• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Renovera eller ej...?

XMJan

Cartier
Har en Seamaster 30 som jag inte kan bestämma mig för om jag skall eller inte skall renovera urtavlan på. Klockan går perfekt men ibland (som nu) vill jag få den rengjord för att kockan skall återfå sin ursprungliga glans.

Finns det någon man vänder sig till för att få detta gjort? Bor i Skåne...
SM30JW.jpg

Tacksam för svar!
/J
PS Det står inte "Onega" på urtavlan - det är bara en repa på glaset som döljer M:et i just denna vinkel...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då var det inte mkt att diskutera...bara att stå ut alt hitta ny tavla. Skall se om jag kan få glaset putsat. Någon som vet någon i Skåne son utför detta?
/J
Är det inte sprucket kan du göra det själv. Våtslippapper och autosol är två utmärkta hjälpmedel. Även tandkräm fungerar men det är ett mycket fint polermedel så det kommer ta ett tag...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Patinan såg rätt jobbig ut så lite yes och vatten löser nog inte uppgiften. En bättre originaltavla skulle vara att föredra, att måla om den ger aldrig samma känsla som en original. Werner på ABC lär ha en hel del grejer till den, värt att slå en signal dit.

Lycka till
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jo, håller nog med panelen om att den blir svår att fixa till i ok skick! Försök att jaga en bättre tavla!
 
C

China

Guest
Är det inte sprucket kan du göra det själv. Våtslippapper och autosol är två utmärkta hjälpmedel. Även tandkräm fungerar men det är ett mycket fint polermedel så det kommer ta ett tag...

Bra tips till en glad amatör som frågar vart man kan vända sig....
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bra tips till en glad amatör som frågar vart man kan vända sig....
Tycker jag verkligen, annars hade jag inte sagt det. Vetskapen om att man lätt kunde polera upp sitt glas hemma var ett av de avgörande faktorerna till att jag snöade in på just vintageur. Tyckte det var fantastiskt, vilket jag iofs även tycker idag. Att själv klara av det ger en skön tillfredställelse.

Vad bidrog du med genom ditt gubbgnäll?
 
C

China

Guest
Tycker jag verkligen, annars hade jag inte sagt det. Vetskapen om att man lätt kunde polera upp sitt glas hemma var ett av de avgörande faktorerna till att jag snöade in på just vintageur. Tyckte det var fantastiskt, vilket jag iofs även tycker idag. Att själv klara av det ger en skön tillfredställelse.

Vad bidrog du med genom ditt gubbgnäll?

Förmodligen ingenting, men jag noterar att du är lika trevlig som vanligt.:)
 

XMJan

Cartier
Är det inte sprucket kan du göra det själv. Våtslippapper och autosol är två utmärkta hjälpmedel. Även tandkräm fungerar men det är ett mycket fint polermedel så det kommer ta ett tag...
Tack skall prova det samt kontakta ABC för att höra om de ev har en "ny" urtavla.
/J
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Putsa glas, varesig glas eller plast är så givande. Vem som helst kan göra det och för en väldigt billig peng.

Börja putsa sedan se hur det blir, tavlan var lite tråkig och på dressare är det lite tråkigare än om det vore en dykare.
 

Jens

Greedo
Att putsa glas är lite som att meditera. 99% av befolkningen klarar det ganska bra första gången till och med. Sen blir man bara bättre och bättre på det. Om det är väldigt repigt så kör jag alltid med ett väldigt fint sandpapper först och sen Autosol el PolyWatch. Allt finns på Clas Olsson och kostar inte särskilt mycket.


J
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
"Törs"?
Bara att prova! Enligt mig så ser skadorna ut att vara sådana som mest sitter i lacken, och om man ändå är inne på att renovera eller byta ut så kan man ju testa.

OBS: Till ej genomtänkta individer: Detta görs självklart med demonterad tavla!
Jag gjorde en annan bedömning, tror inte skadan sitter i lacken.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Eftersom du skriver att du bor i Skåne så kan du ju kolla med antikurmakaren på Davidshallstorg i Malmö. Om han har tavla eller om han kan hjälpa på annat sätt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker skadan ser ut att vara värre på sidan med kronan, något som tyder på att fukt troligtvis läckt in vid kronan.
Vet inte hur det är med lacken på fuktskadade tavlor, men känns troligt som @Aurum säger att skadan sitter djupare.
Dock är det väl inte jättemycket värde i tavlan som den ser ut idag, så det kanske är värt att försöka.
Har för mig att @Minuteman har skrivit en bra guide i hemslöjdsdelen hur han gick tillväga...
Edit:
https://klocksnack.se/threads/taveltvätt-långkok.30592/#post-665797
 

Minuteman

Rolex
Tror tyvärr att skadan sitter djupare som @Aurum säger, alternativt att trycket sitter ovanpå lacken, med tanke på att minutmakeringarna nära kronan är borta.
I båda dessa fall kommer en taveltvätt inte göra någon nytta, antagligen bara mer skada. Men om det enda andra alternativet är att byta tavla - ge det ett försök.
 
Topp