• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rengöra urverk utan ultraljudstvätt

Jag undrar hur ni rengjorde era urverksdelar innan ultraljudstvätten, går det?

Slut på lager så beställde på nätet, dröjer en vecka stod det.

Kan jag rengöra lite delar manuellt tro?
 
Testar och kör en riktig service med ultraljudstvätten när den kommer . Tycker det känns mer riktigt att göra det mesta manuellt. Call me old fashioned:pompus:

Men beställde tvätten då det nog är bättre rengöring.

Tack för svaret.Har en dunk iso hemma så får testa :cigar:
 

Minuteman

Rolex
Nafta (kemiskt ren bensin) funkar fint att tvätta i. En burk för tvätt och en burk till för skölj.
Som rogart-63 säger är det bra att ha en liten pensel för själva tvätten.

Naftan dunstar bort helt och lämnar inga rester.
 
Nafta ska jag testa. Handarbete är något otroligt häftigt:)
Ultraljudsbadet jag först skulle köpa var på kjell & co men var slut och jag orkade inte vänta/ta mig till nästa butik så jag beställde var en riktigt billig jag hittade på nätet: Ultraljudstvätt 750ml men ska jag vara ärlig så kommer jag nog att pensla oftare än ultraljudstvätten.
 

Minuteman

Rolex
Nafta ska jag testa. Handarbete är något otroligt häftigt:)
Ultraljudsbadet jag först skulle köpa var på kjell & co men var slut och jag orkade inte vänta/ta mig till nästa butik så jag beställde var en riktigt billig jag hittade på nätet: Ultraljudstvätt 750ml men ska jag vara ärlig så kommer jag nog att pensla oftare än ultraljudstvätten.
Nafta är nog den perfekta sättet att börja tvätta verkdelar. UL tvatten är däremot grym till boetter och länkar mm.
 

Bassman

Friends of KS
Borde man inte kunna köra med t.ex. T-Röd i ultraljudet? Borde ju vara djävulskt effektivt.
Tvättar mina bassträngar i T-Röd, och i princip låter man dem bara ligga i en kastrull i 5-10 min och rör om lite grann, så är de som nya sedan.
Om man dessutom adderar ultraljud på det, så vet jag inte vad.
 
Topp