Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Gick en i fint skick, kosmetiskt sett, på tratten nyss. Den hade felaktig sekundvisare men försvann på mindre än ett dygn med 4800:- som fast pris. Fin modell som förtjänar en service, antingen av dig eller av nästa ägare. Lycka till!
Det är nog inte värt det i bemärkelsen ”kommer den att säljas för mer än vad servicen kostar”, så om du vill sälja och få så mycket pengar som möjligt (totalt sett) så hade jag nog sålt den ”as is”.
Tror nog att det är en ganska populär modell, med hårkors och allt. Lär gå bättre än en generell Seamaster 600.
Jag planerar inte riktigt att sälja uret, tänkte mer att det kunde vara roligt att få det återställt för att ha i samlingen. Och kanske använda då och då. Men det får inte "break the bank". Och därför undrar jag vad man kan förvänta sig för kostnad.
Ska du lämna in den hos en riktig urmakare, få den servad och få kronan bytt så får du nog räkna med nånstans 3-4 000 kr.
Möjligt att det annars går att hitta någon på KS som är villig att ta sig an den(?).
En Omega-krona kostar väl nån hundring på Cousins och sen kanske 1 500 kr för en service.
Det senare alternativet låter helt klart bättre. Någon här på forumet du kan rekommendera?
Vet att många är tämligen fullbelagda. Så nej, ingen att direkt tipsa om.
Kanske kan lägga upp det som en köpes-annons i K&S?
Werner Koch på ABC urmakeri är väl bra på Omega? Har aldrig servat där men hört att han kan sin sak men är lite knepig
Med tanke på tidigare diskussion Med det sagt tycker jag inte vi ska sänka alla hemmafixare men inte heller likställa med professionell men ett tämligen enkelt omegaverk tror jag många klarar med bravur men beroende på startskick såklartKom ihåg att man ofta får vad man betalar för. Ska du ha den i många år framöver skulle jag rekommendera en service hos en riktig urmakare.
En fin Omega, tycker du ska kosta på den en service och du borde kunna få det gjort för 2000-3000kr inklusive delar. Har du öppnat boettlocket, är det ref 135.012?Jag har några vintage ur varav en är en Omega Seamaster. Den tickar men saknar orginalokrona. Vad kan det kosta att återställa denna hos någon självständig urmakare? Och är det värt det? Den har för övrigt inget sentimentalt värde.
Tack på förhand!
Nej det är klart, men man får ju vad man betalar för oftast. En "hobbyurmakare" är ju sällan lika noggrann med kontroll av slitage, höjdlufter, lagerjustering osv. som mer eller mindre är ett krav hos en riktig urmakare. Att enbart ta isär, rengöra och olja får den ju att gå bättre givetvis, men beror ju på hur länge man vill ha klockan och vad man prioriterarMed tanke på tidigare diskussion Med det sagt tycker jag inte vi ska sänka alla hemmafixare men inte heller likställa med professionell men ett tämligen enkelt omegaverk tror jag många klarar med bravur men beroende på startskick såklart
Nej så är det sannolikt!Nej det är klart, men man får ju vad man betalar för oftast. En "hobbyurmakare" är ju sällan lika noggrann med kontroll av slitage, höjdlufter, lagerjustering osv. som mer eller mindre är ett krav hos en riktig urmakare. Att enbart ta isär, rengöra och olja får den ju att gå bättre givetvis, men beror ju på hur länge man vill ha klockan och vad man prioriterar
Vill inte vara vrång men håller inte med. Man får mycket mer än man betalar för om man väljer rätt hobbyskruvare på forumet. De tar på tok för lite för ett sjukt bra jobb! Visst är det skillnad på proffs och hobbyfixare men vissa här på KS meckar så många klockor så det blir svårt att dra gränsenKom ihåg att man ofta får vad man betalar för. Ska du ha den i många år framöver skulle jag rekommendera en service hos en riktig urmakare.
Det kan säkert vara såVill inte vara vrång men håller inte med. Man får mycket mer än man betalar för om man väljer rätt hobbyskruvare på forumet. De tar på tok för lite för ett sjukt bra jobb! Visst är det skillnad på proffs och hobbyfixare men vissa här på KS meckar så många klockor så det blir svårt att dra gränsen
Det kan säkert vara så
Man betalar ju inte heller moms så kan ju priset också hållas lägre.
Det är klart att det finns. Men de är få som gör ett perfekt jobb. Men det hela beror ju på hur kräsen man är. Har haft ett par klockor som relativt högt ansedda hobbyskruvare servat och hittat tråkiga brister(förutom kronografen som nämndes i tråden). Men sen finns det ju också dåliga urmakare som slarvar!Ja, den biten kan man väl eventuellt ha åsikter om.
Men att det inte skulle finnas nån hobbymek som levererar ett lika bra jobb som en del av proffsen verkar orimligt.
Tråden som belyste problemet med ”den glada amatören” hade ju lika gärna kunnat behandla ett proffs.
Men visst - det är klart att det är lättare att få rätt mot ett proffs, och det är klart att andelen proffs som faktiskt är ordentliga också överstiger den för amatörerna.
Säger bara att om man gör sin läxa så kan man säker få ett minst lika bra arbete från en av de senare.
En fin Omega, tycker du ska kosta på den en service och du borde kunna få det gjort för 2000-3000kr inklusive delar. Har du öppnat boettlocket, är det ref 135.012?
Urverket är ett cal 601, bra grejer. Referensnumret står på boettlockets insida.Har öppnat upp den, det stod Cal. 601. Kan kolla igen efter ref. Runt 2k vore rimligt för mig.
135.012Urverket är ett cal 601, bra grejer. Referensnumret står på boettlockets insida.
Är du säker?135.012
Japp! 135.012 verkar inte heller ha verkhållarring som .011Är du säker?
Vore kul i så fall då det bestyrker skillnaden på Technic-tavlan mellan ref 135.012 och 135.011. Den ”lilla” varianten 135.012 har inte dubbla minutindex.