Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det går att justara på justervreden . Jag brukar nyttja mig av två tandpetare . Borde väl egenligen finnas nåt bra verktyg? Men har inte hittat nåt? . Lika mycket på varje sida. Man får helt enkelt testa sig fram . Problemet med dessa såväl som andra gamla quartzare från Omega . Är att dom hade 1.34 volts batteri . Nu finns inte dessa längre å då monterar man ett 344 på 1,55 volt . Resultatet är att dom går för fort .Har en gammal Omega med stämgaffelsverk som behöver reguleras (går flera minuter fel). Någon som vet hur? Ser ut som det finns två vred att vrida på men inte riktigt säker. Vid själva ruckningen, finns det något mer sofistikerat sätt än att "pröva sig fram"?
![]()
Finns ju en adapter att köpa för att få rätt spänning. Har det i en gammal Bulova som efter att jag satte i den nu går mer korrekt. Omegas stämgaffelverk ska väl dock gå rätt med vilken spänning som? Har läst det iaf, och de två/tre Omega med stämgaffel jag haft gick rätt med "fel" batteri.Det går att justara på justervreden . Jag brukar nyttja mig av två tandpetare . Borde väl egenligen finnas nåt bra verktyg? Men har inte hittat nåt? . Lika mycket på varje sida. Man får helt enkelt testa sig fram . Problemet med dessa såväl som andra gamla quartzare från Omega . Är att dom hade 1.34 volts batteri . Nu finns inte dessa längre å då monterar man ett 344 på 1,55 volt . Resultatet är att dom går för fort .
Som jag skrev ovan tror jag Omegas verk ska gå rätt med dessa batterier. Kanske det gamla var dåligt..Fick i ett nytt batteri i klockan igår och nu verkar den hålla tiden utan reglering. Märkligt. Skall ge den några dagar och se.
Charmiga de där surrande verken. Undrar om vi någonsin kommer tycka likadant om batteridrivna Quartz- verk?
Som jag skrev ovan tror jag Omegas verk ska gå rätt med dessa batterier. Kanske det gamla var dåligt..