• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rengöra utan all plocka isär

Stavis

Breitling
Jag ska putsa upp ett väggur, sent 1800-tal, med fjäderdift och slagverk. Det har inte varit igång på minst 30 år. Jag har tagit isär lådan och ska putsa upp den men så kommer det till själva verket och min fråga som säkert får ärade forummedlemmer att flyga i taket. Vad kan man göra utan att ta isär verket och utan att sabba men ändå få det att gå? Doppa det i nafta och blåsa och putsa där man kommer åt? Jag är mest orolig fjädrarna. Jag har givetvis kollat hos urmakare vad en proffsig rengöring kostar men hamnar på summor där man kan köpa tio väggklockor för det priset. Jag har plockat isär och fått ihop enklare klockor själv men tänker inte utmana detta verk.
 

Bilagor

  • 20240323_095102.jpg
    20240323_095102.jpg
    963.7 KB · Visningar: 1

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Jag ska putsa upp ett väggur, sent 1800-tal, med fjäderdift och slagverk. Det har inte varit igång på minst 30 år. Jag har tagit isär lådan och ska putsa upp den men så kommer det till själva verket och min fråga som säkert får ärade forummedlemmer att flyga i taket. Vad kan man göra utan att ta isär verket och utan att sabba men ändå få det att gå? Doppa det i nafta och blåsa och putsa där man kommer åt? Jag är mest orolig fjädrarna. Jag har givetvis kollat hos urmakare vad en proffsig rengöring kostar men hamnar på summor där man kan köpa tio väggklockor för det priset. Jag har plockat isär och fått ihop enklare klockor själv men tänker inte utmana detta verk.
Det är några saker jag funderar över...
Fungerar inte verket nu, vad är orsaken till att du vill göra en rengöring?
Om du har plockat isär armbandsur borde det väl inte vara något bekymmer med detta?
Om något är trasigt lär det väl vara nödvändigt att ta i sär för att hitta felet tänker jag...
Om det är dammigt kan du ju "blåsa" av det, men doppa i nafta skulle jag inte tro att någon rekommenderar ;)
 

Stavis

Breitling
Tack för svar.
Om du har plockat isär armbandsur borde det väl inte vara något bekymmer med detta?

Det var ett enkelt väggur som jag lyckades fixa. Armbandsur är inget som passar för mina fingrar och verktyg.
Fungerar inte verket nu, vad är orsaken till att du vill göra en rengöring?

Jag har inte "provkört" klockan av den enkla anledningen att jag inte kunde få dit pendeln utan att plocka ur verket för att se konstruktionen, som var helt dold. Klockan kommer från min mor och jag tycker mig minnas att den inte ville gå som hon ville. När den ändå är isär så tänkte jag med varsam hand putsa upp trädetaljerna och urtavlan. Verket gör jag nog som du skriver med. Blåser med tryckluft på burk och testar. Om ingen har någon annan uppfattning. Ska man ha på någon olja?
 

Enlundgren

Cartier
Väggur utsätts för mycket damm under årens lopp och en åtgärd utan att plocka isär och rengöra kan fungera men är till mer skada än nytta anser jag. Det går säkert att smörja upp så den fungerar, men gammalt damm och skräp kommer orsaka stort slitage.
 

DrKlocka

Audemars
Det ser ut som ett fint franskt pendylverk. Det är mer känsligt för slitage än ett motsvarande tyskt tillexempel. Som du säkert sett har den fina hjul med mycket små axeltappar och är således känslig.

Tyvärr finns det inga genvägar till renovering. Du kan säkert med konstgjord andning få den att gå hjälpligt ett kort tag innan den stannar igen.

Mitt råd är att låta det vara och behåll den som en prydnad istället.
 

Stavis

Breitling
Jag testade verket nu men med dåligt resultat. "Steghjulet" som pendeln ska mata fram ett steg per "tick-tack" hoppar fram ett tiotal steg per cykel. Jag misstänker att pendeln vridit till mekanismen vid ovarsam transport. Jag ser att avståndet mellan pendelns axel och steghjulet går att justera men inser att jag inte ska ge mig in på det. Dessutom så fungerar slagen med stor tvekan. Klockan har varit med om tre flyttar och inte gått på 30 år så det är inte så konstigt.
Har ni tips på någon urmakare som jag kan få prisförslag ifrån?
PS. Jag bor i Haninge i södra Storstockholm.
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Franska pendyler har slag av typen slagskiva, brukar oftast sluta fungera före gången.

Testa höra av dig till Reuterdahls i Enskede. Hovurmakaren.

Att renovera väggur är kostsamt, framförallt i Stockholm. Men bra utförda jobb kostar.
 
Topp