• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

[RELEASE] Breitling Chronomat & SuperOcean 2020

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Introduktion
F60294F3-BEF5-467C-9B21-03FD12D0DE0F.jpeg

(De nya modellerna)
Breitling har som ni kanske vet arbetat länge med den nya Chronomaten. Redan inför förra årets Baselworld sades det att en Chronomat var på gång men att den inte hade hunnit bli färdig i tid till 35-års jubileumsåret 2019 .

F219619C-E978-4B43-829A-EAFD08558A28.jpeg

(Historisk reklam)
För de som följt Kern på Instagram har det även varit tydligt att Kern gillar den rouleaux / Bullet-länk som sitter på gamla Chronomater från 80-talet. Förhoppningen från de flesta har varit att Breitling ska återlansera Chronomaten i en mindre storlek (senaste Chronomaten är 44mm), med Bullet-länk och med lök-kronor. Som vanligt blir vi delvis tillgodosedda våra behov, men inte fullt ut. Storleken är 42mm, vi får Bullet-länk, men enbart en lök-krona.

Chronomat är den modell som ska kunna sträcka sig över alla användningsområden, luft, land, vatten, vilket gör modellen till Breitlings viktigaste modell.

Breitling Navitimer
05_Chronomat B01 42 with a black dial and silver contrasting chronograph counters.jpg


Specifikationer
Urverk: B01 med datum kl 6.
Diameter: 42 millimeters
Tjocklek: 15.10 millimeters
WR: 20 bar/200m
Glas: Safirglas med yttre och inre AR.
Baksida: Safirglas.
Krona: Skruvad, två packningar.
Vridring: Motsols (oklart hur många klick).

Boett
09_Chronomat B01 42 Bentley with a green dial and black contrasting chronograph counters.jpg
19_Detailed view of the new Chronomat's bezel, case and Rouleaux bracelet.jpg
20_Detailed view of the new two-tone Chronomat's bezel, case and Rouleaux bracelet.jpg
03_Chronomat B01 42 with a silver dial and black contrasting chronograph counters.jpg

04_Chronomat B01 42 with a blue dial and black contrasting chronograph counters.jpg
De som önskade en boett som ser ut som UFO-Chronomaterna från 80-talet fick ungefär vad de ville ha, fast i ett större och moderniserat utförande.

4195EDB9-F45C-4227-A7EF-0FD84C8DF1A9.png

Det går att se tydliga influenser från UFO-modellerna men kronskyddet är nu en separat del av klockan. Ska jag vara helt ärlig så tycker jag det ser ut som en snål lösning att inte göra boetten i ett stycke. Det kanske motiveras med att det blir enklare att laga klockan vid service, men kronorna sticker ju ut såpass mycket att det ändå är kronorna som kommer ta de värsta smällarna. Jag tycker även de ellipsformade kronorna ser lite halvknas ut men det är nog en vanesak. Lök-kronan är avskuren för att kunna bära B-logon, riktigt snyggt och skapar troligtvid bättre grepp än den klassiska lök-kronan.

Länken
33_Stainless-steel Rouleaux bracelet of the new Chronomat.jpg
34_Two-tone Rouleaux bracelet of the new Chronomat.jpg
35_Detailed view of the new Rouleaux bracelet's butterfly clasp.jpg
39_Detailed view of the new Chronomat's Rouleaux bracelet.jpg

Länkens comeback är nästan en lika stor nyhet som att Chronomaten blivit omarbetad. Spännet är ett Butterfly-clasp och jag gissar att Breitling har fått anstränga sig rejält för att få länken att bli bra. Personligen fullkomligt älskar jag den nya länken utseendemässigt. Gissningsvis är det inte bara snygg utan även väldigt bekväm.


SuperOcean Heritage 1957
F2DFA3B2-73C8-43CA-82C7-D719AB19BD02.jpeg


Specifikationer
Diameter: 42mm
Tjocklek: 9.9mm
WR: 100m
Urverk: Cal 10. 28800vph, 42hrs

Sedan några få år tillbaka har Breitling tagit efter ett visst japanskt klockmärkes strategi och lanserar nu historiskt korrekta modeller samt nytolkningar av historiska modeller i limiterade utgåvor.

3CBE4E38-A3CF-4E0A-8193-9D06A34409E8.jpeg
127EA9E0-F4E9-43A1-9BB0-77976677106C.jpeg


8FCB1595-C64D-4105-AC34-0E527F44DFE2.jpeg


EFFA14F7-56EC-42DB-B9D7-A22D1098C77C.jpeg
95C10F79-7810-4D5E-9880-B9E93B7BCAD8.png
0E13E801-7496-4F3B-87E2-CCE05A9C773D.jpeg
FD1DC566-A768-426C-B14A-4B7503E3F3D8.jpeg

Dessa modeller är helt uppenbart tolkningar av SuperOcean- modellen från 1957. Vilken som är den moderna tolkningen får ni gissa. ;)
I sann Breitlinganda går det att välja på länk, läder eller nato (endast till den färgglada modellen).

6E3A2EEB-1B3B-4A1D-A405-7361FBCDE8C4.jpeg

Breitling kompletterar även damkollektionen med massa 3-handare i 35mm.
 

