Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack för tipset. Ska definitivt kolla up de märken du nämnde. Har faktiskt tänkt på att man sällan ser vintage dressare med svart urtavla. Har sedan länge varit ett fan av King Seiko, men de verkar inte ha en enda dressare som har svart urtavla original. Alla är tyvärr omålade verkar det som.Kan bli knepigt att hitta en "bra" vintage dressare med svart tavla för 2.000, då svart tavla betyder premium och trissar upp priserna en del, eftersom dom är mer eftertraktade och sällsynta. Ska du absolut ha svart tavla så blir det nog tyvärr till att titta på döda, billigare märken. Omega och annat som man brukar kunna hitta i den prisklassen får du räkna med kanske 30-50% högre pris om det är svart tavla. Dessutom är svarta tavlor oftare ommålade än ljusa.
Edit: Certina och Tissot kan ha nåt du gillar, då dom generellt sett ligger rätt lågt i pris i förhållande till vad man får.
Edit 2: Även Atlantic och Lagonda kan kanske vara värda att kika på.
Tack! Den du skickade såg trevlig ut. Ska kolla om jag hittar någon man vågar köpa av.Ryska klockor är också väldigt billiga. Problemet är väl att det blir mer eller mindre en chansning vid köp via t ex eBay.
https://www.ebay.com/sch/Wristwatches/31387/i.html?_sop=10&_from=R40&Face%20Color=Black&_nkw=poljot&_dcat=31387&rt=nc&Year%20of%20Manufacture=1960%2D1969|1970%2D1979|1980%2D1989
King Seiko är grymma, men där får du räkna med iallafall 4-5.000 minst. Och som sagt, inga svarta tavlor. Däremot kan det finnas en och annan "standard" Seiko som kan passa dig. Vintage Seiko skulle jag nog vilja påstå är bland det bästa man kan få för pengarna!Tack för tipset. Ska definitivt kolla up de märken du nämnde. Har faktiskt tänkt på att man sällan ser vintage dressare med svart urtavla. Har sedan länge varit ett fan av King Seiko, men de verkar inte ha en enda dressare som har svart urtavla original. Alla är tyvärr omålade verkar det som.
Ja exakt, de är lite dyrare. Men fantastiska klockor. Hade inte sagt nej till en KS 5256-8010!King Seiko är grymma, men där får du räkna med iallafall 4-5.000 minst. Och som sagt, inga svarta tavlor. Däremot kan det finnas en och annan "standard" Seiko som kan passa dig. Vintage Seiko skulle jag nog vilja påstå är bland det bästa man kan få för pengarna!
Det där är mer eller mindre exakt vad jag letar efter. Tänkte först en ny Hamilton Intra-matic 38mm. De är ganska relativt dyra här i EU dock. Den är inspirerad av deras tidigare modeller, så det slog mig att det kanske vore en bättre ide att köpa vintage.Du kommer få lägga på en peng på din budget iom svart tavla. Här är en klassisk Tissot, dock 34mm men knappt märkbart i jämförelse med 35mm.
Från handlare så priset blir därefter.
Jag letar efter något från sent 50 till tidigt 70. Men de dressare från 60-talet är nog en personlig favorit.Alt afhænger af, hvilken æra uret skal være fra. Taler vi 50'er-klassiker? 60'er-stil? 70'er-funk?
Hvis dit budget er 2K, skal du bare kigge andre veje end Omega, Longines og den slags, så er der rigeligt med muligheder..!
Certina, Seiko, Atlantic er alle gode steder at starte... Doxa fra 50'erne og Enicar fra 70'erne er heller ikke dumme bud.
Grymt snygga alla 3. Gillade speciellt den till vänster och den i mitten. Den till vänster kan mig nästan lite "JLC Mémovox Tribute to Deep Sea" vibbar.
34mm är nog lite lättare att hitta. Mina tre är 34 millimetrare och från Kaplans och Hötorgets söndagsloppis. Alla under 1000:- och med välbeprövade urverk.
Det där är mer eller mindre exakt vad jag letar efter. Tänkte först en ny Hamilton Intra-matic 38mm. De är ganska relativt dyra här i EU dock. Den är inspirerad av deras tidigare modeller, så det slog mig att det kanske vore en bättre ide att köpa vintage.
En Intra-matic ligger kanske på 6500kr.Vad skulle du kunna tänka dig pröjsa som högst? Nu vet jag inte vad en Intra-matic ligger på men vill tippa över 2k minst? Mellan 3-4k kan man hitta mycket fint vintage.
Har en nyinkommen Omega, kal 552 som mäter hela 34mm, den är fantastisk. Jag personligen tycker inte 'dress-ur' ska gå över 36mm, men det är ju en smaksak
En Intra-matic ligger kanske på 6500kr.
Kan tänka mig att max betala 4000kr. Visst hade det varit kul med en Seamaster. Men då sticker det iväg direkt. Kanske får hålla mig till de lite mindre märkena som nämnts i tråden. Men håller med att en dress klocka ska vara ca 36mm. Jag skulle dock säga att 38-39mm fungerar också, men det börjar bli på gränsen.
Hur servas en rysk klocka? Åker man till Moskva?Ryska klockor är också väldigt billiga. Problemet är väl att det blir mer eller mindre en chansning vid köp via t ex eBay.
https://www.ebay.com/sch/Wristwatches/31387/i.html?_sop=10&_from=R40&Face%20Color=Black&_nkw=poljot&_dcat=31387&rt=nc&Year%20of%20Manufacture=1960%2D1969|1970%2D1979|1980%2D1989
En Intra-matic ligger kanske på 6500kr.
Kan tänka mig att max betala 4000kr. Visst hade det varit kul med en Seamaster. Men då sticker det iväg direkt. Kanske får hålla mig till de lite mindre märkena som nämnts i tråden. Men håller med att en dress klocka ska vara ca 36mm. Jag skulle dock säga att 38-39mm fungerar också, men det börjar bli på gränsen.
Man köper en ny? Vet ej, har hittills inte servat mina billiga ryska ur.Hur servas en rysk klocka? Åker man till Moskva?
Jag köpte ett nytt urverk och stoppade i. Kostade några hundra.Hur servas en rysk klocka? Åker man till Moskva?