• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Renovering Certina DS 60-tal - rimlig gångreserv?

Boye

Basic
Jag har en Certina DS från 60-talet som i våras genomgått renovering hos urmakare. Sedan dess använder jag klockan dagligen. Problemet är:

* den saktar sig ca 5 minuter per månad
* om jag tar av klockan under helgen så stannar den

Min fråga är vad jag kan förvänta mig för någon gångreserv på klockan samt vad är rimligt att den tappar tid på en månad?
 

Bilagor

  • Certina.jpg
    Certina.jpg
    122.5 KB · Visningar: 6

theargonaut

Pandion
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en Certina DS från 60-talet som i våras genomgått renovering hos urmakare. Sedan dess använder jag klockan dagligen. Problemet är:

* den saktar sig ca 5 minuter per månad
* om jag tar av klockan under helgen så stannar den

Min fråga är vad jag kan förvänta mig för någon gångreserv på klockan samt vad är rimligt att den tappar tid på en månad?
Trevlig klocka! Tycker inte det låter som en katastrof för ett nyservat vintageur. Borde kanske gå att få den att hålla tiden lite bättre, men -10s/dygn är inte farligt på en gammal klocka. Hur lång är nuvarande gångreserv? Skulle gissa på att som ny hade den ca 38-48 timmars gångreserv, så om den ligger still över helgen, är det inte jättekonstigt att den hunnit stanna.
 

Fadershan

Diamant
2-Faktor
Ojoj det beror nog på hemskt slitage och jag kan ta över den för en låda pengar! ;) ;)

Nä som ovan låter det fullt normalt. +-30-/dag är nog max acceptabelt för ett nyservat ur och det är ju 15min/mån så din verkar hålla tid bra! Det är ju ingen batteriklocka du köpt utan ett klassiskt stabilt och välbyggt cal 25-651 du har där :)
 
Topp