klockans baksida. Kan det stämma?

Ska kolla på skönheterna imorgon och återkommer med mer info då!
 

Ryttaren

Rolex
...och grattis till en inte allt för pjåkig entré till forumet :) (jag förbiser det där hemska ordet "h*n" den här gången ;) )
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tack för info!
Dock lite väl mycket fokus på "hen". Hoppas ni kan bortse från denna fadäs.:)

Har någon erfarenhet från exempelvis Christies i London? Tror ni att det kan bli en bättre affär där med tanke på att det är en större marknad?

vaniljglass Har inte sett klockan själv, men antar säljaren syftar på inskriptionen på klockans baksida. Kan det stämma?

Ska kolla på skönheterna imorgon och återkommer med mer info då!

Gissar att glassen syftar till att det brukar sägas att 16600 Comex numren börjar på 32xx, men det ligger ju bra nära. Kanske är en äldre 16660 som sålt sent.

http://www.doubleredseadweller.com/watch-info/comex/comex-16600.html

Grymma klockor i vilket fall!

Tänkte inte så långt. :)
 

Falcone

Cartier
2-Faktor

Asplund

Patek
2-Faktor
OnT: Coola dinkor! Hoppas hen får ut mesta möjliga :)

OffT: Hen är ett ypperligt ord att använda när man inte vill eller behöver specificera kön, alltså istället för att skriva 'han eller hon'. Sparar tecken. Men visst, har man inget annat att bli upprörd över så funkar väl 'hen' utmärkt ;)


Ja, annars kan man kanske skriva "En familjevän vill att jag hjälper till att sälja två riktiga godbitar"..

Har fungerat hela mitt liv, aldrig några problem.
 

RDFG

Cartier
Av klockorna att döma drar jag slutsatsen att ägaren är mer än måttligt intresserad av klockor i allämnhet och rolex i synnerhet? Detta borde betyda att personen har ganska bra kännedom om vart man säljer/köper dessa pjäser?

Eller har ägaren helt utan intresse lyckats pricka in två av de mest eftertraktade rolexmodellerna?

Frågar enbart pga intresse, menar inte att ifrågasätta..
 

poormans

Rolex
gå till kaplans där får du den hjälp du behöver

det är inte boett nr på sea-dweller utan comex "issue" nr som står på boettlockets utsida så det föreslår jag att admin blankar i hans text då de inte är bra att fullständiga caseback nr kommer ut

cheers
christian
 

Litto

Breitling
gå till kaplans där får du den hjälp du behöver

det är inte boett nr på sea-dweller utan comex "issue" nr som står på boettlockets utsida så det föreslår jag att admin blankar i hans text då de inte är bra att fullständiga caseback nr kommer ut

cheers
christian

Tack för info Christian - kan admin göra detta tack?
 

poormans

Rolex
Av klockorna att döma drar jag slutsatsen att ägaren är mer än måttligt intresserad av klockor i allämnhet och rolex i synnerhet? Detta borde betyda att personen har ganska bra kännedom om vart man säljer/köper dessa pjäser?

Eller har ägaren helt utan intresse lyckats pricka in två av de mest eftertraktade rolexmodellerna?

Frågar enbart pga intresse, menar inte att ifrågasätta..

inget konstigt att en person har två dykare som ligger nära i funktion när de såldes eller i comex'ens fall delades ut så var de arbetsredskap inte sammlarobjekt

träffade en norsk gubbe som jobbat som dykare för comex, han hade haft några subbar och hade fortfarande en comex/seadweller, de första hade han sålt allt för billigt under 80/90 talet men dwellern höll han hårt i

tror den gick på auktion för några år sedan på stockholmsauktionsverk

cheers
christian
 

Litto

Breitling
Av klockorna att döma drar jag slutsatsen att ägaren är mer än måttligt intresserad av klockor i allämnhet och rolex i synnerhet? Detta borde betyda att personen har ganska bra kännedom om vart man säljer/köper dessa pjäser?

Eller har ägaren helt utan intresse lyckats pricka in två av de mest eftertraktade rolexmodellerna?

Frågar enbart pga intresse, menar inte att ifrågasätta..


Jag blev själv lika förvånad när jag fick höra om ägarens samling. Personen i fråga är konstigt nog inte särskilt intresserad av klockor utan turen har helt enkelt varit på personens sida. Inte utan att jag själv blir sugen på att förvärva någon av dem, men tyvärr har ägaren förstått klockornas värde...
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Häftiga klockor som tusan! Ska hen köpa något nytt när dessa är sålda får du ju lova oss att du slänger upp en bild på det :D
 
Topp