• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rengöring av urtavla

Ostrand

Cartier
2-Faktor
Har en gammal Cortebert som jag vill rengöra tavlan på. Hur får jag bort verket...?
Har fått bort kronan och provat att lossa de två inringade skruvarna men det verkar inte lossna.

sketch-1511181490866.png
 

Ostrand

Cartier
2-Faktor
Never mind... Glaset / plexiglaset gick att sprätta bort från framsidan.
Nu får vi se om jag lyckas få bort allt det gula från urtavlan. Den har varit silver en gång... Det bästa hade nog varit att montera bort tavlan, men då måste jag få bort hela verket.
Har gnuggat lite med tops och saliv och det blev lite bättre. Man märker ett gult lager (fett?) som ligger över hela tavlan.

Nästa steg blir att gå på det gula med sprit.

Nej jag är inte särskilt rädd om klockan, den var väldigt billig.

IMG_20171120_135236548.jpg
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Ser ju ut som den skulle lossa den tavelsidan . Lossat skruvarna och bommen? Tryck ut den försiktigt mot tavelsidan . Lämpligt att ha nåt emellan för att slippa fingeravtryck på verket . Troligen klarlack som gulnat .
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Never mind... Glaset / plexiglaset gick att sprätta bort från framsidan.
Nu får vi se om jag lyckas få bort allt det gula från urtavlan. Den har varit silver en gång... Det bästa hade nog varit att montera bort tavlan, men då måste jag få bort hela verket.
Har gnuggat lite med tops och saliv och det blev lite bättre. Man märker ett gult lager (fett?) som ligger över hela tavlan.

Nästa steg blir att gå på det gula med sprit.

Nej jag är inte särskilt rädd om klockan, den var väldigt billig.

IMG_20171120_135236548.jpg
Om det gula ska bort innebär det, praktiskt taget alltid, att du får "tvätta" bort klarlacken eftersom det är den som gulnat. Brukar inte bli så bra. Troligen ser den bättre ut nu före än efter.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Om det gula ska bort innebär det, praktiskt taget alltid, att du får "tvätta" bort klarlacken eftersom det är den som gulnat. Brukar inte bli så bra. Troligen ser den bättre ut nu före än efter.
Den generaliseringen håller jag inte med om. Jag har tvättat en handfull tavlor där lacken gulnat. I stort sett alla med bra resultat.
Sen hur bra det är egentligen, hur bra tavlan står sig mot tidens tand utan lack. Det är en annan fråga :).
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Den generaliseringen håller jag inte med om. Jag har tvättat en handfull tavlor där lacken gulnat. I stort sett alla med bra resultat.
Sen hur bra det är egentligen, hur bra tavlan står sig mot tidens tand utan lack. Det är en annan fråga :).
Då har det gått bra för dig. Jag har knappt sett nån lyckas alls, allra minst mina egna försök på skrottavlor så de var länge sen jag slutade prova ens. "Flådda" tavlor finns det dock ganska gott om och brukar inte vara vackert. Men du har förmodligen kommit på en teknik som fungerar. Skulle ändå säga att det är att räkna med att misslyckas.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Då har det gått bra för dig. Jag har knappt sett nån lyckas alls, allra minst mina egna försök på skrottavlor så de var länge sen jag slutade prova ens. "Flådda" tavlor finns det dock ganska gott om och brukar inte vara vackert. Men du har förmodligen kommit på en teknik som fungerar. Skulle ändå säga att det är att räkna med att misslyckas.

I de fall tavlorna endast gulnat tycker jag det brukar gå bra. I de fall tavlor blivit fläckiga åt det mögliga hållet verkar det svårare. Antingen är det olika typer av lack eller så är det olika angrepp. Jag vet inte ..
Jag håller dock med om att man bör räkna med att det kan gå åt skogen innan man börjar. Trycksläpp etc.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Antingen är det olika typer av lack eller så är det olika angrepp. I de fall tavlorna endast gulnat tycker jag det brukar gå bra. I de fall tavlor blivit fläckiga åt det mögliga hållet verkar det svårare.
Jag håller med om att man bör räkna med att det kan gå åt skogen innan man börjar. Trycksläpp etc.
Har sett när tvättning lyckats vad gäller markeringar och text där gamla klarlacken tagits bort och ny klarlack lagts på som verkar blivit rätt bra. Då har den råa metallfinishen försvunnit och det sett ganska autentiskt ut med originalmarkerngarna under nya lacken. Men det är också svårt att få gjort nu för tvättningen är så lotteriartad. Har försökt få det gjort med ny klarlack där det blivit bra resultat tidigare på nån klocka men det har vägrats eftersom risken varit för stor så man slutat göra det.

Men lyckas man är det naturligtvis bra.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har givetvis misslyckats några gånger, men även lyckats några... Då jag har lyckats har jag "stöpt" tavlan i varmt vatten med lite diskmedel i. En sytråd med stopp som jag trätt igenom hålet i tavlan, och sedan doppat den upp och ner, som när man stöper ljus. Man får byta vatten några gånger eftersom lacken som lossnar hamnar i vattnet. Dom gånger jag misslyckats har det varit när jag använt pensel. Även om man är väldigt försiktig är det lätt att få färgsläpp om färgen sitter dåligt (och det vet man inte innan). Lycka till :)
PS. Använd inte kokande vatten, bara riktigt varmt, och låt det ta tid
 
  • Like
Reactions: Beo
Topp