• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rengöra gammal urtavla?

Klarrej

Breitling
någon som har tips på hur man fräschar upp en gammal urtavla? Kollar på klockor från 60 talet och dom är ju ofta ganska gula och smutsiga på urtavlan..
Finns det något medel eller annat recept?
 

elmaco

Omega
någon som har tips på hur man fräschar upp en gammal urtavla? Kollar på klockor från 60 talet och dom är ju ofta ganska gula och smutsiga på urtavlan..
Finns det något medel eller annat recept?

Du kan blanda destillerat vatten och vanligt diskmedel. Låt tavlan ligga i det någon minut, det gör susen. Tänk på att gulnade tavlor ofta är mycket ömtåliga och färg kan lätt lossna.

Jag gjorde själv rent en tavla här om dagen. Den var riktigt smutsig och inte alls av värde så jag lät den ligga i blandningen i ca 5 min. Efter 5 min borstade jag rent den med en jättemjuk pensel av naturmaterial (när den låg i blandningen). Tavlan blev mycket fin efteråt men det lossnade en bit färg, ca 1*1 mm.
 
Salivens enzymer kan göra underverk på en gammal tavla. Låt ligga 1-10 minuter i saliv, sedan i ljummet vatten och ytterst lite yes. Doppa i rent, ljummet vatten, ev kan man rulla ett par topsändar över tavlan.
 

Klarrej

Breitling
Du kan blanda destillerat vatten och vanligt diskmedel. Låt tavlan ligga i det någon minut, det gör susen. Tänk på att gulnade tavlor ofta är mycket ömtåliga och färg kan lätt lossna.

Jag gjorde själv rent en tavla här om dagen. Den var riktigt smutsig och inte alls av värde så jag lät den ligga i blandningen i ca 5 min. Efter 5 min borstade jag rent den med en jättemjuk pensel av naturmaterial (när den låg i blandningen). Tavlan blev mycket fin efteråt men det lossnade en bit färg, ca 1*1 mm.
Tack för tipsen !
Har du mycket diskmedel i vattnet?
Antar att man använder destillerat vatten för att slippa kalk osv?
 

Klarrej

Breitling
Ett tips är att göra det på nåt billigt. Mycket av värdet på gamla klockor sitter i tavlan men framför allt försvinner charmen på en gammal klocka om tavlan ser ny ut enligt mig.

Har också tänkt testa på nån billig klocka.
Försöker hitta nåt gammalt ur med ful tavla.
Hur är det med siffror text osv, riskerar det försvinna?
 

Klarrej

Breitling
Läste precis en artikel om att destillerat vatten och citron är bra till rengöring.
Någon som har erfarenhet av detta?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om tavlan är äldre, typ 50-tal och någon hade tänkt att testa saliv, tänk på att inte slicka på fingret efter att du rört vid tavlan. Stor chans att lumen är tillverkat av radium, vilket är radioaktivt och långt ifrån hälsosamt.
Stor försiktighet ska användas varje gång du pysslar med en äldre tavla.
 

Klarrej

Breitling
Första försöket gick inget vidare. Tavlan blev ren men all text försvann också. Tur att man provade på en billig tavla först.
 

Scooter

Omega
Bra tips att använda saliv och tops, funkar för mig.
0467658A-829A-46AF-8EB3-0B37DD8B8889.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Bra tips att använda saliv och tops, funkar för mig.
0467658A-829A-46AF-8EB3-0B37DD8B8889.jpeg
Fast vad man bör tänka på är att vad man gör i de flesta fall och förmodligen även i det här fallet är att man tar bort klarlacken. Lacken är "borttvättad", finns inte kvar. Det är inte så att lacken ligger oskadd och förändringen/oxideringen försvunnit magiskt och lämnat ett intakt restaurerat lacklager kvar som en del tror. Det är inte smuts man ser vanligen, det är förändringar i själva lacken. Ibland följer text och allt som ligger under lacken med, ibland inte.
Det kan se bra ut ett tag men för att återställa den behöver man lägga ett nytt lager skyddande klarlack istället för det man tvättat bort och det lär vara svårt enligt de som provar.

Kan vara bra att tänka på när man köper vintage också. Tvättad tavla är mixtrad med och ömtålig. Inte likvärdig med en tavla i originalutförande
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Använd inte diskmedel på en urtavla du inte är beredd att få förstörd.
Att testa på en annan man inte bryr sig om resultatet på är ganska meninglöst. Det har inget med den andra du är rädd om att göra. Den ena tavlan är inte den andre lik i tålighetsgrad och kan reagera helt annorlunda än testexemplaret.
 
Topp