• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Renovering av visare/urtavelslysmassa

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej finns det ngn som har ett bra tips på
Vart man kan lämna in sin klocka, ifall man vill få liv i vintagestuket när det gäller lysmassa på en gammal vintage klocka? Och kanske ngn har ett hum om vad det kostar.


Sent from my iPhone 4s using Tapatalk
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tackar :) är bara osäker på om jag skall göra det eller inte. Visarna är omgjorda en gång i tiden tyvärr , men siffrorna på urtavlan är orörda. Hmmm det är inte lätt


Sent from my iPhone 4s using Tapatalk
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Axel på Farfars klocka är rätt bra på att blanda rätt färg på lysmassa as far as I know... Do it! :)
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Grejen är ju den att man vill ha så mycke som möjligt original. Kanske skall försöka hitta orörda original visare istället för att paja originalen :)


Sent from my iPhone 4s using Tapatalk
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
MacRulez4ever skrev:
Grejen är ju den att man vill ha så mycke som möjligt original. Kanske skall försöka hitta orörda original visare istället för att paja originalen :)


Sent from my iPhone 4s using Tapatalk

Fast om du fixar nya "original" så blir ju klockan inte "original"...då har du ju bytt visarna.... :)

Nu är det ju din klocka, men jag skulle satsat på att luma om visarna i färg som matchar tavlan...de är ju redan mixtrade med så du kan ju knappast försämra det, om du är med på vad jag menar...
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jo du har rätt, klockan blir faktiskt inte helt original :) om jag fixar nya original visare. Hmmm nae får fundera lite till på hur jag skall göra !

Här är klockan förresten ;)

ahyqedur.jpg





Sent from my iPhone 4s using Tapatalk
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Cool! DU kan ju åtminstone kolla med exempelvis Farfars vad de kan göra med lumen på visarna. Jag tror inte en sådan operation ens behöver vara särskilt dyr...

Lycka till!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
MacRulez4ever skrev:
Här är klockan förresten ;)

Stentuff! Är den märkt? Det är bara att slänga in visarna i ugnen eller doppa dem i soja. Skulle det inte fungerar är det ju bara att gå och få lysmassan utbytt.

Även jag är intresserad av vad ingreppet skulle kosta då gammal lysmassa tenderar att lossna.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Aurum skrev:
MacRulez4ever skrev:
Här är klockan förresten ;)

Stentuff! Är den märkt? Det är bara att slänga in visarna i ugnen eller doppa dem i soja. Skulle det inte fungerar är det ju bara att gå och få lysmassan utbytt.

Även jag är intresserad av vad ingreppet skulle kosta då gammal lysmassa tenderar att lossna.

Nej den är inte stämplad som longines militärklockan. Utan civil, det gör den egentligen ännu mer ovanlig


Sent from my iPhone 4s using Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är lite svårt att se skicket på bilden. Jag har dessutom ingen aning om vad den är värd, eller om du ens använder den. Är tavlan möglig, eller motsvarande, så kan du ju lämna in den på rengöring, men är den värt massvis med pengar och du funderar på att eventuellt sälja den i framtiden, så hade jag låtit den vara.

Har dock sett många bra exempel på klockor som har blivit väldigt fina efter rengöring.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
MacRulez4ever skrev:
Vad tycker ni själva , renovera eller behålla originalet ?

Är de grönaktiga och utbytta vilket se ser ut att vara, grilla/soja/byt. Men rör inte tavlan, men visarna måste se lita medfarna ut som tavlan. Se sedan till att repa den polerade boetten lite... :D
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Aurum skrev:
MacRulez4ever skrev:
Vad tycker ni själva , renovera eller behålla originalet ?

Är de grönaktiga och utbytta vilket se ser ut att vara, grilla/soja/byt. Men rör inte tavlan, men visarna måste se lita medfarna ut som tavlan. Se sedan till att repa den polerade boetten lite... :D

Vadå häxans silverputs är de väl ingen som kan kalla riktig polering, snarare rengöring :)


Sent from my iPhone 4s using Tapatalk
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
MacRulez4ever skrev:
Vadå häxans silverputs är de väl ingen som kan kalla riktig polering, snarare rengöring :)
Fil, 400-1200 sandpapper, autosol och avsluta med typ silverputs fungerar alltid. Det farliga är bara att när man övergår till putsduk rundar man av de plana ytorna, inte så trevligt. Men det är en riktigt trevlig dinka jag gärna ser fler bilder på.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
har inte polerat den , ingen fara. Den är inte i min ägo än. Men innan den blir hade jag
några val. bl.a. ny lysmassa tex.

