• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Referenstråd för bra boetter (opolerade)

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Kära KS!
Har länge känt ett behov av en referenstråd för riktigt bra boetter. Drömmen är att kunna gå in i tråden och söka på märke, modell eller referens och snabbt få en referens på hur en bra boett ser ut. Man jobbar väl upp ett visst öga men när det är modeller jag inte kan så väl är det ibland mkt svårt att se om boetten är bra eller bara ok...

Jag tänker att man postar om man har en riktigt bra boett. Behöver såklart inte vara NOS men de bör ju ge en bra bild av vad som är bra.

Man skriver märke och modell, och gärna ref. Då blir det lätt att söka på det man vill hitta. Sedan får man gärna skriva kort vad man själv tror om boetten - Mint, NOS, LNOS, Opolerad men lite använd, opolerad men välanvänd. Klockor som är polerade kan ju vara superfina men passar inte här... Såklart är det ibland svårt att veta men klockor som uppenbart blivit polerade kan ju hållas i andra trådar :)

Ps: Här inne är det högt i tak så man får säga om man tror att ngn har fel ang boetten. Här lär vi oss snarare än visar upp. Ds

Tack KS för ett grymt forum!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tänkte att jag börjar..
Tissot Visodate. Ref 6946-3. ca -55
Tror klockan är opolerad men använd.
IMG_20190109_093238_915.jpg
4C32CC64-265F-4558-B7B1-C28A3B52C97D (1).jpeg

Bild två lånad av tidigare ägare @Kettil
 

Fadershan

Patek
Riktigt bra trådstart! Jag håller med om att det är svårt att avgöra boett när man inte kan modellen och har gått på flera nitar. Har snöat in en del på DS och har ett gäng boetter i mkt bra skick då det är väldigt viktigt för modellen imho. Ds har några olika boetter men vågar nog bara visa upp två olika ref här: (edit, får återkomma med andra ds reffar)
Certina DS ref: 5801-112, Opolerade eller nära nog på med allt material kvar, använda.
IMG_20180922_173025_589.jpg

IMG_20181221_105006_833.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Så jävla läskig tråd att posta i.
Tavlor känner jag ändå att jag jobbat upp ett hyggligt öga för, men boetter är svårt!

Har egentligen bara en som jag känner mig riktigt säker på:

84AD3CA7-B58C-4243-9849-973025745C05.jpeg


0F5E3CB7-303A-4EE9-9FB9-E97CF3EC2A85.jpeg


C159715A-C942-4594-AF3E-6EAF8B7F7931.jpeg


0FE89338-4C5A-43AC-8C7C-BAEDFDC7347C.jpeg


93A1BCA6-A719-4A72-AB34-72450CBE0965.jpeg


Omega Ref. 198.0001.
Förutom ovan stämgaffelvariant så användes boetten också till andra sjuttiotals-Seamasters.

Köpt NOS, dock inte helt utan hanteringsmärken.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
6605 -62.
117D1FEE-C50F-4EAA-A0C4-C4825AC4E2EE.jpeg

FBEFCA88-6C50-416C-B339-323D48A3A5B2.jpeg

05C994E8-7CA5-4FEE-95C0-ED30E19B1CB2.jpeg

9741DAD8-A0C3-46F4-AAFF-82BE9F2F392F.jpeg

Oediterade bilder.
Läskig tråd att posta i som sagt, skulle aldrig hävda att denna är nära opolerad men väldigt gott skick, mycket gods, skarpa linjer givet årgång.
Ser väldigt fin ut. Kan du lägga upp en bild rakt från sidan? Denna fråga förtjänar nästan en meme efter dramat den skapat hitintills på forumet. Rolex verkar ju ha levererat DDs med en liten kant efter glasringen men vet inte om man gjorde det på stålboetterna?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Sorry, var ironisk. Klart man ska lägga upp bilder på sina ur, annars har vi inte mycket att diskutera. Väldigt få ur som är perfekta så man behöver knappast skämmas över en klocka man råkar äga.
Tyckte det var konstigt... :)

