• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

reluma eller inte!

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Goddagens!

Ni har kanske märkt att jag köpte en Breitling longplaying chrono (ref. 815), klockan har fått sig en ny tavla och ska få en ny krona också, jag är sjukt nöjd.
Det enda "problemet" är att lumen på visarna har ramlat av och jag undrar ifall ni tycker jag ska reluma visarna eller inte?
pt8IbHO.jpg
 

McGyver

Rolex
Tack för svar, relumar man visarna så måste man reluma tavlan också?

Lite svårt att se på bilden, men jag hade inte gjort det!

"Plupparna" på tavlan ser intakta ut och risken att skada din nya tavla när den gamla lumen tas bort är inte värt det (tycker jag iaf)-om du absolut inte är på jakt efter fungerande lume!

Jag hade bara relumat visarna för att försäkra mig om att den gamla lumemassan inte hittar in i verket och sett det som en ren kosmetisk "fix"! :)
 

hejo

Panerai
Tycker att visarna skall fyllas och matchas med den befintliga massan på tavlan.
Fyllningen i visarna behöver ju nödväntigtvis inte lysa i mörker......no lume....

/Henrik
 

Whedda

Rolex
Tycker den här "man får absolut inte reluma-hysterin" inom Vintage kan vara lite överdriven. Självklart är original att föredra men det är skillnad på att reluma en RCO Paul Newman som tappar ett par hundra tusen i värde. Jag hade definitivt gjort det då jag tycker det är mycket snyggare än när det lossnat.
Att byta visare är ju inte mer original än att reluma de nuvarande och förmodligen klart svårare att lösa...
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Snygg Chrono!
Tycker inte det behöver relumas, lite charmigt med slitet. Ska ju dock ses till att det inte faller ner lume i verket.
Enklare att hitta "nya" fräschare visare likt lume på tavlan?
 
Topp