• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Relume vintage? Ingen?

Fint! Behåller han då även patinalooken på lumen? Vad kostade visare för dig?
Han försöker matcha tonen på index. Här är visarna. Tror han tog typ 250 för ett par.
3CA65D0D-2E48-47C5-BA60-29C9BEBE435A.jpeg
6C0FA5F8-79F9-4726-B92A-BFD2E2B93E73.jpeg
 
Bumpar min tråd... Någon som känner till någon som kan göra ett bra jobb här i Sverige? Letar med ljus och lykta men verkar vara bristvara på den här kompetensen.
 
Kompetensen är det ingen brist på, det är framförallt att ingen vill utföra jobb med enbart visare. Man tar en relativt stor risk för en liten summa pengar när man hanterar urtavla och visare.
 
Kompetensen är det ingen brist på, det är framförallt att ingen vill utföra jobb med enbart visare. Man tar en relativt stor risk för en liten summa pengar när man hanterar urtavla och visare.
Skulle tvärt om gissa att det just är kompetensen som saknas? Rätt klen efterfrågan också så om man ska satsa på att måla index behöver man nog lite större underlag än sverige.
 
Skulle tvärt om gissa att det just är kompetensen som saknas? Rätt klen efterfrågan också så om man ska satsa på att måla index behöver man nog lite större underlag än sverige.
Jag vet flera urmakare som är duktiga på lysmassa, men som sällan gör det utöver behov vid service. För liten efterfrågan och ännu färre som skulle betala vad det skulle kosta. I andra länder än Sverige tycks man kunna leva på att ta mindre betalt, så jag skulle vända mig till UK eller liknande.
 
Jag vet flera urmakare som är duktiga på lysmassa, men som sällan gör det utöver behov vid service. För liten efterfrågan och ännu färre som skulle betala vad det skulle kosta. I andra länder än Sverige tycks man kunna leva på att ta mindre betalt, så jag skulle vända mig till UK eller liknande.
Aldrig hört talas om någon som gör högklassiga jobb på tavlor i sverige. Det är ett hantverk. Men ingen vill ju heller erkänna att ens tavla är fixad så...
 
Hello! Skakar liv i denna tråden. Jag funtar på att reluma en Yema. Nån som vet nån i Sverige som behärskar denna konst?

//johan
 
Hello! Skakar liv i denna tråden. Jag funtar på att reluma en Yema. Nån som vet nån i Sverige som behärskar denna konst?

//johan
Det beror lite på vilken nivå du är ute efter såklart och vilket resultat du är ute efter. Jag har relumeat visare en handfull gånger. Det är inte superkomplicerat och blir normalt sett bra resultat. Det svåra ligger nog i om man ska blanda till specifika färgskiftningar osv. Annars skulle jag säga att arbetet med att montera ut urverket och av med visarna och tillbaka igen är mer komplicerat.

Här kan du se, en bit ner i inlägget, hur jag gjorde på en klocka nyligen:
https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-2000-proffessional-passaround.181801/post-4713248
 
Tillbaka
Topp