• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rengöring Speedmaster

maxcar

Basic
Eftersom Speedmastern inte är så förtjust i vatten och tandborste känns som att det skulle ge repor, undrar jag om det finns några andra bra tips på hur man gör rent sin klenod? Någon mjukare borste som går att köpa någonstans eller så?

Jag kör med barntandborste på mina klockor.

20181113_074338_001.jpg

Eftersom Speedmastern inte är så förtjust i vatten och tandborste känns som att det skulle ge repor, undrar jag om det finns några andra bra tips på hur man gör rent sin klenod? Någon mjukare borste som går att köpa någonstans eller så?
Jag körde den under svagt till mellansvagt rinnande vatten med väldigt lite tvål samt tops för rengöring. Aldrig kört med tandborste för känns som det skulle repa. Eller?

Skicka PM så kan jag skicka en kartong med sprittussar (isopropanol) sk Mediswab, mot porto!
Städar mina vattenallergiker med det, repfritt och effektivt mot DNA smuts :)
Jag kan ha fel !!! Men tror att "sprit" torkar ut plast, så skall helst undvikas på glaset i så fall !
Gjorde misstaget att rengöra listen runt Husvangnens fönster med sprit och det blev fönster byte !

Jag kan ha fel !!! Men tror att "sprit" torkar ut plast, så skall helst undvikas på glaset i så fall !
Gjorde misstaget att rengöra listen runt Husvangnens fönster med sprit och det blev fönster byte !
Plexi är mycket stabilare än husvagnsfönster!
Det har betydligt större ”range” när det gäller tålighet för varierande pH värden tex.
Man bör alltid vara försiktig med höga pH värden när man jobbar med plast och lackerade ytor.
Såpa är big nono!
Har ett förflutet inom husvagnsbranchen!

Den är väl 50 meter vattentät

Min polare trycktestade just en broad arrow till 50 eller 100 meter så en lättare rengöring borde den fixa utan problem om den inte är 5-10 år gammal och packningar börjat torka

Plexi är mycket stabilare än husvagnsfönster!
Det har betydligt större ”range” när det gäller tålighet för varierande pH värden tex.
Man bör alltid vara försiktig med höga pH värden när man jobbar med plast och lackerade ytor.
Såpa är big nono!
Har ett förflutet inom husvagnsbranchen!
Tackar man lär sig!
Hur är det med diskmedel?

Så den är inte så vattenkänslig att man inte kan blöta ner den lite, alltså? Känns lite avigt...
Finns i 5 ATM alt. 10 ATM vet inte vilken du har, men så vattenkänsliga att du inte kan tvätta av de inte. Är väl aldrig fel att du går och trycktestar den innan du kastar dig i badet med den dock.

Plexi på den eller hur?
Är den aldrig servad/tryckt kanske du skall hålla den från vatten, kör en fuktig Wetex med tvål och torka rent den, länken kan du demontera och köra med tandborste (mjuk) och tvål och vatten..
By the way: Trevlig klocka...

Ja, det är plexi och att provtrycka känns väl inte riktigt aktuellt med tanke på dess ringa vattentäthet. Så, vågar man verkligen ge sig på den med vatten?

Ja, det är plexi och att provtrycka känns väl inte riktigt aktuellt med tanke på dess ringa vattentäthet. Så, vågar man verkligen ge sig på den med vatten?
När det är en gammal klocka så skulle jag inte tvätta under rinnande vatten om den inte är provtryckt. Provtryckning sker utan vatten för det djupet så det kan du absolut göra.
Ultraljudstvätt fungerar bra tycker jag!
Ultraljudstvätt funkar fint för länkar och sådant, men bör absolut inte stoppa ner hela klockan, verkligen inte en speedmaster.

Skulle plocka av länken och tvätta den i varmt vatten med lite diskmedel och mjuk tandborste. Själva boetten/glaset skulle jag köra servetter för att rengöra glasögon på om jag var osäker på täthet under rinnande vatten.

Tillbaka
Topp