• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Regulering

Tidur

Omega
Hej, är ny medlem på Klocksnack och tänkte gå ut stenhårt med en text om Regulering.


Regulering (även kallat ruckning) av urverk.

Rör aldrig armen som spiralfjädern sitter fast i.
Det är den som avgör så att balansen svänger lika mycket åt båda hållen
och om man är på den så kommer balansen svänga mer åt ena hållet än åt det andra.
Den kan då behöva justeras åt endera hållet om så är fallet, det kallas -beat error-
Men då behöver man en Timegrapher som man kollar spiralfjäderns funktion med.
Finns en modell att köpa på EBay som heter Timegrapher 1000 för ca. 1500kr, kan vara
Värt pengarna ju.
Om finjusterings skruven inte räcker till eller om det inte finns någon finjusterings skruv
Så är det armen (finns två armar) som håller spiralfjädern som en kam och
Bestämmer spiralfjäderns längd som ska flyttas, puttas åt endera hållet, obs! mycket liten rörelse typ någon 10 dels millimeter.
Om klockan går för långsamt och man vill skynda på klockan ska man öka avståndet till armen som fjädern sitter fast på och går den för fort ska man minska avståndet till armen som fjädern sitter fast på. Man justerar alltså spiralfjäderns längd.
Angle lift of balance: 50 deg. (Timegraphern behöver denna uppgift, Gäller min Oris klocka som har ett urverk från Sellita: SW200-1), 28800 vibrations per hour, 4 Hz
 
Senast ändrad:

Tidur

Omega
Ja, det är ganska avancerat men också svårt att beskriva, min text skrev jag från början som en minnesanteckning till mig själv.
Man kan ju börja med att öppna en billigare klocka tex. en Seiko och kolla med lup med 10x förstoring så ser man hur det hänger ihop.
Vissa klockor reguleras inte heller på detta sätt utan har vikter på balansen som justeras, mycket, mycket svårare.:bored:
:seiko::omega:
 

daviid

Omega
Kommer detta bara påverka tidhållningen? Jag har precis köpt en Seiko skx där syftet är att öppna, lära mig och modda lite. Den saktar sig ca 10sekunder/dygn. Men gångreserven är också lite dålig. Kan det lösas med att rucka den?
 

Tidur

Omega
Nej, ruckning påverkar inte gångreserven. Klart i och försig om klockan saktar sig 10 minuter om dagen så blir det 10 minuter längre gångreserv per dag,
teoretiskt tror jag.;)
Men det är kul att hålla på och kolla och klura ut hur det funkar det är det som är charmen med mek. urverk ju.
 

Matte85

Omega
10 sekunder/dygn fel för en skx får nog ses som bra. Säker på att den varit fullt uppdragen när du testat gångreserven?
 

Tidur

Omega
Hej, är ny medlem på Klocksnack och tänkte gå ut stenhårt med en text om Regulering.


Regulering (även kallat ruckning) av urverk.

Rör aldrig armen som spiralfjädern sitter fast i.
Det är den som avgör så att balansen svänger lika mycket åt båda hållen
och om man är på den så kommer balansen svänga mer åt ena hållet än åt det andra.
Den kan då behöva justeras åt endera hållet om så är fallet, det kallas -beat error-
Men då behöver man en Timegrapher som man kollar spiralfjäderns funktion med.
Finns en modell att köpa på EBay som heter Timegrapher 1000 för ca. 1500kr, kan vara
Värt pengarna ju.
Om finjusterings skruven inte räcker till eller om det inte finns någon finjusterings skruv
Så är det armen (finns två armar) som håller spiralfjädern som en kam och
Bestämmer spiralfjäderns längd som ska flyttas, puttas åt endera hållet, obs! mycket liten rörelse typ någon 10 dels millimeter.
Om klockan går för långsamt och man vill skynda på klockan ska man öka avståndet till armen som fjädern sitter fast på och går den för fort ska man minska avståndet till armen som fjädern sitter fast på. Man justerar alltså spiralfjäderns längd.
Angle lift of balance: 50 deg. (Timegraphern behöver denna uppgift, Gäller min Oris klocka som har ett urverk från Sellita: SW200-1), 28800 vibrations per hour, 4 Hz
Ja, det är ganska avancerat men också svårt att beskriva, min text skrev jag från början som en minnesanteckning till mig själv.
Man kan ju börja med att öppna en billigare klocka tex. en Seiko och kolla med lup med 10x förstoring så ser man hur det hänger ihop.
Vissa klockor reguleras inte heller på detta sätt utan har vikter på balansen som justeras, mycket, mycket svårare.:bored:
:seiko::omega:


Vikter på balansen justerats som visas i beskrivningen nedan. Inget jobb för en glad amatör direkt:oops::confused:

280088206_46892a1a-e477-4629-b52d-a5d2ad4f9b57-jpg.911197
 
Topp