• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rengöra en äldre Omega Constellation med vatten?

Stenbocken

Breitling
Hej!
Som rubriken säger. Har en äldre med pie pan tavla som jag vill göra lite finare. Funkar det med tandborste och vatten, eller finns det risk att det då läcker in vatten någonstans i uret? Hur skall man annars rengöra klockan?

Vet inte hur man laddar upp en bild på den med min iPad, men den finns med på bild överst till höger i denna tråden:
https://klocksnack.se/threads/hittade-morfars-gamla-klockor-något-av-värde.14457/

Och går det att stanna sekundvisaren så man kan ställa in exakt rätt tid? Tänkte se hur mycket fel den går efter ca 50 år eller vad det nu kan röra sig om...
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Om du ska rengöra tavlan så bör den plockas ut ur klockan, dvs öppna upp klockan, ta av visare och pilla ut tavlan. Hur detta går till på en gammal Omega vet jag inget om.
Tandborste låter väl vilt. Vet inte hur en rengörning görs bäst men anar att det lutar mer åt tops.
För att mäta tidsavvikelsen kan jag tipsa om en app som heter "twixt" som gör det galant med hjälp av foto och gången tid mellan bilderna.
Lämnar rengörningstips åt proffsen på detta. Men personligen ser jag ingen anledning till att göra rent. Ser ju kanon ut. Bara att polera plexit lite och kolla så att den går rätt så rätt. Om inte så är det vettigt att låta någon uris kika lite på den. Lycka till.
 

fc2

Rolex
Nej, du ska inte rengöra på det sättet. Hur pass säker är du att alla packningar är som de ska. Är det värt att förstöra en fin klocka för att du ska få använda vatten och tandborste på den?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Lämna den till någon som vet vad de gör så du inte förstör den. Det går att plocka ut urverk ur boetten och sedan rengöra med tandborste och diskmedel. Inte super avancerat, men jag skulle fortfarande inte göra det själv om jag var du. (tavlan ska du över huvud taget inte röra)
 

_jonte

Patek
Det du kan våga göra själv så länge är att använda ett lätt fuktad trasa eller papper. Så lite fuktad att det inte går att krama ur något vatten, och så inget vatten blir kvar på klockan. Undvik också skarv vid glas, boettlock och krona.
Med det sagt så är det svårt att få den ren så utan att plocka isär delarna, om den nu har mycket ingrott smuts. Kanske bäst är lämna den till någon som kan detta...
 

Stenbocken

Breitling
Hej! Tack för alla svar. Jag menar hela klockan. Alltså inte själva tavlan. Jag skrev bara pie pan tavlan för att ni skulle veta vilken modell jag menade :)
Det har samlats en del smuts mellan bl.a. bandhornen som jag skulle vilja få bort.

Polera plexit, är det riskfritt att göra själv? Vilka hjälpmedel behövs?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej! Tack för alla svar. Jag menar hela klockan. Alltså inte själva tavlan. Jag skrev bara pie pan tavlan för att ni skulle veta vilken modell jag menade :)
Det har samlats en del smuts mellan bl.a. bandhornen som jag skulle vilja få bort.

Polera plexit, är det riskfritt att göra själv? Vilka hjälpmedel behövs?

Du kan polera med en tygtrasa och tandkräm, annars finns det speciella medel du kan köpa. Finns flera säljare på eBay som säljer
 

Jens

Greedo
Plocka ur verket o ge boetten ett ljummet bad med lite diskmedel i under en halvtimme. Använd en mjuk tandborste om smutsen sitter kvar efter badet.
Ytliga repor avlägsnas med cape cod-duk när boetten torkat. Plexiglaset polerar du med Poly watch.
Lätt som en plätt!



J
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag skapade en tråd där jag fräschade upp en klocka för ett par månader sedan...
https://klocksnack.se/threads/auguste-reymond-arsa-uppfräschning.12224/
Det enda du behöver göra är för att ta ur verket är att plocka ut kronan och om inga skruvar håller fast verket faller det ur av sig själv. Kronan går att dra ur efter att du antingen har skruvat ett par varv på en skruv eller håller en liten tryckknapp nere.
Här är en bra video som går igenom hur man plockar ur kronan.
 
Topp