PE76

Cartier
2-Faktor
Chronomaten i 2tone ser riktigt trevlig ut, soh57 måste jag nog smälta lite. Men den är verkligen retro. Överlag positivt överraskad.
Tack @yonsson för all info :)
 

sir alex

Panerai
Är ingen Breitling fanboy utan en sådan som lite slentrianmässigt dissar märket men detta gillade jag. Kul!!!
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Like för rouleaux-länken! Ser snygg ut.

SoH var det sämsta jag sätt på länge, och då får jag ändå upp en hög sketna annonser på kickstarter-klockor stop i kvarten i mina google ads :p
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Chronomat:en är helt fantastisk tycket jag. Både 90-talsvarianten och denna nya moderna skulle kunna placeras i en samling. Undrar hur 42mm bärs, hoppas den bärs bra.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Snyggt skrivet @yonsson !
:)

Breitling går verkligen för fullt nu och gör nytolkningar både på Schneider-brattar och Breitling-brattar.

Chronomaten är snygg och i bra modern storlek för de flesta. Skönt att de gick på ett mellanting istället för 39 eller 45mm. Case-designen lär inte bära särskilt stort. En hint till UFO men ändå en helt ny klocka. Så mycket mer lyckat än Aviator och Premier imho. Tyvärr ändå inget för mig tack vare länken. Jag älskar rouleaux. Däremot kan jag inte använda länkar utan mikrojustering med stora hopp mellan storlekarna då min handleds storlek varierar så mycket. Deras ingenjörer borde kunnat ta fram någon smart justeringsmöjlighet tycker jag. Det är ändå 2020 nu. Jag hade även önskat att de släppte en ny snyggt avsmalnande pilotlänk med modernt glidelock ala' gummilåsen som alternativ. Jag saknar även en helt matt med matt svart tavla, en klassisk Chronomat Blackbird helt enkelt.

Superocean gillar jag mest av allt. Perfekt nytolkning av kanske Breitlings ballaste gamla dykare. Lagom storlek och tunn. Detta är den legendariska tavlan som @Aurum härom året fick tag på och skulle bygga sin egen Superocean. Se länk. Den kör även ett ETA eller Sellita vilket jag gillar då de kan hålla ner priset lite förhoppningsvis. Rainbow är ju tuff men inget jag köper. Den svarta däremot, den tåls verkligen att tänkas på. Klämmas på. Kanske köpas.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Snyggt skrivet @yonsson !
:)

Breitling går verkligen för fullt nu och gör nytolkningar både på Schneider-brattar och Breitling-brattar.

Chronomaten är snygg och i bra modern storlek för de flesta. Skönt att de gick på ett mellanting istället för 39 eller 45mm. Case-designen lär inte bära särskilt stort. En hint till UFO men ändå en helt ny klocka. Så mycket mer lyckat än Aviator och Premier imho. Tyvärr ändå inget för mig tack vare länken. Jag älskar rouleaux. Däremot kan jag inte använda länkar utan mikrojustering med stora hopp mellan storlekarna då min handleds storlek varierar så mycket. Deras ingenjörer borde kunnat ta fram någon smart justeringsmöjlighet tycker jag. Det är ändå 2020 nu. Jag hade även önskat att de släppte en ny snyggt avsmalnande pilotlänk med modernt glidelock ala' gummilåsen som alternativ. Jag saknar även en helt matt med matt svart tavla, en klassisk Chronomat Blackbird helt enkelt.

Superocean gillar jag mest av allt. Perfekt nytolkning av kanske Breitlings ballaste gamla dykare. Lagom storlek och tunn. Detta är den legendariska tavlan som @Aurum härom året fick tag på och skulle bygga sin egen Superocean. Se länk. Den kör även ett ETA eller Sellita vilket jag gillar då de kan hålla ner priset lite förhoppningsvis. Rainbow är ju tuff men inget jag köper. Den svarta däremot, den tåls verkligen att tänkas på. Klämmas på. Kanske köpas.
Länkarna ser inte att att vara så stora på chronomaten. Bör väl gå att få till ganska bra passform?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Länkarna ser inte att att vara så stora på chronomaten. Bör väl gå att få till ganska bra passform?
Designen ser snarlik ut som vanliga rouleaux och det ser då ut som att det är två "cylindrars" längd som är en länkbit, vilket blir ganska stora hopp. För mig är det helt omöjligt sådant steg mellan storlekarna. Jag har aldrig lyckats få någon rouleaux att sitta bra en längre stund på mig. Allas handleder är inte som mina, de går upp och ner över en centimeter beroende på värme, tid, rörelse etc.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Designen ser snarlik ut som vanliga rouleaux och det ser då ut som att det är två "cylindrars" längd som är en länkbit, vilket blir ganska stora hopp. För mig är det helt omöjligt sådant steg mellan storlekarna. Jag har aldrig lyckats få någon rouleaux att sitta bra en längre stund på mig. Allas handleder är inte som mina, de går upp och ner över en centimeter beroende på värme, tid, rörelse etc.
Ah, trodde det var en cylinder per länkbit
 
Topp