Klockan är grym, det är en Czech Army Longines. Dom släppte klockorna i 3 omgångar. Dom 2 första omgångarna utan Majetek Czech ingraverat i bakstycket runt
c:a 500st. Den sista omgången fick den militära ingraveringen. runt 1000st

Totalt c:a 1500st klockor gjordes för militären

Den andra omgången som just denna klockan är , den har inte gravyren den kom
i minst antal ex runt 200 st, plus att den har det bästa urverket av dessa 3 utgåvor.
caliber 15.68 Z 17 juvelers. Det gör den lite mer speciell ;)



Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
MacRulez4ever skrev:
har inte polerat den , ingen fara. Den är inte i min ägo än. Men innan den blir hade jag
några val. bl.a. ny lysmassa tex.

Klockan är grym, det är en Czech Army Longines. Dom släppte klockorna i 3 omgångar. Dom 2 första omgångarna utan Majetek Czech ingraverat i bakstycket runt
c:a 500st. Den sista omgången fick den militära ingraveringen. runt 1000st

Totalt c:a 1500st klockor gjordes för militären

Den andra omgången som just denna klockan är , den har inte gravyren den kom
i minst antal ex runt 200 st, plus att den har det bästa urverket av dessa 3 utgåvor.
caliber 15.68 Z 17 juvelers. Det gör den lite mer speciell ;)



Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jasså det är så det ligger till? Då kan jag bara önska lycka till och uppmana dig till att titta på boettvinklarna och studera visarna och se om de är av rätt modell. Formspråket på dessa cathedral? -visarna var ju en standard så kolla om de har rätt längd då det är kul att ha originalgrejerna.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Aurum skrev:
MacRulez4ever skrev:
har inte polerat den , ingen fara. Den är inte i min ägo än. Men innan den blir hade jag
några val. bl.a. ny lysmassa tex.

Klockan är grym, det är en Czech Army Longines. Dom släppte klockorna i 3 omgångar. Dom 2 första omgångarna utan Majetek Czech ingraverat i bakstycket runt
c:a 500st. Den sista omgången fick den militära ingraveringen. runt 1000st

Totalt c:a 1500st klockor gjordes för militären

Den andra omgången som just denna klockan är , den har inte gravyren den kom
i minst antal ex runt 200 st, plus att den har det bästa urverket av dessa 3 utgåvor.
caliber 15.68 Z 17 juvelers. Det gör den lite mer speciell ;)



Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jasså det är så det ligger till? Då kan jag bara önska lycka till och uppmana dig till att titta på boettvinklarna och studera visarna och se om de är av rätt modell. Formspråket på dessa cathedral? -visarna var ju en standard så kolla om de har rätt längd då det är kul att ha originalgrejerna.

Jo men det är verkligen inte lätt att hitta information ang boettvinklar och visarlängder :) så man får ta det lite som det blir med tanke på att klockan just nu befinner sig i Italien. Man får lita på säljaren, även ifall jag vet att visarnas lysmassa är förnyad kommer jag antagligen slå till. Har letat efter denna klockan ett bra tag.


Sent from my iPhone 4s using Tapatalk
 

plattfot

Rolex
MacRulez4ever skrev:
Vad tycker ni själva , renovera eller behålla originalet ?

4e6ujaje.jpg



Sent from my iPhone 4s using Tapatalk

Riktigt fin Longines!
Jag hade som du redan är inne på – gjort något åt lumen då den grönvita lumen sticker ut lite för mycket. Hade som nämnts ovan börjat med ett ugnsbak för att försöka matcha tavlans gamla lysmassa. Om du bestämmer dig för att byta ut lysmassan får du ett par visare som lyser upp rejält när det skymmer (ny lysmassa har ju en tendens att göra det ;) ) vilket kanske ser lustigt ut på en i övrigt så gammal klocka.

Boetten hade jag inte rört även om den ser lite blank ut. Hur är det med dessa boetter – är de av stål, skäpmetall eller är de rent av nickelbehandlade?

Som sagt, fin klocka! - man blir lite sugen att kika på något liknande...
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Du skall jag vara helt ärlig så vet jag inte. Men en militärklocka från 30 talet kanske känns som rent stål :)

Den är lite större än många andra militär klockor som tex Omegas RAF etc. Klockan mäter 42 och har 24mm mellan bandhornen. Det är nice , ingen
38 inkl krona här inte ;)


Sent from my iPån5, using Tapatalk
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
MacRulez4ever skrev:
Du skall jag vara helt ärlig så vet jag inte. Men en militärklocka från 30 talet kanske känns som rent stål :)

Den är lite större än många andra militär klockor som tex Omegas RAF etc. Klockan mäter 42 och har 24mm mellan bandhornen. Det är nice , ingen
38 inkl krona här inte ;)


Sent from my iPån5, using Tapatalk

Sjukt coolt med den storleken! Jag hade inte gjort något alls med den. Tycker den ser kanonfin ut!
 
Topp