• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rengöring av urverk

Piero

Breitling
Bästa KSare,

Hur rengör jag bäst urverk i samband med service?

Om jag förstått det hela rätt så brukar boett samt länkar åka in i ultraljudet med någon typ av rengörinsmedel medans urverkets delar åka in i en klockomat med oscillerande rörelse i en annan vätska?

Funkar det att rengöra allt i ultraljudet och vilket rengöringsmedel bör jag använda för att ej riskera skador etc?

Enlighten me!

Kram
Piero
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det finns ju många sätt att rengöra ett armbandsur + verk. Alla gör vi nog lite olika. Du får över tid hitta ett sätt som funkar för dig. Det beror på hur många du gör, hur automatiserat du vill göra det osv.

Jag har beskrivit min rengöringsprocess längre ner i denna tråd:

Jag har kört ULT för hela verket samt boett/länk. Jag kör en omgång på 5min i Elma röd 1:9 och en omgång på 5 min i IPA. Men då förarbetar jag smutsiga delar med pegwood.
Men nu är jag på gång att gå över till helt ickevattenbaserade rengöringsmedel och en riktigt urverkstvätt för verkdelar.

Vet att @Watcheyes kör mer manuell process för hand, och det är nog det bästa om man har tiden. Tips är gasmask dock. Kolla in hans youtube kanal, fina videos 👍

Obs: lägg aldrig balans eller gånghaken i IPA. Det löser schellack 😊

Det som gör IPA så bra till sköljmedel efter Elma röd är att det löser vattnet, om vatten får ligga kvar på verkdelarna bildas ganska snabbt rost. Och det är inte kul 😅
 

Piero

Breitling
Tusen tack för utförlig info!
Menar du att du ställer en glasburk med Elma inuti ULT med rent, varmt vatten?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tusen tack för utförlig info!
Menar du att du ställer en glasburk med Elma inuti ULT med rent, varmt vatten?
Ja precis, finns nån sweetspot för UL vågor i temperatur. Har inte stenkoll på det men tar varmt kranvatten.

Ja två burkar får jag plats med i min lilla ULT. En för små delar och en för stora kör jag. Hade jag fortsatt med ULT för verkdelar har jag köpt till små burkar att lägga smådelar i. Då hade man kunnat tvätta delar tillsammans med sina tillhörande skruvar. Desssutom hade man bara behövt flytta hela burkar mellan Elma glasburken och IPA burken istället för som nu flytta del för del vilket tar lite tid. Du kan se hur jag gör i den här videon:

Sånna här jag tänkte mig:

En bra film att kolla på:
 
Senast ändrad:

pemlock

Panerai
2-Faktor
En bra film att kolla på:
Bra video! Kan tillägga att en sån där avancerad rengöringsmaskin som proffsen använder ju också är en ultraljudstvätt (i några av stegen). Fördelen är att de är automatiska och går igenom alla steg själva, men de kostar ju en smärre förmögenhet.

Av de två urmakare jag följer på youtube så använder Stian (Vintage Watch Services) en Elma-maskin för urverket, och en UL-tvätt för boetten, medan Richard Perrett använder en vanlig UL-tvätt för allt, men han lägger då delarna i små "te-kulor" (kan faktiskt vara såna). De har dock inte gått in på detaljer om vilka vätskor de använder i olika steg vad jag vet.

Behöver kanske inte nämnas att burkar man använder måste vara rätt sort (glas antar jag) för att ultraljudet ska propagera igenom dem. Manualen till min maskin nämner speciellt att vanliga plastburkar inte ska användas då de kan dämpa ultraljudet helt.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Bra video! Kan tillägga att en sån där avancerad rengöringsmaskin som proffsen använder ju också är en ultraljudstvätt (i några av stegen). Fördelen är att de är automatiska och går igenom alla steg själva, men de kostar ju en smärre förmögenhet.

Av de två urmakare jag följer på youtube så använder Stian (Vintage Watch Services) en Elma-maskin för urverket, och en UL-tvätt för boetten, medan Richard Perrett använder en vanlig UL-tvätt för allt, men han lägger då delarna i små "te-kulor" (kan faktiskt vara såna). De har dock inte gått in på detaljer om vilka vätskor de använder i olika steg vad jag vet.

Behöver kanske inte nämnas att burkar man använder måste vara rätt sort (glas antar jag) för att ultraljudet ska propagera igenom dem. Manualen till min maskin nämner speciellt att vanliga plastburkar inte ska användas då de kan dämpa ultraljudet helt.
Ja, precis moderna maskiner från tillverkare sm Elma/greiner m.fl har ju både och i samma maskin. Ganska säker på att @alexndr investera i denna typ av maskin? Så undrar ni något kan säkert han svara på det.
Jag kommer köra på en vintage maskin för en tiondel av priset av en ny modern, iaf till att börja med (lärt mig av historien at man alltid vill ha mer :D)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag kör numera fyra tvättar.

Första i Elma röd, sedan andra och tredje i vatten. Därefter ipa. Kör med medlet i glasburkar som jag sätter i ultraljudstvätten med vatten i tvätten, detta för att inte slösa på så mycket medel.

Tvättar ibland bottenplatta/någon brygga manuellt med tvål o vatten med tandbortse om väldigt smutsig innan den får gå de fyra tvättarna.

Ifrån ikväll
20230206_181220.jpg
 

Piero

Breitling
Grymt bra tips!

Hur gör ni med eventuell rengöring av tavla? Bara försiktig tops och vatten/diskmedel eller kan man fläska på med lite hårdare grejer typ isopropanol? Lite orolig med det sistnämda.

Kom över en riktigt schysst ULT via jobbet men saknar dock korgar. Beställt både Elma röd och mässingskorgar, burkar har jag hemma 👍 Återkommer med uppföljning vid tillfälle😃🙏
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Blåsbälj och ev Rodico för rengörning av tavlan.

Ev kan man ta lite saliv på en tops och rulla försiktigt över tavlan.

Starkare medel är big no no då antagligen det löser upp mer än vad du vill!!!

Är tavlan gammal är det stor risk att det blir värre vad man än gör, det är väldigt lätt att förstöra en tavla.

Det finns specialpinnar som är lite klistriga som jag tror kan vara bra för att renglra tavlor, har dock aldrig testat dom själv.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Blåsbälj och ev Rodico för rengörning av tavlan.

Ev kan man ta lite saliv på en tops och rulla försiktigt över tavlan.

Starkare medel är big no no då antagligen det löser upp mer än vad du vill!!!

Är tavlan gammal är det stor risk att det blir värre vad man än gör, det är väldigt lätt att förstöra en tavla.

Det finns specialpinnar som är lite klistriga som jag tror kan vara bra för att renglra tavlor, har dock aldrig testat dom själv.
Jag tyckte vanliga tops ibland lämnade fibrer efter sig. Speciellt vid lite vassa delar som index mm. Köpte några billiga mikrofiberswabs på cousins vid nåt tillfälle. Kör också bara dammblås/rodico/saliv eller vatten. Allt annat riskerar lösa / förstöra tryck/färg på tavlan. Fick tidigt rådet att less is more på tavlor och att det är så lätt hänt att man gör mer skada än nytta.
 
Topp