• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JW18

Breitling
Tja,
Är helt ny på KS samt har precist köpt min första klocka, en Rolex 16610 från 2004 och jag känner som ny ägare till denna fantastiska klocka vill rengöra den. Hur gör man det på bästa sätt? funkar tvål och vatten eller hur ska man gå till väga för att få den ren och fin?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Tja, helt ny på KS samt har precist köpt min första klocka, en Rolex 16610 från 2004 och känner att jag som ny ägare vill rengöra den. Hur gör man det på bästa sätt? funkar tvål och vatten eller hur ska man gå till väga för att få den ren och fin?
Inte tvål. Använd diskmedel och varmvatten ifrån kranen, ...och montera av klockan. Det finns annars redan en välmatad tråd i ämnet.
https://klocksnack.se/threads/glöm-inte-att-tvätta-era-länkar.34848/page-19#post-2653890
 
Senast ändrad:

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Grattis till din klocka!

Ljummet/varmt vatten lite diskmedel och en mjuk tandborste så får du den renare. Om du känner dig hemma på att ta av länken så kommer du få den ännu renare.
Lycka till :)
 

JW18

Breitling
Tack! har dock inga verktyg till det heller, något som är värt att köpa? Tips på vilka verktyg som kan behövas?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member

Ekberget

Cartier
Förvisso lågt pris men jag skulle absolut inte köpa en elartikel som inte är CE-märkt. Räcker det med den låga effekten, lägg då hellre till ett par hundringar och köp ifrån Clas Olsson eller Kjell&Co. Det är riskabelt att använda direktimporterade kinagrejer utan märkning.
Helt riktigt. Vart inte så påläst om dem. Tack för heads up!
 

johanni

Breitling
@Ekberget vet att flera pratat om dessa i denna och andra trådar specifikt för rengöring av länkar.

Kjell 2.5 Liter:

Clas Ohlson 850 ml:

Clas Ohlson 750 ml:

Jag har själv skaffat en 6 liter (är dock för mer än annat än klockor).
 

kuma-kun

Audemars
Innan ultraljudstvättarna så kokade man tror jag.
Har ultraljud på jobbet men hemma kokar jag, en liten kastrull, vatten, diskmedel och en halvtimme har alla hemma och det blir rent och fint.
 

DrKlocka

Audemars
Jajamän, precis så gjorde man. Kokade ofta på stadsgasen när jag jobbade på verkstad i Stockholm.
Schysst, då kunde man ju slänga i ett par ägg samtidigt.

Håller med om det du skrev ovan. Passa er för Kina-skit utan CE märkning! Finns ju fake CE-märkning också man får se upp för. Lite annan utformning och står för Chinese Export.
 
Topp