Kan ju tillägga att man inte ska vara "rädd" för att lägga upp.. .Måste inte vara NOS.. Tycker man boetten är bra duger det fint! Tror de flesta har tillräckligt med koll för att inte lägga upp ngt fulpolerat. Om man lägger upp ngt som råkat få en lätt polering kommer ingen bli arg :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tyckte det var konstigt... :)

Kan ju tillägga att man inte ska vara "rädd" för att lägga upp.. .Måste inte vara NOS.. Tycker man boetten är bra duger det fint! Tror de flesta har tillräckligt med koll för att inte lägga upp ngt fulpolerat. Om man lägger upp ngt som råkat få en lätt polering kommer ingen bli arg :D
Precis, målet måste vara att dela med sig av kunskap och bedömningar. Referensobjekt är alltid trevligt att ha. Ska lägga upp lite boetter jag gillar i tråden sedan. Vad jag tror hjälper en del är opolerade slitna boetter, inte helt lätt att se alla gånger och mer eller mindre omöjligt att säga med 100% säkerhet. Men gissa är vi ju bra på här.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Precis, målet måste vara att dela med sig av kunskap och bedömningar. Referensobjekt är alltid trevligt att ha. Ska lägga upp lite boetter jag gillar i tråden sedan. Vad jag tror hjälper en del är opolerade slitna boetter, inte helt lätt att se alla gånger och mer eller mindre omöjligt att säga med 100% säkerhet. Men gissa är vi ju bra på här.
Har någon som jag (och andra duktigare än jag) tror är just opolerad men rätt mkt använd som jag får lägga upp sedan.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Ser väldigt fin ut. Kan du lägga upp en bild rakt från sidan? Denna fråga förtjänar nästan en meme efter dramat den skapat hitintills på forumet. Rolex verkar ju ha levererat DDs med en liten kant efter glasringen men vet inte om man gjorde det på stålboetterna?
Tack!
Var svår att fånga med ok ljus rakt från sidan på kontoret, hoppas denna vinkel räcker..
75352DB4-8611-45AA-9105-9A0AA8762613.jpeg

Edit; och kronsidan
E574C9D8-4A84-47B7-8C91-CE6B753B6C54.jpeg

C31EDD98-0CA2-477E-967F-ABB3612454D0.jpeg
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ja, Lemanian är verkligen i mycket fint skick, vågar nog säga att den är ”mint” :)

Onekligen helt magisk(a) boett(er)!
Jag hade också kallat den mint förut men efter diskussionen när @Janne2000 sålde en klocka verkar den allmänna definitionen av mint vara som från fabrik, och alltså utan något som helst bruksspår.

Jag vill verkligen inte vara negativ om den fantastiska boetten men vi bör väl hålla oss till korrekta(?) definitioner här inne.

Fan känner jag blir nervös av att kommentera på detta vis.. Som sagt är klockorna jättebra referenser på ett grymt skick!
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Onekligen helt magisk(a) boett(er)!
Jag hade också kallat den mint förut men efter diskussionen när @Janne2000 sålde en klocka verkar den allmänna definitionen av mint vara som från fabrik, och alltså utan något som helst bruksspår.

Jag vill verkligen inte vara negativ om den fantastiska boetten men vi bör väl hålla oss till korrekta(?) definitioner här inne.

Fan känner jag blir nervös av att kommentera på detta vis.. Som sagt är klockorna jättebra referenser på ett grymt skick!
Haha jodå, den diskussionen fanns med i tankarna, vi låter det vara där i denna tråden kan jag känna. Men jag tar chansen i detta fall:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Tyckte det var konstigt... :)

Kan ju tillägga att man inte ska vara "rädd" för att lägga upp.. .Måste inte vara NOS.. Tycker man boetten är bra duger det fint! Tror de flesta har tillräckligt med koll för att inte lägga upp ngt fulpolerat. Om man lägger upp ngt som råkat få en lätt polering kommer ingen bli arg :D
Rädd är jag inte men pallar inte en massa negativa kommentarer om rostiga bilar o kapsylöppnare. Pallar inte hetsa upp ”drevet” igen så därför kommer jag inte att lägga upp några bilder..
 
Topp