• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Renovering av en Olma Automatic

Har precis satt igång att renovera upp en Olma Automatic från sent 60-tal.
Inhandlad på Tradera under rubriken "Vintage Ur" :)
På bilden såg den inte speciallt bra ut, såg ut som att de var en massa rost i kanten på urtavlan vilket oftast tyder på att urverket är troligen sönderostat. Saknade glas oxå, men jag slängde iväg ett lägsta bud, för jag tycker om Olma lite, och de va ingen annan som buda :) så 100kr fattigare och en Olma rikare.
(Bild från Tradera)
230004860_54616fca-108e-4045-b485-7c35e7f69090.jpg

Fick hem klockan och kunde i hall hast konstatera att den troligen var i så dåligt skick som jag anade.
IMG_1741_1.JPG


Men när jag kom hem och kunde öppna upp klockan blev jag positivt överaskad :)
Klockan hade en beakant doft över sig direkt när jag öppnade paketet men kunde inte riktigt placera de då. Men när jag öppnade den stod de klart vad de va :) 5-56 eller WD40 :) Någon duktigt själ har väl servat den med någon av dessa oljor, hela klockan är dränkt i de.
IMG_1747_1.JPG


IMG_1802_1.JPG


De jag trodde var rost på urtavlan var ju bara oljegegg som gick att få bort utan problem :)
IMG_1891_1.JPG

Dock ser de ut som att lacken på urtavlan tagit skada av oljan, skall kolla med Farfars Klocka ifall det är något han kan fixa.

Den verkar ha legat i denna olja ett bra tag för på datumringen så släpper siffrorna bara jag nuddar vid dem :/
IMG_1808_1.JPG


Plockade isär urverket för en väl behövd service.
Före rengöring
IMG_1853_1.JPG

Och Efter
IMG_1888_1.JPG


Huset efter en välbehövd ultraljudstvätt
IMG_1894_1.JPG IMG_1895_1.JPG IMG_1898_1.JPG

Men nu måste jag vänta på ny fjäder, glas, datum ring, bom och krona från Cousins innan jobbet kan fortsätta :)

//Magnus
 

Bilagor

  • IMG_1745_1.JPG
    IMG_1745_1.JPG
    190.8 KB · Visningar: 91
  • IMG_1803_1.JPG
    IMG_1803_1.JPG
    168.5 KB · Visningar: 91
  • IMG_1809_1.JPG
    IMG_1809_1.JPG
    175.1 KB · Visningar: 91
  • IMG_1810_1.JPG
    IMG_1810_1.JPG
    177.2 KB · Visningar: 98

Martin Lovasz

Audemars
Först automatverket jag jobbat på (stor miss) och det är lite udda.

Slutade med att jag fick köpa in ett antal AS verk i samma familj men delen jag slarvade bort var redan stulen från två av dem så inte bara jag som skjutit bort den lilla fjädern som håller mot datumhjulet. :)

Friktionshjulet är knepig den med...
 
Först automatverket jag jobbat på (stor miss) och det är lite udda.

Slutade med att jag fick köpa in ett antal AS verk i samma familj men delen jag slarvade bort var redan stulen från två av dem så inte bara jag som skjutit bort den lilla fjädern som håller mot datumhjulet. :)

Friktionshjulet är knepig den med...
Ja de är verkligen en massa fuffens med dett verk :)
Fjädrar överallt till allt möjligt, tänkte många gånger under demoneteringen "Hur tänkte de nu?" :)
Men ett ganska varckert verk måste jag säga, och de måste väl hålla lite kvalité när Blancpain har använts sig av dem.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja de är verkligen en massa fuffens med dett verk :)
Fjädrar överallt till allt möjligt, tänkte många gånger under demoneteringen "Hur tänkte de nu?" :)
Men ett ganska varckert verk måste jag säga, och de måste väl hålla lite kvalité när Blancpain har använts sig av dem.
Ja ett läckert verk och riktigt smarta lösningar, men fjädrarna... Man kan tack och lov ta delar från verk flera generationer äldre om det skulle behövas men AS gjorde flera olika grundserier som är olika så man får kolla noga innan man köper något gammalt vrak som donator.

Automaterna är inte heller så vanliga för de sitter ofta i som du noterat i lite finare klockor men jag hittade en havererad Edox som fick bli donator. Ett problem som verket har är att friktionshjulet (inget minuthjul på denna) blir mycket trögt med tiden och det gör att när man ställer tiden sliter man till slut ut muffhjulets taggar om man inte servar verket.

Den här videon och del två och tre var till mycket stor hjälp även om det är den manuella versionen av verket för resten är samma.
 
Senast ändrad:
Nu är arbetet klart med denna klocka! :)
Om jag får säga det själv så är jag väldigt nöjd med resultatet.

Ett par delar blir det i ett urverk
IMG_1873_1.JPG

Först inhandlades lite reservdelar
IMG_1946.JPG

En smula skillnad mellan ny och gammal datumring
IMG_1948.JPG

Före och efter på urtavlesidan
IMG_1859_1.JPG

IMG_1958.JPG


Före och efter verk sidan
IMG_1844_1.JPG

IMG_1950.JPG


Och så de färdiga resultatet :)
Ny krona för att få vattentätheten samt nya packnigar installerades oxå.
IMG_1971.JPG

IMG_1968.JPG

IMG_1975.JPG


Och så den obligatoriska "wrist shoten" samt en lume bild på de blå lumet jag målade i
IMG_1986.JPG

IMG_1990.JPG


Urtavlan är lite ful men vet inte om jag skall engagera mig mer i den utan bara låta de va så.

Finns lite fler bilder nedanför att klicka på oxå :)
//Magnus
 

Bilagor

  • IMG_1748_1.JPG
    IMG_1748_1.JPG
    275.3 KB · Visningar: 62
  • IMG_1945.JPG
    IMG_1945.JPG
    220.3 KB · Visningar: 68
  • IMG_1959.JPG
    IMG_1959.JPG
    187.3 KB · Visningar: 64
  • IMG_1960.JPG
    IMG_1960.JPG
    163.2 KB · Visningar: 66
  • IMG_1982.JPG
    IMG_1982.JPG
    166.2 KB · Visningar: 66

MariaE

Panerai
Otroligt kul att få se slutresultatet och vägen dit. Eftersom jag knappt vågar ta loss ett bandstift själv så är jag otroligt imponerad över vad du kan göra. Vilket tålamod! Mer sånt här!
 
Topp