• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Renovering armbandsur

Mats Falk

Breitling
Finns det någon som kan renovera min Citizen automatic? Det har legat länge oanvänt då den slutade att gå rätt för många år sedan. Jag köpte det nytt för min första lön från mitt första fasta jobb 1976, så det ligger mig varmt om hjärtat.
 

Bilagor

  • -2.jpg
    -2.jpg
    54.2 KB · Visningar: 245
  • -3.jpg
    -3.jpg
    88.7 KB · Visningar: 237

Martin Lovasz

Audemars
Det är flera av oss som kan göra det utan problem och jag skall kolla i mina lådor om jag har någon donator.

Är det plast eller mineralglas?
 

Mats Falk

Breitling
Det är mineralglas. Men verket behöver en genomgång också, jag drog igång den för några dagar sedan, och den gick - men inte alls rätt.
 

Martin Lovasz

Audemars
Glaset går att slipa och sedan polera men det låter som om urverket kan vara slitet och då måste delar bytas så en fungerande donator måste hittas innan man kan serva din klocka. Jag veta att uppdragsmekanismen för rotoruppdraget är lite känslig så den kan både dra upp i ena riktningen med sedan dra ur fjäder åt andra. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Hittade tyvärr bara modeller med den enklare men robustare 8210.

Din har ett 6001 verk och man kan köpa in dem från eBay för runt 300-400kr.
 

Mats Falk

Breitling
Trodde jag svarade mycket tidigare, men tack Martin. bra upplysning. Tyvärr ingen som hört av sig än om att bistå mig -men jag har inte bråttom :)
 

Mats Falk

Breitling
Javisst, men då är det ju bättre att du köper det ifall det behövs. Du vet ju vad det ska vara. Men titta i så fall först på klockan om det går att göra något åt den och vad du vill ha i ersättning, i så fall.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Sorry för sent svar - semester. @sideral; Nej men det är noterat under "Andra lösningar"
@curler2 Ok, om du hittar något lämpligt, kan du då också fräscha upp klockan med nytt glas mm?
Vi kan väl höra med sakkunniga här om min klocka kan funka som donator, har inga tillgängliga verktyg nu för att kolla. Jag skulle gissa att flera KS:are lätt kan avgöra om jag kan vara till hjälp, om jag lägger upp en bild på verket. För att fixa klockan ska vi nog helst engagera andra.
 
Topp